کد خبر: ۱۵۴۴۲۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - 03 March 2019
بانکداری ایرانی ـ نایب رییس هیات مدیره پرداخت الکترونیک سامان کیش ضمن اشاره به عملکرد و بررسی وضعیت شرکت طی یکسال اخیر از ۳ ویژگی نام برد و مهمترین برنامه های سال ۹۸ را اعلام کرد .
بانکداری ایرانی ـ  نایب رییس هیات مدیره پرداخت الکترونیک سامان کیش ضمن اشاره به عملکرد و بررسی وضعیت شرکت طی یکسال اخیر از ۳ ویژگی نام برد و مهمترین برنامه های سال ۹۸ را اعلام کرد .

به گزارش  بانکداری ایرانی ، اولین مجمع سالانه شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش پس از عرضه اولیه 10 درصدی در 13 خرداد سال جاری در بورس تهران بعداز ظهر دیروز در هتل اسپیناس با حضور حسین واعظ قمصری مدیرعامل، ولی ضرابیه رییس مجمع و عضو هیات مدیره، احسان ترکمن نایب رییس هیات مدیره، دو ناظر، نماینده سازمان بورس،حسابرس و بازرس قانونی شرکت و اکثریت 96.8 درصدی سهامداران برگزار شد.

ترکمن با قرائت گزارش هیات مدیره برای دوره مالی منتهی به آذر سال جاری گفت: این شرکت در سال 82 با دو سهامدار عمده و به منظور ارائه راهکار پرداخت تاسیس شد و در سال 84 مجوز را از بانک مرکزی به عنوان اولین شرکت ارائه دهنده پرداخت اخذ کرد.موضوع فعالیت "سپ" ارائه خدمات پرداخت الکترونیک بر بستر کارتخوان،اینترنت و موبایل و ماموریت آن ارزش افزایی برای مشتریان و ارائه راهکار سریع و قابل اعتماد پرداخت است.

وی با اشاره به چشم انداز شرکت در افق 1400 مبنی بر ارائه راهکار جامع پرداخت به عنوان واسط مسلط بین بانک ها،دارندگان و پذیرندگان افزود: قیمت سهام در عرضه اولیه 10 درصدی سهام 650 تومان کشف شد و در پایان سال مالی به حدود 1600 تومان رسید.این درحالی است که ارزش روز بازار در زمان عرضه 1.17 هزار میلیارد تومان بود و امروز بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان است.

این مقام مسئول درخصوص مقایسه اقلام صورت سود و زیان شرکت در سال گذشته و جاری گفت: درآمدها از 981.3 میلیارد تومان به 1.27 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.هزینه ها نیز از 818.3 میلیارد تومان به 1.07 هزار میلیارد تومان و سود هر سهم از 822 به 1228 ریال معادل 49 درصد افزایش داشت.

ترکمن با اشاره به رشد 30 و 32 درصدی درآمدها و هزینه ها نسبت به سال 96 گفت: یکی از ویژگی های "سپ" نسبت به سایر رقبای بورسی و غیر بورسی وابستگی درآمدی به دو سهامدار عمده فقط 18 درصد است و 82 درصد مابقی از شرکت ها و بانک های طرف قرارداد تامین می شود.اما این درصد در سایر رقبا از 40 درصد هم بیشتر است.

وی با بررسی وضعیت نسبت به رقبا طی سه سال اخیر گفت:در رشد سودآوری در دوره مذکور رتبه نخست به این شرکت تعلق دارد. در مجموع سود و درآمد سه سال اخیر رتبه سوم و در بازده سهام در 7 ماه اخیر حضور در بورس حائز رتبه اول است.سهم بازار تراکنش های سپ در مقایسه با رقبا در کل ابزارها رتبه دوم پس از به پرداخت ملت است.

نایب رییس هیات مدیره سپ درخصوص دومین ویژگی این شرکت گفت: در کارتخوان،اینترنت و موبایل تنها شرکتی که جزو سه برند اول (در کارتخوان رتبه دوم و در اینترنت و موبایل حائز رتبه سوم) قرار گرفته پرداخت الکترونیک سامان کیش است.همچنین سهم 18 درصدی بازار از کل تراکنش ها در اختیار سپ قرار دارد.

ترکمن از رشد 32 درصدی تعداد تراکنش کل ابزارها در سال 97 نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: پیش بینی می شود در سال 98 بیش از 5 میلیارد و 286 میلیون تراکنش در کل ابزارها صورت پذیرد.به تفکیک تعداد تراکنش کارتخوان 35 درصد،تعداد تراکنش اینترنت 55 درصد و تعداد تراکنش موبایل یک درصد است. مانده گیری در حوزه موبایل در سال 96 قابل انجام بود و 22 درصد از 314میلیون تراکنش سال گذشته به مانده گیری تعلق داشت اما با تغییر قوانین بانک مرکزی ،مانده گیری متوقف شد اما تعداد تراکنش ها به 319 میلیون رسید.

وی با اشاره به عملکرد در حوزه کارتخوان گفت: کارتخوان های غیرفعال از پذیرندگانی که با دستگاه ها کار نمی کردند جمع آوری شد و در مکان های پرتراکنش نصب شد که منجر به افزایش 8 درصدی نصب بطور خالص شد و مبلغ تراکنش ها نیز 40 درصد افزایش داشت.

این مقام مسئول با اشاره به رشد 55 درصدی در حوزه اینترنت نسبت به سال قبل گفت: برای بازار این حوزه در سال آینده برنامه در دستور کار قرار گرفته و با پیش بینی افزایش 91 درصدی امید می رود به 345 میلیون تراکنش برسیم.

ترکمن درخصوص سومین ویژگی سپ نسبت به سایر شرکت های صنعت پرداخت گفت:  این ویژگی به صدور کارت های خرید و هدیه(به جز سپ یک شرکت دیگر هم در این مورد فعالیت دارد)برای شرکت ها بابت اختصاص کمک های غیر نقدی به نیروی انسانی یا مناسبت ها است که روز اول به شرکت واریز ولی به تدریج مصرف می شود و راهکاری برای تامین مالی کوتاه مدت و تسهیلات صفر قیمت محسوب می شود . در سال 97 مبلغ 323.7 میلیارد تومان از این طریق جذب شد که که نسبت به سال گذشته رشد 15 درصدی داشت.

وی درخصوص اهم اقدامات صورت گرفته در سال جاری گفت: بازنگری دربرنامه استراتژی شرکت و مشخص شدن چشم انداز تا افق 1400، اخذ تاییده فنی از شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی برای تجهیز جایگاه های سوخت، انعقاد تفاهم نامه جهت تجهیز فروشگاه های زنجیره ای بین المللی حاضر در ایران،بروز رسانی سوییچ شرکت وراه اندازی آن با فیچرهای جدید در سال آتی برای جذب حداکثر تراکنش ها،انجام پروژه برندینگ،برنامه ریزی جهت تاسیس شرکت های نرم افزاری  و مشارکت با شرکت هیا معتبر در حوزه صندوق های فروشگاهی،توسعه تراکنش های NFC بر روی کارتخوان،توسعه اپلیکیشن 724 و سیستم پرتال جامع برای پشتیبانی پذیرندگان از جمله این اقدامات است.

ترکمن درباره اهم برنامه های در دستور کار برای سال 98 نیز گفت: افزایش تعداد کارتخوان ها از 842 هزار به 924 هزار(معادل 10 درصد)، افزایش تعداد کل تراکنش ها از3.5 به 5.2 میلیارد تراکنش( 48 درصد )،افزایش تعداد تراکنش در حوزه کارتخوان از 3 به 4.4 میلیارد تراکنش(46 درصد)،افزایش تعداد تراکنش در حوزه موبایل از 319 به 458 میلیون تراکنش(44 درصد) و در حوزه اینترنت از 180 به 345 میلیون تراکنش (91 درصد) و سود هر سهم نیز از 1228 به 1348 ریال(معادل 10 درصد) پیش بینی شده است.

به این ترتیب، پس از قرائت گزارش عملکرد هیات مدیره برای سال مالی منتهی به آذر 97 و نظر حسابرس و بازرس قانونی شرکت به پیشنهاد هیات مدیره 30 تومان سود قابل تقسیم تصویب و مقرر شد مابقی سود جهت افزایش سرمایه 66.7 درصدی ( از 180 به 300 میلیارد تومان ) به حساب سود انباشته منظور شود.

همچنین در این مجمع اعضای هیات مدیره قبلی شامل بانک سامان، بانک رفاه، توسعه سرمایه گذاری سامان، گروه مالی و اقتصادی سامان و توسعه سرآمد اندوخته سازان فردا با تصویب سهامداران برای دوره مالی منتهی به آذر 98 انتخاب شدند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: