کد خبر: ۱۵۲۹۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - 10 February 2019
بانکداری ایرانی - یکی از آرمان های انقلاب اسلامی محرومیت زدایی از روستاها بود و افزایش سطح سواد روستاییان، تامین زیرساخت هایی مانند آب، برق، گاز و تلفن و اعطای تسهیلات ارزان قیمت به منظور ایجاد اشتغال پایدار در روستاها گواه بر این ادعا است.

به گزارش ایرنا، در سال های قبل از انقلاب بسیاری از روستاها از خدمات و نعمت های اولیه مانند آب آشامیدنی، برق و راه دسترسی محروم بودند اما بعد از انقلاب در کنار برخورداری از نعمت آب، برق، گاز، تلفن و اینترنت از خدمات دیگری مانند وجود مسجد و مدرسه، خانه های بهداشت، پاسگاه پلیس، آتش نشانی و سایر امکانات زندگی بهره مند شدند. 

برکسی پوشیده نیست که درآمد یک روستایی از طریق فعالیت های کشاورزی و دامداری تامین می شود اما خود روستاییان شهادت می دهند دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بیشتر روستاییان قشر ضعیف و محروم جامعه بودند اما به برکت انقلاب زنگار محرومیت از روستاها زدوده شد. 

در دهه 50 فقط 10 درصد مناطق روستایی از نعمت آب آشامیدنی و یک درصد از نعمت برق برخودار بودند، اما اکنون بیش از 65 هزار روستا بالای 20 خانوار کشور از نعمت گاز، برق، آب و تلفن برخوردار هستند. 

استان سمنان 702 هزار نفر جمعیت دارد که 141 هزار و 858 نفر در مناطق روستایی زندگی می کنند و از مجموع 400 روستای سمنان بیش از 300 روستا بالای 20 خانوار جمعیت دارد که با استفاده از 133 حلقه چاه، 91 دهنه چشمه و 15 رشته قنات تامین آب می شود. 

تاکنون به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی و توجه به اشتغال در روستاها، بالغ بر یکهزار و 900 میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی در قالب طرح اشتغال روستایی و عشایری و طرح های حمایتی به استان سمنان تخصیص یافته است. 

**توجه به روستاها به برکت انقلاب 
فاطمه مشتاقیان یکی از اهالی روستاهای شهرستان مهدیشهر گفت: در زمان پیش از انقلاب، روستایی قشر ضعیف جامعه بود که حتی شان و جایگاه اجتماعی نداشت و حتی در هنگام سفر به شهر روستایی بودن خود را پنهان می کردند اما اکنون به برکت انقلاب روستاها کانون توجه و محور توسعه اقتصادی شده است. 
وی ادامه داد: پیش از پیروزی و اوایل انقلاب اسلامی در روستا لوله کشی آب وجود نداشت و هر روز نیمی از وقت روستاییان صرف طی مسافت طولانی بین خانه و چشمه آب به منظور تامین آب می شد. 
وی اظهار داشت: در گذشته در روستاها امکانات بهداشتی وجود نداشت و در سال تعدادی از روستاییان به دلیل بیماری فوت می کردند. 
مشتاقیان با بیان اینکه در گذشته نفت، سوخت لازم برای تامین گرمایش و پخت و پز بود، تصریح کرد: نیمی از وقت روستاییان در صف نفت می گذشت. 
این زن روستایی گفت: اکنون امکانات روستا با امکانات شهر برابری می کند و این دستاورد به برکت چهل سال تلاش انقلاب اسلامی محقق شده است. 

** توسعه باسوادی ارمغان انقلاب برای روستاییان 
ابراهیم رحیمی یکی دیگر از روستاییان استان سمنان گفت: پیش از انقلاب سواد اهمیتی نداشت و بیشتر روستاییان بی سواد بودند اما به برکت انقلاب اسلامی میزان سواد به یک ارزش و هنجار تبدیل شد و نهضت سوادآوزی برای بازماندگان از تحصیل شکل گرفت. 
وی ادامه داد: پیش از انقلاب و اوایل پیروزی انقلاب روستاییان درآمد اندک داشتند و به همین دلیل کشش و رغبت برای مهاجرت به شهرها زیاد بود اما اکنون به دلیل توجه به رونق تولید و اعطای تسهیلات ارزان قیمت به روستاییان به برکت انقلاب اسلامی خونی تازه به رگ های روستا تزریق شده است. 

**تامین آب آشامیدنی دستاورد ماندگار انقلاب 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سمنان گفت: مشترکان آب آشامیدنی روستایی استان از یکهزار و 200 فقره در پیش از انقلاب اکنون به 11 هزار و 900 مشترک رسیده است. 
منصور کشاورزیان گفت وگو با ایرنا افزود: تامین آب آشامیدنی در مناطق محروم و روستایی کشور از دستاوردهای ماندگار مسئولان بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی است. 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سمنان یاد آور شد: قبل از انقلاب آبرسانی به صورت شیرفشاری در میدان های اصلی روستایی انجام می شد اما اکنون در بیشتر این مناطق لوله های انتقال تا در خانه روستاییان انتقال می یابد. 
وی خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب تنها 15 درصد از جمعیت روستایی کشور از نعمت آب آشامیدنی برخوردار بودند در حالی که این رقم اکنون به 98.8 درصد رسید. 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سمنان ادامه داد: قبل از انقلاب تنها 100 کیلومتر خطوط انتقال آب به بخش روستایی انجام شد که این رقم بعد از انقلاب به 770 کیلومتر افزایش یافت. 
کشاورزیان با بیان اینکه پیش از انقلاب در کشور تنها 320 کیلومتر شبکه توزیع آب در روستاها انجام شده بود، گفت: این رقم در آستانه 40 سالگی انقلاب به 11 هزار و 800 کیلومتر رسید. 
وی ادامه داد: 81 طرح این شرکت همزمان با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی افتتاح و کلنگ زنی می شود. 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سمنان گفت: 68 طرح آبرسانی روستایی در استان با اعتبار 139 میلیارد و 745 میلیون ریال افتتاح و 13 طرح با اعتبار در نظرگرفته شده 22 میلیارد و 190 میلیون ریال همزمان با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی کلنگ زنی می شود. 

**ارتقای سلامت ثمره چهل سال تلاش 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان با بیان اینکه حوزه سلامت ب قبل از انقلاب دستاورد خاصی نداشت، بیان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی استان سمنان در حوزه بهداشت و سلامت جهش و پیشرفت خیره کننده داشته است. 
نوید دانایی افزود: در زمان پیش از انقلاب به دلیل نبود مراکز درمانی و خانه بهداشت در روستا بسیاری از مادران باردار و نوزادان به دلیل بیماری و نبود یک پزشک جان می باختند اما اکنون به برکت انقلاب اسلامی سلامت و بهداشت به عمق روستا ها نفوذ پیدا کرده است. 
وی ادامه داد: کاهش مرگ و میر و افزایش امید به زندگی مهر تاییدی بر افزایش خدمات بهداشتی و درمانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است. 
دانایی با اشاره به تقارن 40 سالگی انقلاب اسلامی با 30 سالگی افتتاح دانشگاه علوم پزشکی سمنان، تصریح کرد: 27 طرح درمانی، پژوهشی و بهداشتی با یکهزار و 20 میلیارد ریال اعتبار در مناطق تحت پوشش این دانشگاه هفته نخست اسفند امسال افتتاح می شود. 
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان نیز با بیان این که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تلفات دام زیاد بود، گفت: اکنون به برکت پیروزی انقلاب اسلامی و توسعه و پیشرفت کشور در حوزه بهداشت و سلامت تلفات دام کاهش معناداری پیدا کرده است. 
محمد سعیدی افزود: تامین امنیت غذایی و رسیدن به مرز خودکفایی، تامین و تولید 90 درصد نیاز دارویی دام در داخل کشور از برکت های انقلاب اسلامی است واین پیشرفت و ترقی دسترسی روستاییان و دامداران را به دامپزشک و خدمات دارویی تسهیل کرده است. 

**اشتغالزایی در روستاها به برکت انقلاب 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان گفت: ایجاد اشتغال روستایی و عشایری پایدار از سیاست های اصلی دولتمردان در سایه نظام جمهوری اسلامی ایران و به برکت انقلاب است. 
اسماعیل غنیان افزود: امسال به برکت چهل سال تلاش انقلاب یکهزار و 290 میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی روستایی و عشایری در استان پرداخت شد که این میزان پرداخت تسهیلات بیانگر تحقق 101 درصدی تعهد است. 
وی با بیان اینکه در مرحله اول 924 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری به استان ‌اختصاص یافت، گفت: در مرحله دوم نیز معادل 30 درصد از اعتبار مرحله اول، به این استان ابلاغ شد. 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان افزود: مرحله سوم پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری نیز با هدف رونق کسب و کار برای روستائیان، به‌ مبلغ 620 میلیارد ریال برای پرداخت در قالب طرح های حمایتی اشتغال زایی به نهادهای کمیته امداد، بنیاد شهید و بهزیستی تخصیص یافت. 

**ریشه کنی بی سوادی در سمنان به برکت انقلاب 
معاون سواد آموزی استان سمنان گفت: 75 درصد از مجموع فعالیت های نهضت سوادآموزی این استان، مختص بانوان است، 30 درصد فعالیت های این سازمان در استان سمنان در مناطق روستایی اتفاق می افتد. 
ادهم بیان کرد: درصد باسوادی در جمعیت 10 الی 49 سال استان سمنان از 62 درصد سال 1355 به 97 درصد در سال 1395 رسید و اکنون استان سمنان در آستانه جشن ریشه کنی بیسوادی است. 
به گفته وی، بیسوادی بحران خاموشی است که اثرات آن آرام آرام بر پیکره جامعه وارد می شود و به برکت پیروزی انقلاب اسلامی در 39 سال گذشته 70 هزار نفر از نعمت سواد بهره مند شدند. 
معاون سواد آموزی استان سمنان افزود: نرخ با سوادی در استان با گذشت 40 سال از انقلاب شکوهمند جمهوری اسلامی ایران رشد چشمگیر داشته و اکنون نرخ با سوادی در این استان 98.5 درصد است. 

**بهبود معیشت روستاییان در سایه پیروزی انقلاب 
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: توجه به محرومان، از اولویت های انقلاب اسلامی بوده است و بهبود معیشت روستاییان بعد از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، گواه این گفته است. 
خدابخش عرب با بیان این که تشکیل جهاد سازندگی قبل از ایجاد سازمان جهاد کشاورزی، اولین گام انقلاب برای رفع محرومیت در روستاها بود، افزود: جهاد سازندگی با انجام کارهای جهادی در روستاها تا 80 درصد محرومیت زدایی کرد. 
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اظهار داشت: میزان تولید گندم در زمینه تولید محصولات زراعی در استان سمنان بعد از انقلاب یک هزار درصد افزایش داشته که این میزان افزایش چشمگیر و نشان از توجه به کشاورزی است. 
وی خاطر نشان کرد: بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و با تلاش های گسترده برای ارتقای جایگاه کشاورزی، تولید محصولات کشاورزی افزایش چشمگیر داشت و کشاورزان و روستاییان دارای شان و منزلت اجتماعی شدند. 

**ساخت مسکن برای مددجویان روستایی 
قائم مقام کمیته امداد امام خمینی(ره) استان سمنان گفت: عملیات ساخت 40 واحد مسکونی روستایی ویژه مددجویان این نهاد در سمنان آغاز شد. 
محمد شجاعان روز پنجشنبه درباره آغاز ساخت 40 واحد مسکونی ویژه مددجویان استان سمنان افزود: به مناسبت 40 سالگی انقلاب اسلامی، با مشارکت کمیته امداد و بسیج سازندگی این واحدهای مسکونی روستایی برای مددجویان ساخته می شود. 
وی تاکید کرد: این واحدها با رعایت اصول فنی و طبق ضوابط و استانداردهای معماری ساخته می شود و از ابتدای سال جاری تا کنون 230 واحد مسکونی ویژه مددجویان تحت پوشش کمیته امداد در شهرها و روستاها مقاوم سازی شد. 
شجاعان گفت: برای ساخت این واحدهای مسکونی، توسط کمیته امداد 150 میلیون ریال کمک نقدی بلاعوض برای مددجویان در نظر گرفته شده است، از نظر امکانات زیر ساختی نظیر جاده، آب، برق، گاز، تلفن و اینترنت و هم از نظر خدمات مورد نیاز همچون وضعیت مطلوبی دارد. 

**گاز رسانی به 80 روستای سمنان به برکت انقلاب 
مدیرعامل شرکت گاز استان سمنان گفت: بیش از 80 درصد روستاهای دورافتاده استان سمنان به برکت انقلاب از نعمت گاز برخوردار شدند و اکنون 242 روستای استان سمنان از نعمت گاز برخوردار هستند. 
علیرضا شریفی نژاد گفت و گو با ایرنا، افزود: اکنون تمامی روستاهای شهرستان سمنان به برکت انقلاب اسلامی از نعمت گاز برخوردار هستند و ضریب نفوذ گاز در این شهرستان 100 درصد است. 
وی ابراز داشت: ضریب نفوذ گاز در روستاهای استان سمنان در دامغان 83 درصد، سرخه 89 درصد، شاهرود 80 درصد و میامی 96 درصد است. 

**مهارت آموزی به روستاییان در مسیر محرومیت زدایی 
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای سمنان گفت: مهارت آموزی و ایجاد اشتغال پایدار در روستاها به منظور محرومیت زدایی از آرمان های اصلی انقلاب بوده است و در 6 ماه نخست 97 در 40 دهستان استان طرح مهارت آموزی اجرا شد. 
فاطمه منصوری تصریح کرد: اجرای طرح های مهارت در بخش حوزه صنایع دستی، کشاورزی، فرش و صنایع غذایی است. 
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای سمنان گفت: اجرای طرح های آموزشی برای اساس نیازسنجی و کاربردی در مناطق روستایی این استان اجرا می شود. 
به گزارش ایرنا، شعار چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی افتخار به گذشته و امید به آینده است و در شرایطی که دشمن به دنبال ایجاد تفرقه و نشان دادن ناکارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران است اطلاع رسانی از دستاوردهای انقلاب اسلامی نقش مهمی در امید آفرینی، تقویت اعتماد عمومی، تقویت وحدت و انسجام در کشور دارد. 
برچسب ها: روستاییان ، سواد ، برق ، گاز و ، تلفن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: