خیرالله خادمی در نشست خبری افزود: راه آهن ارومیه از طریق مراغه- مهاباد- نقده به طول 183 کیلومتر قرار بود چهارشنبه هفته جاری با حضور رئیس جمهور بهره برداری شود که بدلیل شرایط آب و هوایی به تاخیر افتاد.
وی اضافه کرد: این مسیر به عنوان یکی از کامل ترین مسیرها از نظر زیر ساخت و روسازی و نصب خطوط و ایستگاهها و سامانه ارتباطی آماده شده است و با این خط ریلی، مردم استانهای آذربایجان غربی و شمال کردستان به ریل و مرکز کشور دسترسی پیدا می کنند.
خادمی گفت: با احداث این خط ریلی، شرایط برای احداث کارخانه ها و صنایع سنگین و کشاورزی در این استانها فراهم می شود و همچنین ریل از طریق دو مرز تمرچین و سه رو، به نزدیکی مرزهای غربی می رسد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل افزود: بزودی مرز تمرچین از طریق اشنویه با احداث خط 60 کیلومتری به مرز متصل خواهد شد.
خادمی ادامه داد: 85 کیلومتر از خط 183 کیلومتری مراغه - ارومیه حدفاصل نقده تا مهاباد قبلا متصل شده بود و برای احداث حدفاصل مهاباد تا ارومیه به طول 98 کیلومتر 400 میلیارد تومان هزینه شده است و ارزش پروژه به قیمت روز، هزار میلیارد تومان است.
وی تصریح کرد: قطارهای مسافری با سرعت 160 کیلومتر و قطارهای باری با سرعت 120 کیلومتر در این محور سیر خواهند داشت.
به گفته خادمی، این مسیر سالانه قابلیت حمل 1.5 میلیون تن بار و یک میلیون مسافر را دارد و تراورس مصرفی این مسیر از نوع B70 بتونی و ریل مصرفی از نوع UIC60 است و سالانه 5 میلیون لیتر سوخت معادل 50 میلیارد ریال صرفه جویی خواهد داشت و موجب رونق اقتصادی منطقه و کاهش آلاینده های جوی و ایجاد اشتغال برای 182 نفر بصورت مستقیم خواهد شد.