کد خبر: ۱۴۷۳۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۳ - ۰۲ آذر ۱۳۹۷ - 23 November 2018
در حالیکه قدرت خرید متقاضیان مسکن در یک سال گذشته به دلیل رشد قیمت ها افت قابل ملاحظه ای داشته گزارش ها حاکی از به تکاپو افتادن بانک مرکزی برای آغاز مطالعات و بررسی افزایش سقف وام مسکن است.
بانکداری ایرانی -در حالیکه قدرت خرید متقاضیان مسکن در یک سال گذشته به دلیل رشد قیمت ها افت قابل ملاحظه ای داشته گزارش ها حاکی از به تکاپو افتادن بانک مرکزی برای آغاز مطالعات و بررسی افزایش سقف وام مسکن است.

به گزارش فارس،کاهش قدرت خرید مردم باعث شده است، اکنون بسیاری از متقاضیان و خانوارها نسبت به خرید مسکن نگرانی‌هایی داشته باشند و این افزایش قیمت مسکن طی ماه‌های گذشته شرایطی را ایجاد کرد که دیگر خرید خانه به یک رویا می‌ماند، تا اینکه یک هدف در دسترس در نظر گرفته شود.

اگر چه بارها از سوی کارشناسان مسکن تاکید شده است که قیمت‌های کنونی مسکن حباب است و کاهش خواهد یافت اما بازار مسکن این روزها به گونه‌ای عمل می کند که نشان می دهد ثبت قیمت‌های نجومی و غیرقابل باور در برخی مشاوران املاک چندان هم بی ربط نیست و به سختی می‌توان انتظار کاهش قیمت‌ها در کوتاه مدت را جدی فرض کرد. نهایی شدن معاملات در نقاط مختلف تهران نشان می دهد که اگر یک واحد مسکونی با یک قیمت مشخص چند ماه پیش به فروش رفته به سختی در آن منطقه فروش واحدهای مسکونی به قیمتی کمتر از قیمت معاملات قبلی ممکن خواهد بود.

افزایش غیرمنطقی قیمت مسکن دودستگی بزرگی در بازار تقاضا ایجاد کرده است. به همین دلیل یکی از روش‌های جبران قدرت خرید در این روزهای متلاطم اقتصادی و بی ثباتی نرخ ارز و چند برابر شدن آن، تقویت طرف تقاضا به یک شکل مناسب توسط دولت و دادن تسهیلات ارزان قیمت است.

سقف تسهیلات مسکن از محل صندوق یکم برای خانه اولی ها ۸۰ میلیون تومان و از محل اوراق حق تقدم ۶۰ میلیون تومان است. حال به نظر می رسد این تسهیلات دیگر کفاف خرید یک واحد مسکونی که به طور متوسط قیمت آن در تهران به یکباره از سال گذشته با دو برابر شدن به ۸ میلیون تومان در هر متر مربع رسیده است را نمی دهد.

حال اگر یک زوج خانه اولی قصد دریافت تسهیلات صندوق یکم را داشته باشند می توانند از ۱۶۰ میلیون تومان وام بهره مند شوند اما همین تسهیلات توام برای زوجین تنها ۲۲ درصد از قیمت یک واحد مسکونی ۶۰ متری بر اساس میانگین قیمت مسکن شهر تهران را پوشش می‌دهد.

البته عنوان می شود که در تیرماه امسال این رقم ۲۶ درصد بود اما با توجه به افزایش میانگین قیمت مسکن  شهر تهران به متری ۸ میلیون تومان، قدرت پوشش‌دهی تسهیلات نیز کاهش پیدا کرد.

حال با توجه به اینکه رکود بازار مسکن به دلیل پایین بودن قدرت خرید متقاضیان تشدید شده برخی کارشناسان به خصوص نمایندگان مجلس بر این موضوع تاکید دارند که باید سقف تسهیلات خرید مسکن افزایش پیدا کند. البته در نقطه مقابل نیز برخی کارشناسان و تحلیلگران بر این باور هستند که اگر قرار باشد سقف تسهیلات افزایش یابد بهتر است این تسهیلات به بخش تولید مسکن اختصاص پیدا کند تا با افزایش عرضه، بازار مسکن متعادل می‌شود و مجددا دچار یک جهش قیمتی جدید در بازار مسکن نشویم.

اما نکته ای که باید به آن باید توجه داشت این است که اگرچه تولید مسکن از تقاضا عقب است اما دولت باید در کنار تقویت تولید و تقاضای مسکن اهرم هایی را به کار گیرد تا مسکن های تولید شده به بازار عرضه شود که این اهرم ها همانا دریافت مالیات از خانه های خالی و مالیات بر عایدی بهترین گزینه است.

در سوی دیگر برخی از کارشناسان نیز بر این باور هستند بالا بردن رقم تسهیلات خرید، تنها به نفع سفته‌بازان  و سوداگران است و هرچقدر به متقاضیان تسهیلات پرداخت شود اثر خود را در افزایش قیمت مسکن نشان می‌دهد.

چرا که آنان بر این باور هستند حتی اگر سقف وام مسکن به عنوان مثال از ۸۰ میلیون تومان به ۱۲۰ میلیون تومان هم برسد تاثیری در افزایش قدرت خرید با توجه به رشد بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت مسکن در کلان‌شهر تهران نخواهد داشت.

*عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: همزمان با افزایش رقم تسهیلات مسکن باید مدت بازپرداخت آن نیز بیشتر شود

محمود شکری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه بازنگری در مولفه های ارایه تسهیلات مسکن آغاز شده معتقد است که همزمان با افزایش رقم تسهیلات مسکن باید مدت بازپرداخت آن نیز بیشتر شود و کارشناسی کردن منابع و ارتباط آن با تعداد متقاضیان می تواند از حجم تقاضای کاذب و در نتیجه سوداگری در بازار بکاهد.

وی با تاکید بر اینکه افزایش رقم تسهیلات مسکن یکی از ضرورت های است که در بازه زمانی فعلی با توجه به تورم حاصله در نرخ ها لازم است، گفت: در خصوص راهکارهای افزایش سقف وام مسکن نیز اکنون تیم کارشناسی در این حوزه فعال بوده و مجلس نیز در اینباره به ارایه پیشنهادات تخصصی مشغول است.

رشد یک طرفه سقف وام مسکن بدون درنظر گرفتن بازه زمانی بیشتر برای بازپرداخت تسهیلات عملا انگیزه ای در متقاضیان ایجاد نمی کند

شکری افزود: رشد یک طرفه سقف وام مسکن بدون در نظر گرفتن بازه زمانی بیشتر برای بازپرداخت تسهیلات عملا انگیزه ای در متقاضیان ایجاد نمی کند.

 

*رئیس کل بانک مرکزی: باید به آثار تورمی افزایش تقاضا توجه کرد

از سوی دیگر همتی رئیس کل بانک مرکزی در تازه ترین اظهارات خود معتقد است که طی یک سال گذشته رشد قیمت مسکن موجب کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن شده است بنابراین ما مطالعه اولیه داشته ایم ولی چون هنوز جمع بندی نداریم نمی توانم بگویم. بخش ساختمان مهم است و وقتی رونق بگیرد، صنایع قبلی آن رونق می گیرند.

وی افزود: این نکته مهمی است ولی باید آثار تورمی افزایش تقاضا را هم دید، باید به سمت ایجاد رونق در مسکن پیش رویم ولی مراقب تورم آن نیز باید باشیم. این تمهیدات خاصی می خواهد و در آینده نزدیک تصمیم خواهیم گرفت.

همتی خاطر نشان کرد:این میزان وام مسکن باید اصلاح شود؛ این وام دیگر در بازار مسکن جواب نمی دهد، ولی من قول نمی دهم که عمل نکنم، در مورد بازار مسکن اجازه بدهید که دقیق عمل کرده و تصمیم بگیریم.

* این که تسهیلات با چه مبلغی و با چه مدت زمان بازپرداختی دراختیار متقاضیان قرار گیرد بسیار مهم است

حسام عقبایی نایب‌رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک نیز معتقد است که چهار دهه است که برنامه‌ای جامع در بخش مسکن به چشم نمی‌خورد. در واقع افق و چشم‌اندازی در این زمینه وجود ندارد. 70 تا 90 درصد نرخ مسکن از قیمت زمین نشات می‌گیرد و 10 تا 30 درصد گرانی‌ها به مصالح ساختمانی و نیروی انسانی ارتباط دارد.

وی افزود:اگر مدیریت صحیحی در این حوزه وجود داشته باشد می‌توان حتی تا 50 درصد قیمت مسکن را کاهش داد. ولی در این زمینه هم کاستی‌های گسترده‌ای صورت می‌گیرد. نبود مشوق‌های مالیاتی عامل دیگری است که در تحلیل گرانی مسکن می‌توان به آن اشاره کرد.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک با تأکید بر اینکه کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن موجب رونق معاملات می‌شود، گفت: روند کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن باید ادامه یافته و به رقم کارمزد بانک‌ها نزدیک شود به هر حال ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت بانکی قطعاً یکی از روش‌هایی است که می‌تواند موجب بالا رفتن قدرت خرید و تحریک بازار مسکن شود. 

ارائه تسهیلات خوب و مفید خواهد بود، اما این که تسهیلات با چه مبلغی و با چه مدت زمان بازپرداختی دراختیار متقاضیان قرار گیرد بسیار مهم است

 

وی افزود:‌ارائه تسهیلات خوب و مفید خواهد بود، اما این که تسهیلات با چه مبلغی و با چه مدت زمان بازپرداختی دراختیار متقاضیان قرار گیرد بسیار مهم است. 

عقبایی گفت: تحلیل‌هایی از سوی برخی اقتصاددانان مطرح می‌شود که تزریق نقدینگی موجب افزایش قیمت مسکن و تورم می‌شود و این استدلال تا حدّی درست است. 

وی افزود: اما سؤال این است که از سال 86 تا 91 به هیچ وجه سقف تسهیلات مسکن افزایش نیافت و نقدینگی به بازار مسکن تزریق نشد، اما قیمت مسکن به شدت افزایش یافت. 

*رئیس کمیسیون عمران مجلس :تسهیلات کنونی مسکن جوابگوی خرید مسکن نیست

محمد رضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار مسکن خبرگزاری فارس نیز می گوید که نظر وزیر راه و شهرسازی این است که باید سقف تسهیلات افزایش یابد و این برنامه متناسب با رشد قیمت باشد.

تسهیلات کنونی مسکن جوابگوی خرید مسکن نیست، چرا که این تسهیلات تا قبل از گرانی مسکن می‌توانست قیمت مسکن را تا حدودی پاسخگو باشد، در حالی که قیمت مسکن دو برابر شده است و این تسهیلات جوابگو نیست.

وی تاکید کرد: تسهیلات کنونی مسکن جوابگوی خرید مسکن نیست، چرا که این تسهیلات تا قبل از گرانی مسکن می‌توانست قیمت مسکن را تا حدودی پاسخگو باشد، در حالی که قیمت مسکن دو برابر شده است و این تسهیلات جوابگو نیست.

به گزارش خبرنگار مسکن خبرگزاری فارس،همانطور که کارشناسان و نمایندگان مجلس بر این باور هستند که با دادن تسهیلات مسکن می توان قدرت خرید را بالا برد باید پذیرفت که بخش مسکن در ایران با بخش‌های دیگر متفاوت است، بنابراین دولت باید با دادن یارانه به بخش مسکن، علاوه بر کاهش نرخ سود تسهیلات، مدت بازپرداخت را نیز افزایش دهد تا متقاضیان تسهیلات مسکن به راحتی اقدام به بازپرداخت اقساط کنند. 

به هر حال طی یک سال گذشته قدرت خرید متقاضیان به یکباره بیشتر از نصف کاهش یافته است پس اگر دولت قصد دارد تا هم متقاضیان به خرید مسکن اقدام کنند و هم سازندگان به ساخت و ساز و ایجاد اشتغال تشویق شوند بهترین اقدام برای کمک به بخش مسکن دادن تسهیلات ارزان قیمت با افزایش مدت بازپرداخت است.

به هر حال اگر دولت و بانک مرکزی قصد این را دارد که تعداد مستاجران روز به روز افزایش نیابد بهترین روش می تواند اعطای تسهیلات ارزان قیمت و یارانه ای به بخش تولید و تقاضا است.

به گزارش فارس، این سوژه از سوی کاربران خبرگزاری فارس در سامانه فارس من ثبت و پیگیری شده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: