کد خبر: ۱۴۶۹۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۴ - ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - 17 November 2018
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران: کارکرد اعتباری بورس انرژی و اعتبارسنجی مشتریان می‌تواند مبادلات بورس را تا ده برابر افزایش دهد.
رضا پدیدار در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، افزود: اگر از روش های متعارف در بورس های دنیا نظیر شناسایی فعالان اقتصادی و دادن اعتبار به آنها استفاده کنیم با توجه به ظرفیتی که در بخش های خصوصی کشور وجود دارد و اولویت دادن به معاملات فرایندی سلف و کاغذی، افزایش ده برابری مبادلات شدنی است.

وی اضافه کرد: آنچه که امروز در بورس ایران انجام می شود بورس فیزیکی است در صورتی که در دنیا بورس فیزیکی و کاغذی به صورت اوراق سلف در کنار هم فعالیت می کند یعنی اگر در دنیا 30 تا 35 میلیون بشکه در بورس های معتبر مبادله صورت می گیرد این مبادله فیزیکی است اما عدد کل معاملات 120 تا 150 میلیون بشکه است و علت آن هم معاملات کاغذی است که به بورس، رونق و اعتبار می دهد و آینده نگری را برای فعالان اقتصادی به وجود می آورد. 

پدیدار با بیان اینکه عامل رونق بورس و توسعه کسب وکار خواهد بود، گفت: در شرایط اقتصادی کنونی، بخش خصوصی بزرگترین ظرفیت را برای معرفی و عرضه نفت خام و فرآورده های هیدروکربوری داراست، ضمن اینکه همه بورس های دنیا برای کسانی که کد بورسی دریافت می کنند با اعتبار کار می کند و اینطور نیست که حتما سپرده نقدی ویا توافق با یک پالایشگاه در میان باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: