بانکداری ایرانی - عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: دولت بزرگترین مانع در راه توسعه ریلی کشور است چون عزم جدی برای توسعه وجود ندارد البته در اسناد بالادستی رد پای عزم جدی دیده می شود اما در عمل چیزی وجود ندارد.
به گزارش تسنیم ، قلی الله قلی زاده عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگوی ویژه خبری گفت : بدلیل اهمیت بالای موضوع و مقوله راه آهن زیر ساخت خطوط آهن در کشور قرار بود یک درصد از درآمدهای نفتی به این بخش اختصاص یابد که تاکنون هنوز تخصیص صورت نگرفته است .
مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی هم گفت: رفع گلوگاه های ظرفیتی شبکه راه آهن کشور اولویت ما بود که انجام شد .
سعید محمدزاده افزود: دو خط کردن خطوط موجود و افزایش و گسترش ایستگاه های قطار از دیگر اولویت ها بود که پروژه های آنها در است اقدام است .
حسین قماشی رئیس انجمن صنایع ریلی کشور هم گفت : در حال حاضر برخی شرکت های خصوصی ساخت تجهیزات ریلی حدود 50 درصد ظرفیت بلااستفاده دارند و دلیل آن هم مشکل در تامین نقدینگی بیان شده است البته مطالباتی هم از دولت وجود دارد .
محمد زاده معاون وزیر راه و مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: مانع اصلی توسعه سرمایه گذاری ریلی را می توان نیازمندی به سرمایه جدی عنوان کرد، لازمه رفع این مانع رفتن به سوی تسهیلاتی با طول بلند و ارزان قیمت.
الله قلی زاده هم گفت : دولت بزرگترین مانع در راه توسعه ریلی کشور است چون عزم جدی برای توسعه وجود ندارد البته در اسناد بالادستی رد پای عزم جدی دیده می شود اما در عمل چیزی وجود ندارد .
محمد زاده گفت : وقتی در شرایط کنونی قیمت سوخت در کشور 350 تومان است طبیعتاً مزیتی برای خط ریلی کشور نمی ماند مزیت ریل در ارزان بودن است .
او افزود : امروزه در کشورهای پیشرفته ای همچون آمریکا و آلمان سهم بار حمل و نقل بر روی ریل حدود 20 درصد است و این رقم در ایران به 13 درصد رسیده است.
بیشتر بخوانید
آمادگی راه آهن برای زمستان/اتمام پروژههای بهسازی خدمات به مسافران تا پایان سال
شرکت راه آهن دولتی آلمان به فعالیت خود در ایران خاتمه میدهد
غضنفر صفاری راد قائم مقام شرکت واگن سازی پارس هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت : واگن سازی پارس در حال حاضر با 30 درصد ظرفیت در ساخت مشغول به کار است اما توان رفع نیازمندی های ریلی مسافری و باری کشور را داریم .
او ادامه داد : البته یکی از مشکلات و موانع بر سر راه بهره برداری از ظرفیت کامل را می توان اعطاء تسهیلات ارزان قیمت به بهره برداران عنوان کرد مانع بعدی عدم توسعه زیر ساخت برای بهره برداری از واگن های تولیدی است البته عدم توجه به توان تولید داخل از سوی دولت را هم نباید فراموش کرد طول عمر واگن های تولید داخل حدوداً دو برابر واگن های وارداتی روسی است .
محمد زاده به موضوعات مطرح شده اینگونه پاسخ داد: محصولات تولید داخلی آنقدر جذابیت و زیبایی ندارد که خریداران نقدی داخلی را جذب کند اما فروشندگان روسی محصولاتش را با اقساط پنج ساله و بدون دریافت پیش پرداخت می فروشد.
الله قلی زاده هم گفت: دلیل فروش نرفتن محصولات داخل و واردات واگن های روسی این است که بانک ها نقش خود و حمایتشان از تولید کنندگان را ایفا نمی کنند ، بانک ها خودشان به بنگاه داران روی آورده اند .
قماشی هم گفت : حلقه های زیادی برای بهره برداری توسعه صنعت ریلی کشور وجود دارد البته بهره برداری و توسعه این بخش نیازمند تامین مالی لازم است .