کد خبر: ۱۴۷۷۷۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - 30 November 2018
مدیرکل کارآفرینی و بهره وری نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: توسعه کارآفرینی در ایران با موانع مختلفی از جمله موانع نهادی، ساختاری و فرهنگی مواجه است.
رحیم سرهنگی مدیرکل کارآفرینی  و بهره وری نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: توسعه کارآفرينی به عنوان يک استراتژی کلان در يک جامعه، مستلزم افزايش و يا بهبود ادراکات، گرايش‌ها و رفتار کارآفرينانه در تمامی سطوح فردی، تيمی، سازمانی و ... به ويژه در سطح ملی است.

وی با بیان اینکه در ایران علی‌رغم توجه به موضوع کارآفرینی و موانع آن، طی سال‌های اخير بسياری از کشورها توسعه کارآفرينی و فعاليت‌های کارآفرينانه را در دستور کار خود قرار داده‌اند، عنوان کرد: در برخی کشورها، ادراکات، گرايش‌ها و رفتارهای کارآفرينانه بيش از سايرين است که این امر ريشه در عوامل مهم اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه از جمله ارزش و فرهنگ ملی، سیاست و برنامه‌های دولت، مقررات و فرآیند ثبت شرکت‌ها، نظام بانکی، نظام پرداخت مالیات، نظام تعلیم و تربیت، نهادهای حقوقی و قانونی، نظام نوآوری، بازارهای مالی، انعطاف پذیری بازار کار و غیره دارد.

 سرهنگی افزود: برای توسعه کارآفرینی در ایران موانع مختلفی از جمله موانع نهادی، ساختاری و فرهنگی وجود دارد و با توجه به اينكه كارآفرينی موضوعی فرابخشی و چندبعدی است، پرداختن به آن نيازمند عزم ملی و همگرايی و تعامل جمعی ساير دستگاه­‌های اجرايی است و وزارت متبوع به تنهايی قادر به توسعه کارآفرينی در کشور نیست.

 وی با بیان اینکه یکی از موانع کارآفرینی فقدان وجود تشكيلاتی منسجم و نظام­ مند برای کارآفرینان است، ادامه داد: ايجاد نظام مديريت يکپارچه راهبری در حوزه ترويج و توسعه کارآفرينی و هم‌افزايی و مشارکت حداکثری کارآفرينان در تدوين و اجرای برنامه‌های توسعه کارآفرينی کشور نیازی اساسی است.

سرهنگی موانع فرهنگی را یکی از موانع کارآفرینی دانست و عنوان کرد: محیط خانواده، مدرسه و جامعه به گونه‌ای است که اکثر جوانان، حتی قشر تحصیل‌کرده را به سمت حرفه‌های با درآمد مطمئن و بدون ریسک سوق می‌دهد و همچنین در سیستم آموزش و پرورش و همچنین آموزش عالی، مهارت­‌های نرم و کارآفرینانه آموزش داده نمی­‌شود.

پیامدهای مثبت کارآفرینی در ایران مدیر کل کارآفرینی  و بهره وری نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشریح کرد: كارآفرينی فرآیندی است که طی آن افراد نسبت به فرصت­‌های اقتصادی واکنش نشان داده و از طریق نوآوری تغییرات مثبتی در سیستم‌­های اقتصادی - اجتماعی به وجود می‌آورند و ارزش فردی و اجتماعی ایجاد می‌ کنند، همچنین در واقع کارآفرینی موتور رشد اقتصادی است که بدون آن رشد بهره‌وری و خلق مشاغل جدید بسیار دشوار خواهد بود.

وی با اشاره به شاخص جهانی کارآفرینی (GEI) که همه ساله از سوی موسسه جهانی توسعه کارآفرینی (GEDI) منتشر می‌شود و تصویری از تغییرات اکوسیستم کارآفرینی کشورها ارائه می‌دهد،تصریح کرد:  رتبه کارآفرینی ایران در سال ۲۰۱۸ با افزایش ۱۳ رتبه‌ای در میان ۱۳۷ کشور جهان ۷۲ است و همچنین در منطقه منا (MENA) ۱۱ (در سال ۲۰۱۸ بحرین از منطقه منا خارج‌شده و جزء کشورهای منطقه اقیانوسیه قرارگرفت) است که در مقایسه با سال قبل ۳ رتبه بهبود یافته است.

سرهنگی ادامه داد: همچنین ایران ۷/ ۴ بهبود امتیاز را در سال ۲۰۱۸ تجربه کرده و از این منظر پنجمین کشور جهان در بهبود امتیاز است، اما متاسفانه، گلوگاه‌های موجود در اکوسیستم کارآفرینی کشور کماکان در وضعیت نامطلوبی به سر می‌برند و این شواهد حاکی از نامتناسب بودن فضای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور و انگیزه‌های کارآفرینی فردی در سطح جامعه است که با اتخاذ سیاست‌هایی در سطح کشور قابل بهبود است.

 وی با بیان اینکه بر اساس اطلاعات، شاخص جهانی کارآفرینی، امسال ایران افزایش چشمگیری در امتیاز شاخص فرعی گرایش کارآفرینانه (ATT) نسبت به سال قبل را تجربه می‌کند، بیان کرد: این افزایش ناشی از تغییر ناگهانی در رکن مهارت راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوپا است.

 سرهنگی تصریح کرد: دولت با معرفی کارآفرینان و موفقیت‌های آن‌ها در مناطق مختلف به جامعه، ایجاد قوانین ورشکستگی منعطف، کاهش نگرش منفی افراد جامعه نسبت به شکست کارآفرینان و معرفی هر چه بیشتر ارزش‌های ایجاد شده توسط کارآفرینان در سطح جامعه می‌تواند این گلوگاه‌های پیش رو را به فرصت تبدیل کند.
برچسب ها: کارآفرینی ، اشتغال
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: