بانکداری ایرانی - رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه طرح ارزیابی استانداردهای 85 گانه خودرو از ابتدای دی ماه سال 1397 آغاز میشود، گفت: ارزیابی خودروهای غیراستاندارد یک سال به طول خواهد انجامید.
به گزارش فارس کاربران سامانه «فارس من» با طرح سوژه «توقف تولید خودروهای ناایمن» خواستار توقف تولید خودروهای غیراستاندارد که در این رابطه گفتوگویی با نیروه پیروز بخت رئیس سازمان ملی استاندارد انجام شده است.
نیروه پیروز بخت رئیس سازمان ملی استاندارد روز دوشنبه 26 آذرماه مهمان خبرگزاری فارس بودند که در این روز گفتوگویی پیرامون مسائل مختلف از جمله باقی مانده سموم در محصولات کشاورزی، واردات و تولید محصولات تراریخته و ... انجام شده که به زودی مشروح این گفتوگو در خبرگزاری فارس منتشر میشود.
در ادامه مصاحبه با رئیس سازمان ملی استاندارد درباره زمان توقف تولید خودروهای غیر استاندارد آمده است:
*
نیره پیروز بخت در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد زمان توقف تولید خودروهای فاقد استانداردهای 85 گانه، گفت: آغاز این طرح از اول دی ماه سال جاری کلید میخورد و پس از آغاز طرح، به مدت یکسال باید کار ارزیابی خودروها توسط سازمان ملی استاندارد ایران انجام شود.
رئیس سازمان ملی استاندارد کشور، افزود: قبل از آغاز ارزیابیها نمی توان مشخص کرد که تولید کدام خودروی غیراستاندارد متوقف میشود و کار ارزیابیها تا ابتدای دی ماه 98 به طول خواهد انجامید.
وی با تاکید بر اینکه هیچ گونه تغییری در زمان اجرا و لیست استانداردهای 85 گانه ایجاد نشده است، گفت: در مجموع ارزیابیها از ابتدای هفته آینده آغاز میشود.
رئیس سازمان ملی استاندارد در پاسخ به این سوال که آیا در صورت انجام بازرسیها و شناسایی خودروهای ناایمن و غیراستاندارد این سازمان از قدرت اجرایی توقف تولید این خودروها برخوردار است، گفت: وقتی از سوی سازمان ملی استاندارد اعلام میشود که یک کالایی غیر استاندارد است، پس قطعا آن کالا مشمول استاندارد اجباری بوده است و کالاهای مشمول استاندارد اجباری هم حتما بایدگواهی، تاییدیه و علامت استاندارد داشته باشد و در صورتی که برای آن کالا تاییدیه استاندارد صادر نشود، خط تولید آن متوقف میشود.
پیروزبخت با بیان اینکه درباره خودرو هم همین روش حاکم است، اظهار داشت: تاکنون بارها به علت غیراستاندارد بودن برخی کالاها بعضی از خطوط تولید کارخانهها متوقف شده است، اما به این گونه توقفها توجه چندانی نمیشود.
وی افزود: اما از آنجا که خودرو به یک مبحث سیاسی و استراتژیک تبدیل شده، بنابراین در صورتی که توقفی در خط تولید یک کارخانه خودروسازی ایجاد شود، قطعا موضوع حساستر خواهد بود.
پیروز بخت بیان داشت: اگر پس از ارزیابیها مشخص شود که در تولید خودرویی استانداردهای لازم رعایت نشده مانع تولید آن خودرو شود و خط تولید آن را متوقف کند.
وی با تاکید بر اینکه سازمان ملی استاندارد نمیخواهد از قوه قهریه استفاده کند، بیان داشت: روحیه ما پلیسی نیست و میخواهیم همراه و در کنار واحدهای صنعتی باشیم.
پیروز بخت بیان داشت: بنابراین امیدواریم که خودروسازان در صورتی که خودرویی از استاندارد لازم برخوردار نیست یا اقدام به توقف آن خودرو نمایند و یا اینکه حداقل استانداردهای لازم را برای ادامه فرآیند تولید آن کسب کنند.
حمیدی مرندی مقدم معاون سازمان ملی استاندارد هم در این رابطه با بیان اینکه توقف تولید یک خودرو غیر استاندارد بسیار راحتتر از توقف تولید یک کالای غیر استاندارد است، گفت: برای توقف تولید خودرو نیاز به پلمپ کردن واحد خودروسازی نیست، بلکه با هماهنگی با پلیس به راحتی میتوان از شمارهگذاری خودرو غیر استاندارد جلوگیری کرد.
به گزارش فارس اسفندماه سال گذشته سازمان ملی استاندارد ایران از افزایش تعداد استانداردهای خودرو از 55 به 85 مورد خبر داد و اعلام کرد: براساس تفاهمنامه بین این سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارتقای این استانداردها از نظر تعداد و کیفیت مطرح است.
موضوعی که براساس مصوبه شورای سیاستگذاری خودرو با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان ملی استاندارد، خودروسازان و قطعهسازان در دستور کار قرار گرفت.
براساس زمانبندی باید تا ابتدای دی ماه سال گذشته ۶۱ مورد استاندارد خودرویی اجرایی میشد و پس از آن تا ابتدای تیر ماه سال ۱۳۹۷ دو مورد به ۶۱ استاندارد قبلی اضافه شد و در نهایت با اضافه شدن ۲۲ مورد استاندارد خودرویی دیگر تا دی ماه سال ۱۳۹۷، تعداد استانداردهای اجباری خودروها به ۸۵ مورد افزایش مییابد.