کد خبر: ۱۵۴۵۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۹ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - 04 March 2019

بانکداری ایرانی ـ معاون پژوهش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با تاکید بر ضرورت نهادینه شدن فرهنگ مهارت آموزی در کشور، برگزاری المپیادها و مسابقات مهارت را در شناسایی و معرفی استعدادهای برتر به بنگاه‌های اقتصادی موثر خواند.

به گزارش ایسنا، رضا باجولوند در چهارمین المپیاد تکنسین‌های ایران اظهار کرد: یکی از اقداماتی که در بسیاری از کشورهای دنیا برگرفته از مسابقات جهانی انجام می‌شود، برگزاری مسابقات آزاد مهارت است و خوشبختانه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور طی تفاهم‌نامه همکاری با بسیاری از شرکت‌های معتبر داخلی و خارجی چندین سال است که در این زمینه فعالیت دارد.

وی افزود: سطح کیفی مسابقات نسبت به سنوات گذشته بالا بوده و مورد استقبال قرار گرفته است و ما باید کیفیت مسابقات را حفظ کنیم و به سمت اجرای برنامه‌های توسعه‌ای برویم.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تعامل و تبادل اطلاعات و تجربیات بین صنعت و آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای را مهمترین هدف سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای عنوان کرد و گفت: امروز توسعه آموزش‌های مهارتی، پل ارتباطی و حلقه پیوند میان صنعت و دانشگاه به شمار می‌رود.

باجولوند از برگزاری اردوی مسابقات جهانی مهارت در مرداد ماه سال ۱۳۹۸ خبر داد و گفت: هم اکنون در ۱۱ رشته در حال آماده‌سازی هستیم و امیدواریم افراد شایسته را راهی مسابقات بین‌المللی مهارت کنیم تا رتبه خوبی کسب کنند.

وی با اشاره به تجربه چهارساله سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با شرکت سامسونگ در شناسایی و تربیت افراد ماهر گفت: نگاه ما به سمت معرفی نیروهای ماهر و متخصص به بازار کار و حضور در مسابقات جهانی مهارت است. در حال حاضر تیم مدیریتی سازمان فنی و حرفه‌ای پیگیر است که مشابه کشورهای دیگر مسابقات را به صاحبان مشاغل واگذار کند تا از دل صنعت تیم ملی مهارت مسابقات جهانی مهارت آماده شوند.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای همچنین از پروژه محور کردن آزمون‌ها به عنوان یکی از اقدامات در دستور کار این سازمان نام برد و گفت: ما معتقدیم که نیاز بازار کار باید مورد ارزشیابی قرار گیرد، زیرا بازار کار آموزش و صلاحیتی را می‌خواهد که کاربرد داشته باشد و این امر در انتخاب افراد شایسته برای ورود به بازار کار بسیار مؤثر است.

وحید نجفی - مدیرعامل شرکت سام‌سرویس - نیز در این همایش راه‌اندازی چنین المپیادهایی را در شناسایی استعدادهای مهارتی مؤثر خواند و گفت: تفاوت دانشگاه با سازمان‌هایی مثل فنی و حرفه‌ای این است که مراکز دانشگاهی بیشتر در حوزه تئوریک و ستادی عمل می‌کنند ولی سازمان‌هایی مثل آموزش فنی و حرفه‌ای روی بخش صف و عملیات و اجرا هدف‌گذاری می‌کنند.

وی پیشنهاد کرد: کسب و کارهای کوچک و واحدهای زیر نظر اتحادیه‌ها در زمینه ارتباط بین صنعت و آموزش‌های مهارتی ورود کنند و مدل کاربردی جدیدی را برای ایجاد ارتباط بین سازمان‌هایی که توانمند هستند و یا صنایع و کسب و کارهای کوچک به کار گیریم تا ارزش افزوده ایجاد شود. دوم یک بانک اطلاعاتی از تمام افراد حاضر در این صنایع را ایجاد کنیم و افراد را رتبه‌بندی و از پتانسیل‌های آنها در مسابقات جهانی مهارت استفاده کنیم.

نجفی، با بیان اینکه امروز مشتری جایگاه اول را به خود اختصاص داده است، گفت: گستره فنی و حرفه‌ای و امکانات و تجهیزاتی که سازمان فنی و حرفه‌ای در اختیار دارد، قطعاً می‌تواند در این زمینه مثمرثمر باشد. در حال حاضر بسیاری از برندها از ایران رفته‌اند و یکی دو برند معتبر که علاقمند به همکاری و حمایت‌های تکنولوژیکی هستند در کنار ما باقی مانده‌اند که باید از مشارکت آنها در بخش‌های فنی بهترین استفاده را ببریم.

به گزارش ایسنا، المپیاد تکنسین‌های برتر ایران به صورت سالانه و با هدف شناسایی برترین استعدادهای فنی ایران، ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی، ارتقا دانش فنی و تخصصی تکنسین‌ها و ایجاد فرصت‌های شغلی مولد برای افراد ماهر برگزار می‌شود. سومین دوره المپیاد تکنسین‌های برتر ایران چهارم آذرماه سال گذشته با هدف شناسایی استعدادهای برتر مهارتی و معرفی نفرات برتر و نخبه به بنگاه‌های اقتصادی و بخش‌های صنعت برگزار شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: