کد خبر: ۱۵۶۱۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - 30 March 2019
«بانک ملت» و سال اوج گرفتن
بانکداری ایرانی ـ تبلیغات و بازاریابی در دنیای کسب و کار امروز، امری ضروری است و در تعیین سود، افزایش فروش و اقبال مشتریان نقشی اساسی را ایفا می کند.

بانکداری ایرانی  ـ تبلیغات و بازاریابی در دنیای کسب و کار امروز، امری ضروری است و در تعیین سود، افزایش فروش و اقبال مشتریان نقشی اساسی را ایفا می کند.
 
به گزارش بانکداری ایرانی ، تفکر نوین بازاریابی امروزه به یک مفهوم جامع در میان سازمان ها و مراکز تجاری و فعالیت های مرتبط با کسب و کار اقتصادی، صنعتی و بازرگانی تبدیل شده چرا که این تفکر می تواند در کلیه بخش ها و فرآیندهای سازمانی نفوذ کرده و مورد توجه قرار گیرد. حاصل آن نیز مشخص است: از تکنیک های جدید استفاده کن، مشتری بیشتر جذب کن.
 
اجرا و پیاده سازی این تفکر نوین، الزاما به معنای تولید محتوای لوکس و گرانقمیت نیست تا مخاطب با دیدن آن محتوا در قالب های تیزر، ویدئو یا آگهی تبلیغاتی از شدت هیجان شگفت زده شود. گاهی با اجرای تکنیک های ساده و جدید نیز می توان ماندگار و تاثیرگذار بود که راز بازاریابی و تبلیغات نوین نیز در همین دو موضوع مستتر است یعنی: ماندگاری و تاثیرگذاری.
 
استفاده از تکنیک ها و استراتژی‌ های ارزان و خلاقانه و نیز بهره گیری از ابزارهایی غیر معمول، در جهت پیشبرد اهداف بازاریابی‌ از جمله تعاریفی است که در شیوه های «بازاریابی چریکی» وجود دارد. یک مدل جدید از بازاریابی که «خلاقیت»، «روابط خوب» و «رضایت» را محور اصلی کار خود قرار داده است.
 
در واقع بازاریابی هنر عوض کردن عقاید مردم یا حفظ عقاید آنهاست. در «بازاریابی چریکی» نیز چنین است. در مدل «بازاریابی چریکی» باید کاری کنید که مردم نوع محصول مصرفی خود را تغییر دهند و یا نوعی از محصولات و خدمات جدید را بپذیرند که قبلا وجود نداشته است. «بازاریابی چریکی» راه های جدیدی برای اندازه گیری و پیش بینی طرز رفتار افراد، تحت تاثیر قرار دادن افراد و آزمایش و تعیین کمیت و کیفیت تعیین می کند.
 
در بانکداری نیز شیوه‌ های نو، بازاریابی و مشتری ‌مداری موثر، ارائه تکنولوژی‌ های نو، سرویس‌ دهی و خدمات مورد نظر و نیاز مشتری، موفقیت در بازار رقابتی به منظور جذب منابع بالا و ماندگاری منابع و در نتیجه دوام و بقای دائمی آن بانک با بهره‌وری بالا یک اصل فراموش نشدنی است که می توان بازاریابی چریکی را هم یکی از ابزارهای جدید در معرفی هرچه بهتر اهداف معرفی کرد.
 
امروزه بانک ها در ایران می کوشند از ابزارهای تبلیغاتی رایج همچون کمپین ها، تیزرها، کاتالوگ، مولتی مدیا، وبسایت؛ اپلیکیشن و تبلیغات محیطی بهره برده تا در کنار ایجاد رضایتمندی مشتریان خود، درآمدهای بانک را افزایش دهند. اما این روزها یک بانک اقدام به اجرای یکی از مدل های «بازاریابی چریکی» کرده است که قابل توجه است.
 
«بانک ملت» با انتشار ویدئویی با الهام گرفتن از دکمه های آسانسور و حرکت به سوی بالا از عدد 7 به عدد 8 در فضای مجازی، نمونه موفقی از «بازاریابی چریکی» را ارائه می دهد. نمونه ای که کمتر شرکتی در ایران به دنبال اجرای آن رفته و شاید بتوان گفت «بانک ملت» یکی از پیشگامان این شیوه بازاریابی به شمار می رود. 
 
در این ویدئو از مردم خواسته می شود برای اوج گرفتن از آسانسور استفاده کنند تا یک اتفاق هیجان انگیز را تجربه کنند. بدین ترتیب آنها بر روی هفت دایره ای که روبروی آسانسور این مجتمع تعبیه شده ـ که نماد سال 97 است ـ می ایستند و پس از ایستادن هفت نفر، وارد آسانسور شده و در بالاترین طبقه آن در یک کنسرت مردمی با خواننده معروف با محتوای ملی و مردمی شرکت کنند.
 
استفاده از شیوه های جدید تبلیغاتی از سوی بانک ملت مسبوق به سابقه است و انتشار این ویدئو می تواند ادامه راه موفق این بانک در بازاریابی و تبلیغات باشد. در واقع می توان گفت حضور مردم در یک کنسرت موسیقی (نمونه ای از بازاریابی چریکی)، استفاده خلاقانه برای معرفی یک برند یا یک شعار است که ممکن است در کوتاه مدت نتیجه ای در بر نداشته باشد بلکه بر اساس مفاهیم بازاریابی چریکی دارای تاثیرپذیری و اهداف بلند مدت بر روی ذهن مخاطب است که اجرای چنین شیوه های بدیع و نوین از سوی این بانک قابل توجه است.
 
البته ناگفته نماند اجرای تکنیکی و ساخت این ویدئو نیز در تاثیرگذاری آن نقش مهمی را ایفا می کند. استفاده هوشمندانه از ابزارهایی همچون آسانسور و حرکت به سوی طبقات بالاتر که با شعار «امسال، سال اوج گرفتن است» همخوانی دارد هم از دیگر نکات این ویدئو است.
 
محتوا و شعر به کار برده شده توسط خواننده این تیزر نیز غیر مستقیم به «بانک ملت» و «اوج گرفتن» اشاره می کند که بجا و موثر است: دیگر نترسان دریا را از موج / برای ایران یک ملت در اوج.
باران ایرمان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: