کد خبر: ۱۵۳۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۹ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - 18 February 2019
 بانکداری ایرانی -  معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: حوزه صنعت به این نتیجه رسیده است که به شیوه سنتی و بدون به کارگیری دانشگاه توان ادامه کار ندارد؛ از این رو باید از رتبه و پیشرفت های علمی دانشگاه ها استفاده کند.

به گزارش ایرنا، برات قبادیان امروز (دوشنبه) در نخستین همایش تعامل نظام دانشگاهی و فضای اجتماعی با انتقاد از نبود تعامل میان دانشگاه و صنعت اظهار داشت: توسعه صنعت کار دانشگاه است و حوزه صنعت به این نقطه رسیده که به صورت سنتی قادر به ادامه فعالیت نیست. استفاده از ماشین آلات فرسوده، نیروی انسانی متخصص و بازدهی پایین نشان می دهد که صنعت باید از پیشرفت های علمی استفاده کند.

وی افزود: تحولات اساسی بشر در دو سده اخیر مرهون نظان دانشگاهی است و بدون نقش دانشگاه امکان توسعه وجود ندارد.
قبادیان ادامه داد: دانشگاه های ایران بیش از دانشگاه های چین است و در تربیت مهندس در جهان رتبه سوم را دارد که خود نشان دهنده پیشرفت است. با وجود این شاهد چالش های زیادی هستیم.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به وجود ابرچالش ها در حوزه های مختلف کشور، با بیان پرسش هایی گفت: جامعه دانشگاهی در برابر ابرچالش ها چه مسئولیتی دارند؟ آیا دانشگاهیان چالش های اقتصادی و زیست محیطی را پیش بینی کرده بودند؟
وی با تاکید بر شکاف جامعه و دانشگاه تصریح کرد: دیوار بی اعتمادی میان صنعت و دانشگاه وجود دارد و همان اندازه که صنعت دانشگاه را در این زمینه مقصر می داند، دانشگاه نیز صنعت را مسئول می داند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از کم کاری های صورت گرفته در این زمینه، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت ١٣٠ ظرفیت فرصت مطالعاتی به تمامی دانشگاه های کشور اعلام کرد، اما تنها چهار نفر برای کمک اعلام آمادگی کردند.
قبادیان اظهار داشت: پیوند دانشگاه با جامعه و حوزه های صنعت در سیاست گذاری های کلان دیده نشده و دارای ضعف در این زمینه هستیم. سندهای چشم انداز به طور کامل اجرایی و اهداف محقق نشده است.
وی با تاکید بر راهکارهایی برای ایجاد تعامل میان جامعه و دانشگاه و صنعت اظهار داشت: نظام کارآموزی باید اصلاح شود، اساتید وارد صنعت شوند و مطالعات و پایان نامه ها عملیاتی شوند.
معاون معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت از رونمایی از سامانه توانمندسازی، تولید و توسعه و اشتغال پایدار (تاپ) در هفته آینده خبر داد و گفت: با اجرای این طرح حدود ٩٨ هزار بنگاه بزرگ و کوچک با ورود و ثبت نام در این سامانه می توانند نیازهای خود را از طریق دانشگاه و شرکت های دانش بنیان تامین کنند.
نخستین همایش تعامل نظام دانشگاهی و فضای اجتماعی با همت مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور امروز در دانشگاه تربیت مدرس برگزار می شود. 
برچسب ها: صنعت ، پژوهش ، فناوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: