کد خبر: ۱۴۷۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۹ - ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - 30 November 2018
سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: بر اساس آمار رسمی در ۸ ماهه امسال ۵۰۰ میلیون دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی داشته‌ایم.
محمد رضا مودودی امروز در نخستین نشست هم اندیشی توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی  گفت: بر اساس آمار رسمی در ۸ ماهه امسال ۵۰۰ میلیون دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی داشته‌ایم که البته به نظر می رسد عملکرد واقعی بیش از این میزان باشد.

وی با اشاره به برخی مشکلات به وجود آمده به خاطر تحریم‌ها برای صادرات از جمله صادرات خدمات فنی و مهندسی گفت: باید بخش دولتی در کنار بخش خصوصی قرار گیرد و همانطور که بخش خصوصی باید رقابت پذیر باشد ساختارهای پشتیبانی مانند بانک ها و صندوق های ضمانت نیز باید به صورت رقابتی عمل کنند.

وی افزود: باید از نگاه بخشی به سمت نگاه فرایندی حرکت کنیم و با تشکیل گروهی مشخص، کل فرایند صادرات را بررسی کنیم تا همه حلقه‌های زنجیر صادرات در آن در نظر گرفته شود. 
وی گفت: امسال در حوزه مشوق های صادراتی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی ۴۰۰ میلیارد تومان جایزه صادراتی در نظر گرفته شده که مجموعه جوایز صادراتی امسال حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت افزود: امیدواریم بتوانیم برای سال‌های آینده جوایز پایدار برای صادرات خدمات فنی و مهندسی داشته باشیم.

بنابراین گزارش در این نشست صادرکنندگان و نمایندگان سازمان‌های مختلف چالشها و فرصتهای صادرات خدمات فنی و مهندسی را مطرح کردند که عدم آگاهی از مقررات و اطلاعات کشورهای هدف و بحث های مربوط به صدور ضمانتنامه ها بیمه نامه ها و مشکلات بانکی از جمله مسائلی بود که در این نشست از طرف صادرکنندگان مطرح شد.

۳۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی از ابتدای سال تاکنون
سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: میزان صادرات غیرنفتی از ابتدای سال تاکنون به حدود ۳۰ میلیارد دلار رسیده است. 

محمد رضا مودودی امروز در حاشیه نشست هم اندیشی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی افزود: میزان صادرات غیرنفتی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۳ و نیم درصد رشد داشته است .

وی میزان تراز تجاری کشور را مثبت ۱ میلیارد دلار اعلام کرد.
وی با اشاره به مشکلات صدور خدمات فنی و مهندسی گفت: میزان این صادرات در ۸ ماهه امسال حدود ۵۰۰ میلیون دلار بوده که در مقایسه با سال گذشته ۲۰ درصد رشد را نشان می دهد. 

وی افزود: البته خیلی از شرکت های خدمات مهندسی از جمله در افغانستان در حال اجرای طرح هایی هستند که آمار فعالیت های خود را اعلام نکرده اند و پیش‌بینی می‌شود صدور خدمات فنی و مهندسی بیش از این رقم باشد. 

مودودی گفت: با این حال ظرفیت صدور خدمات فنی و مهندسی کشور حدود ۳۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که باید مشکلات مختلفی که در این زمینه وجود دارد برطرف شود.

سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: از مجموع صادرات غیرنفتی کشور امسال حدود ۷ میلیارد دلار به سیستم اقتصادی بازگشته است که عمده آن مربوط به شرکت های دولتی و پتروشیمی هاست.

وی گفت: البته ممکن است بخشی از این ارز حاصل از صادرات برای واردات مواد اولیه جایگزین شده باشد که باید آن را نیز در نظر گرفت.
مودودی افزود: البته بخش خصوصی از نظر قانونی هنوز فرصت برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات را دارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: