کد خبر: ۱۵۳۷۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۹ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - 21 February 2019
 بانکداری ایرانی ـ در شرایطی که نامه نماینده مشهد به رییس جمهوری و دستور برای پرداخت هزار میلیارد تومان برای پرداخت به سهامداران پدیده شاندیز از سوی دولتمردان تکذیب شده است، نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی این نامه و دستور را تایید کرد.

به گزارش ایرنا، به تازگی نصرالله پژمان فر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی از دستور رییس جمهوری به معاون اقتصادی خبر داده که بر اساس آن مبلغی معادل هزار میلیارد تومان از بودجه کشور برای جبران خسارت سهامداران پدیده شاندیز اختصاص می یابد؛ اعلام این خبر که با واکنش برخی دیگر از نمایندگان مجلس و افکار عمومی مواجه شده که در شرایط کنونی چرا باید از بودجه بیت المال برای جبران سوء مدیریت مدیران این موسسه هزینه بشود.

دیروز محمود واعظی رئیس دفتر رییس جمهوری در حاشیه جلسه دولت در جمع خبرنگاران چنین نامه ای را تکذیب و اعلام کرد: کسانی که این سخنان را مطرح می کنند اغراض سیاسی دارند و اهداف دیگری را دنبال می‌کنند.

رییس دفتر رییس جمهوری افزود: من چنین چیزی نشنیدم و مشخص نیست که این موضوع از کجا مطرح می شود، اگر قرار باشد دستوری داده شود باید از طریق دفتر ابلاغ شود.
واعظی درباره اقدام های انجام شده برای حل مشکل سپرده گذاران موسسات غیرمجاز اعتباری توضیح داد: سازوکاری که در گذشته برای موسسات اعتباری انجام شد، این بود که در شورای سران سه قوه نمایندگان هر قوه شامل محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رییس جمهوری، مسعود پزشکیان نایب رییس مجلس و معاون رییس قوه قضاییه در این سازوکار حضور داشتند. 
وی تاکید کرد: هر تصمیمیکه توسط این سه نفر بررسی می ‌شد،به اطلاع سران قوا می رسید، لذا همه ابعاد تصمیمات در نظر گرفته می شد؛ این سازوکار مربوط به گذشته بوده است و من چیز تازه ای درباره آن نشنیده ام. 

** اصرار پژمانفر بر حل مشکل سپرده گذاران پدیده شاندیز
با این حال، امروز پنجشنبه پژمانفر در جلسه علنی مجلس در واکنش به اظهارات واعظی، از وی گلایه کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که در کشور پیش آمد، موضوع شرکت پدیده بود که چندین هزار نفر را گرفتار کرده است؛ بیش از چهار سال از این موضوع می گذرد و هنوز لاینحل مانده است.
وی ادامه داد: در آستانه دهه فجر نامه ای را به سران سه قوه نوشتم و از آنها تقاضا کردم که در نشستی به این موضوع بپردازند که در بخشی از آن نامه آورده ام که شایسته است با هماهنگی و همدلی سه قوه با سایر مراجع مرتبط با موضوع در ایام دهه فجر و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تدابیر موثری برای حل مشکل سهامداران اتخاذ کرد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در مورد درخواست بنده لطفی صورت گرفت و مکاتبه‌ای به دست بنده رسید که این مکاتبه محرمانه است و من نیز اجازه قرائت کامل آن را ندارم، اما این نامه پی‌نوشتی داشت که من عبارت آن را قرائت می‌کنم؛ رییس جمهور در پی نوشت به صراحت این عبارت را نوشته اند که «تخصیص یکهزار میلیارد تومان برای پرداخت به سهامداران معسر شرکت پدیده شاندیز».
پژمان‌فر یادآور شد: رونوشت را به بنده دادند و مکاتبه ای با نهاوندیان معاون اقتصادی خود برای حل مشکل داشته اند؛ من پس از دریافت نامه خوشحال شدم و با خود گفتم چقدر نظام ما فعال است که وقتی مکاتبه‌ای صورت می‌گیرد، رییس جمهوری فعالانه به موضوع ورود پیدا می کند، اما دیروز جناب آقای واعظی به عنوان رییس دفتر رییس جمهوری متاسفانه موضعی را در رسانه‌ها اتخاذ کردند که بنده بسیار متحیر شدم که این چه نوع برخوردی است که اینها در ارتباط با این موضوع می کنند.
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی ‌اظهار داشت: آقای واعظی در رابطه با این موضوع گفتند که اصلا چنین نامه‌ای وجود نداشته است، در حالی که این نامه را خود رییس دفتر برای من ارسال کردند؛ خبرنگاری با اشاره به اسم بنده گفت که آقای پژمانفر گفته‌اند که چنین نامه‌ای وجود دارد. ایشان خطاب به خبرنگار گفتند که شما که ایشان را می‌شناسید؛ ایشان حرف‌های زیادی می‌زند که هیچ کدام آنها واقعیت ندارد. گروهی در کشور وجود دارند که می‌خواهند در کشور مشکل ایجاد کنند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خطاب به مسعود پژشکیان نایب رییس اول مجلس که اداره جلسه علنی مجلس را بر عهده داشت، اظهار داشت: وقتی رییس دفتر رییس جمهوری این موضوع را دروغ می گوید (که نامه‌ای وجود ندارد) مردم چه برداشتی می‌کنند؟
وی ادامه داد: شما برای موسسات مالی چقدر پیگیری کردید؟ من از شما تشکر می کنم اما آیا حق نماینده مردم این است که به او دروغ بندند و بعد در رسانه‌ها و اخبار پخش شود؟ دیشب انبوهی از پیامک‌ها و سخنان ناسزا برای من و خانواده‌ بنده ارسال شد چرا که رییس دفتر رییس جمهور گفته شما دروغی هستید؟ لطفا این موضوع را پیگیری کنید.
پزشکیان در پاسخ به این تذکر پژمانفر خطاب به «حسینعلی امیری» معاون پارلمانی رییس جمهور، تاکید کرد: چنین نامه‌ای وجود دارد؛ پزمانفر این نامه را ارسال و پاسخش را دریافت کرده‌است. این موضوع را حتما پیگیری کنید.

** پدیده شاندیز 130 هزار سهامدار در کشور دارد
پروژه پدیده شاندیز مشهد حدود چهار سال پیش در پی برخی تخلفات از جمله دریافت نکردن مجوزهای لازم برای ساخت و ساز و نیز توزیع غیرمجاز سهام به صورت گسترده، در حالی که به علت سهامی خاص بودن شرکت مجاز به چنین کاری نبود، با دستور مقام قضایی تعطیل شد. در مرحله نخست این اقدام دفاتر فروش و عرضه سهام شرکت پدیده شاندیز مسدود و بعد از مدتی کل پروژه متوقف شد.
این پروژه که افزون بر 130 هزار سهامدار در سراسر کشور دارد در این مدت با چالش های عدیده ای مواجه بود. مسئولان دولت یازدهم به ویژه وزارت کشور و استانداری خراسان رضوی و نیز دستگاه قضایی به منظور حفظ حقوق مردم و حل مشکلات آن تلاش زیادی کردند که از دریافت مجوز تغییر کاربری زمین ها تا مجوزهای مربوط به ساخت و ساز و عرضه سهام آن در بورس را شامل می شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: