کد خبر: ۱۵۰۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۱۵ دی ۱۳۹۷ - 05 January 2019
فعالان صنعت ایران بر اهمیت توسعه فرانچایز (برون سپاری نشان تجاری) در اشتغال و رونق اقتصاد کشور تاکید کردند.
شرکت کنندگان در دومین همایش بین المللی صنعت فرانچایز (برون سپاری نشان تجاری) ایران که با حضور جمعی از مقامات اقتصادی و فعالان صنعت ایران در مرکز همایش‌های نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد بر اهمیت توسعه فرانچایز در توسعه اشتغال و رونق اقتصاد کشور تاکید کردند.

در این همایش که با حمایت انجمن بین المللی فرانچایز برگزار شد، ابعاد مختلف این صنعت در ایران و الزامات سیاسی، اقتصادی و حقوقی توسعه آن در کشور به بحث و بررسی گذاشته شد.

صنعت فرانچایز یا برون سپاری نشان تجاری صنعتی است که یک نشان تجاری (برند) در قالب قرارداد‌هایی به دیگران اجازه می‌دهد با نشان تجاری آن شرکت و با رعایت استاندارد‌هایی فعالیت کرده و درصدی از فروش خود را به آن نشان تجاری واگذار کند.

فرانچایز در صنایع غذایی جهان و همچنین ایران توسعه یافته و امروز در بسیاری از کشور‌ها برند‌هایی با عناوین مختلف در صنعت غذایی فعال هستند که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به مک دونالد و کی اف سی نام برد.

در ایران نیز نشان هایی، چون بوف، هایدا، شیرین عسل، افق کوروش، جانبو و ... در عرضه مواد غذایی مطرح هستند که در قالب صنعت فرانچایز فعالیت می‌کند.

محمدعلی ملایی مسئول برگزاری همایش بین المللی فرانچایز ایران در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما گفت: این همایش در کنار دومین نمایشگاه کسب و کار‌های نوین و فرانچایز ایران برگزار شده چراکه در دنیا هم شرکت‌های بزرگ و نشان‌های تجاری مطرح در صنایع مختلف از چند دهه قبل به سمت برون سپاری فعالیت‌های خود رفته اند و این مفهوم در کشور ما نیز در چند نشان تجاری صنایع غذایی تجلی یافته است.

ملایی افزود: حجم صنعت فرانچایز در دنیا ۵ هزار میلیارد دلار است و در آمریکا ۳ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور به این امر اختصاص دارد که بالغ بر یک تریلیون دلار می‌شود و در جهان این صنعت نقش مهمی در توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال دارد، اما در کشور ما با توجه به وجود بازاری ۵۰۰ میلیون نفره در داخل و پیرامون، هنوز این صنعت به درستی تعمیم نیافته است.

وی افزود: دولت باید از فعالیت‌های این صنعت حمایت قانونی لازم را به عمل آورد چراکه قوانین تجارت کشور، مانعی برای گسترش صنعت فرانچایز نیست، اما باید دیدگاه مسئولان و برنامه ریزان کشور به این مقوله تغییر یابد ضمن اینکه معتقدیم فرانچایز می‌تواند نقش مهمی در مردمی کردن اقتصاد و بکار گیری سرمایه‌های خرد مردم داشته باشد و این دقیقا چیزی است که مسئولان ارشد نظام در بیان ابعاد گوناگون اقتصاد مقاومتی، به مفهوم مردمی شدن اقتصاد در کشور مورد توجه قرار داده اند.

مهدی غضنفری استاد دانشگاه علم و صنعت و وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: در ایران هم اکنون مشکل فزاینده تعطیلی واحد‌های صنعتی یا خیل عظیمی از بیکاران وجود دارد که برای حل مشکل این واحدها، باید دولت یا بانک‌ها سرمایه گذاری سنگینی انجام دهند که از عهده هیچ بانک و دولتی برنمی آید، اما ایجاد چنین مشاغلی ازطریق فرانچایز بدین مفهوم است که این مشاغل با سرمایه خود بخش خصوصی ایجاد شود و فرانچایز به این معناست که نشان‌های معتبر و بزرگ تجاری به دیگران اجازه دهد که در قالب قرارداد‌هایی از نشان آن‌ها استفاده کرده و درصدی از فروش خود را تحت قرارداد به صاحب نشان تجاری بپردازند.

وی افزود: در کشور ما جا‌هایی وجود دارد که با افتخار می‌گویند شعبه دیگری نداریم درحالیکه این امر در فرانچایز دقیقا برعکس است و همه تلاش می‌کنند زیر نام یک نشان تجاری فعالیت کنند.

وزیر اسبق صنعت گفت: از نظر قانونی مشکلی برای فعالیت در قالب فرانچایز وجود ندارد، اما باید آیین نامه‌هایی تهیه و تنظیم شود که در صورت وجود مشکل در قرارداد‌ها به داوری و حل اختلاف پرداخته شود ضمن اینکه مباحث آموزشی باید در این زمینه تقویت شود.

محمدرضا مرتضوی دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران نیز گفت: این یک روش جدید برای عرضه کالا و خدمات در کشور ماست که در جهان در نشان‌هایی نظیر مک دونالد سابقه طولانی دارد و با سرعت زیادی در جهان بدون صرف هزینه‌های گزاف مشاغل زیادی توسعه می‌یابد و باید در کشور ما نیز با توجه به مزایای بالای آن، برای مقابله با بیکاری ترویج یابد.

وی افزود: هم اکنون صنعت فرانچایز در صنایع مواد غذایی و لوازم خانگی ایران بیش از سایر صنایع توسعه یافته، اما تصور می‌کنیم که بتواند در سایر صنایع نظیر صنایع پوشاک، مبلمان و خدمات، فرانچایز و نشان سپاری توسعه یابد. 

مرتضوی افزود: زیرساخت‌های حقوقی و قانونی لازم برای دفاع از نشان‌های تجاری در کشور وجود دارد لذا برای توسعه این کسب و کار‌ها نیازی به قانونگذاری وجود ندارد و فقط باید مدل‌های حقوقی لازم در قالب قرارداد بین فرانچایز پذیر و فرانچایز دهنده تهیه و تنظیم شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: