به گزارش ایمنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا رضایی کوچی اظهار کرد: پیشبینی ما این است که عدد تلفات جادهای در سال آینده افزایش نیز داشته باشد و اگر میخواهیم عدد کاهشی باقی بماند باید به سمت تأمین منابع برای نگهداری و توسعه راهها رفت و لازمه آن این است که قیر در اختیار دستگاههای اجرایی قرار گیرد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باوجود آنکه قیر با سختی به این دستگاهها میرسد و کیفیت رویههای آسفالتی بسیار پایین است انتظار میرود که دستگاههای اجرایی مشکلات خود را در آسفالتریزی را حل کنند و با استفاده از روشهای جدید و مدرن کیفیت آسفالت را افزایش دهند .
رضایی کوچی با یادآوری وظیفه مرکز تحقیقات راه و مسکن درزمینهٔ نظارت عالیه از تولید تا مصرف قیر در کشور ادامه داد: تعدد کارخانه جات تولید آسفالت وظیفه این مرکز را بیشتر میکند زیرابه نظر میرسد که در تولید مصالح نظارت خوبی انجام نمیشود و دانهبندی نامناسب آسفالت باعث شده است تا آسفالتی که باید عمری طولانی داشته باشد در مدتزمان کوتاهی از بین برود.
وی بابیان اینکه البته قرار بود به دلیل محدودیت قیر و افزایش تولید سیمان در کشور از رویههای بتنی نیز برای جادهها استفاده شود گفت: متأسفانه این موضع خیلی جا نیفتاد و هنوز در اکثر قاطع جادههای کشور از آسفالت استفاده میشود به همین خاطر باید وزارت راه و شهرسازی نظارت خود را بر تولید و اجراشدن رویههای ٖآسفالتی بیشتر کند.
رییس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: با اینحال در چند ماه گذشته شاهد افزایش صادرات در حوزه قیر بودهایم و آنهم به دلیل آن است که افزایش قیمت ارز باعث شده تا شرکتهای تولید کنند تمایل داشته باشند که قیر را صادر کنند که این مسئله باعث مشکل برای شرکتهای راهسازی کشور شده است.
نباید سهمیه قیر سازمانها کم شود
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه به دنبال طرح استفساریه برای قانون بودجه در مورد تخصیص قیر از سوی وزارت نفت هستیم، گفت: وزارت نفت مکلف است که اعتبار معادل وزنی تصویبشده در بودجه را در اختیار سازمانهای اجرایی مشخصشده در قانون قرار دهد.
رضایی کوچی با اشاره به اینکه براساس قانون بودجهبندی، وزارت نفت موظف است چهار میلیون تُن قیر معادل سههزار میلیارد تومان در اختیار وزارت راه و شهرسازی و چند دستگاه دیگر قرار دهد، اظهار کرد: به دلیل آنکه امسال قیمت قیر افزایش یافت عملاً برای اختصاص این میزان قیر و محاسبه آن وزارت نفت بنا را بر تخصیص 3 هزار میلیارد تومان گذاشت تا قیر کمتری به دستگاههای دولتی تخصیص دهد.
وی با بیان اینکه طرح یک استفساریه در این زمینه به وزارت نفت اعلام کردیم که باید مبنای تخصیص قیر همان معادل وزنی قیر باشد، گفت: تأکید نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر این است که نباید سهمیه قیر سازمانها کم شود و به همین علت مسیر تصویب این استفساریه در حال طی شدن است، در چند روز آینده نشستی در این خصوص در کمیسیون عمران برگزار خواهد شد که وزارت نفت را ملزم کند که میزان قیر تعیینشده در قانون به ارگانهای پیشبینیشده تزریق شود.
نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وزارت نفت به هر شکلی میخواهد از زیر بار تحویل قیر فرار کند و به همین علت همکاری لازم را با سایر دستگاهها انجام نمیدهد تصریح کرد: نمایندگان از ظرفیت ماده 236 آییننامه داخلی مجلس مبنی بر اینکه اگر دستگاهها از قانون استنکاف کنند به دیوان محاسبات و قوه قضاییه معرفی میشوند استفاده خواهند که در صورت عدم تخصیص قیر در دو هفته آینده وزارت نفت معرفی خواهد شد البته نمایندگان امیدوارند که قبل از این زمان تعیینشده چند میلیون تُن در اختیار دستگاهها قرار گیرد.
بودجه راه و شهرسازی برای نگهداری و بهسازی راهها ناچیز است
وی با تأکید بر اینکه 200 هزار کیلومتر راه در کشور وجود دارد که فقط برای نگهداری این راهها به عددی معادل 8 هزار میلیارد تومان سالانه منابع مالی نیاز است، گفت: ما میدانیم که در تخصیص منابع برای این مهم با عدد فوق فاصله زیادی داریم و تمام بودجه تخصیصیافته شده به وزارت راه و شهرسازی شش میلیارد تومان است.
رضایی کوچی افزود: این بودجه تخصیصیافته شامل توسعه راههای جدید نیز میشود، این اعتبار نه تنها برای برای نگهداری و بهسازی ناچیز است بلکه برای توسعه راههای کشور نیز کفاف نمی دهد.
نماینده مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه همین عدم تخصیص بودجه موردنیاز برای نگهداری راهها باعث میشود تا سالانه شاهد فرسودگی و آسیبپذیری جادهها باشیم، افزود: باوجودآنکه در کشور سرمایه بسیاری برای توسعه راهآهن صورت گرفته تمایل مردم و دسترسی آنها بهسوی جاده بیشتر است و هزینه کمتری برای آن پرداخت میکنند.