کد خبر: ۱۴۶۱۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۵ - ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - 06 November 2018
با توجه به اهمیت چگونگی حضور کودکان در اینترنت، شرکت‌های مختلفی سعی در ایجاد فضای مناسب دارند. البته به گفته تحلیلگران، پس از ایجاد زیرساخت فنی و بستر مناسب، باید فرهنگ استفاده از این امکانات هم وجود داشته باشد.

بانکداری ایرانی - با توجه به اهمیت چگونگی حضور کودکان در اینترنت، شرکت‌های مختلفی سعی در ایجاد فضای مناسب دارند. البته به گفته تحلیلگران، پس از ایجاد زیرساخت فنی و بستر مناسب، باید فرهنگ استفاده از این امکانات هم وجود داشته باشد.

به گزارش ایسنا، در ایران بیش از ۱۳ درصد کاربران اینترنت کودکان هستند؛ آن‌ها برای دستیابی به اطلاعات، برقراری ارتباط با دوستان و اعضای خانواده، انجام تکالیف درسی، دانلود موسیقی و فیلم و البته بازی رایانه‌ای به اینترنت مراجعه می‌کنند. هم‌اکنون استفاده از رایانه و فناوری‌های دیجیتال بخش عمده‌ای از اوقات فراغت کودکان ایرانی را به خود اختصاص می‌دهد. به همین دلیل فضای مجازی را باید از هر دو منظر فرصت‌ها و تهدیدها مورد توجه قرار داد.

فضای مجازی برای استفاده در موارد متعددی مفید است؛ هرچند خطرات بالقوه و بالفعلی برای فرزندان در این فضا نیز وجود دارد که لازم است با مشارکت همه ذی‌نفعان تدبیری هوشمندانه اتخاذ شود؛ این مهم نه‌فقط در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای جهان امری مقبول و در حال پیگیری است. همانطور که خسرو سلجوقی  - عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات - معتقد است همه جای دنیا مقوله‌ای به اسم رتبه‌بندی محصولات فرهنگی وجود دارد.

سلجوقی با بیان اینکه در دنیا مقوله رتبه‌بندی محتوا انجام می‌شود و بسیار حائز اهمیت است، به ایسنا گفت: فیلم‌ها، کتاب‌ها، بازی‌ها و همه محصولات فرهنگی در دنیا رتبه‌بندی می‌شود. حتی فارغ از مباحث دینی و مذهبی این رتبه‌بندی انجام شده است و برای بحث خشونت و مباحث جنسی که ممکن است برای کودک مناسب نباشد، در کشورهای لیبرال هم موانعی را ایجاد کردند البته در کشور ما مسائل شرعی هم اهمیت دارد.

وی ادامه داد: حتی خود محصولاتی که برای کودک مناسب است، برای سنین مختلف رتبه‌بندی می‌شود. در حال حاضر در کشور برای بازی‌های رایانه‌ای این رتبه‌بندی انجام شده اما خانواده‌ها آگاه نیستند که این رتبه‌بندی مناسب سن کودکشان هست یا خیر و خیلی کم از آن استفاده می‌شود. درصورتی که والدین باید دسترسی کودک را بر اساس رتبه‌بندی محتواهایی که انجام شده در اختیارشان قرار دهند. مانند یک کتاب‌فروشی که ممکن است همه کتاب‌ها برای کودک مناسب نباشد و کتاب‌ها متناسب با سن، جنس و علاقه کودک رتبه‌بندی می‌شود و به انتخاب آن‌ها کمک می‌کند.

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات درباره اقدامات کنترلی انجام‌شده برای کودکان اظهار کرد: درکشو ما کار از لحاظ فنی خوب جلو رفته اما از نظر تبلیغات و اطلاع‌رسانی کار مناسب جلو نرفته است. از جمله این‌که همراه اول سیم‌کارتی ایجاد کرده که رایگان در اختیار کودکان گذاشته می‌شود و برای خانواده هم هیچ هزینه‌ای از جهت سیم‌کارت خریدن ندارد. اپراتور تین‌تاک هم سیم‌کارتی را در اختیار کودکان می‌گذارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: محتوایی که این سیم‌کارت‌ها دسترسی دارند، محتوای مناسبی هست که قابل تایید واقع شده، یعنی یک نوع پالایش در مورد محتوای آن‌ها انجام شد که متناسب کودک و در آنجا قابل دسترس است. چند شرکت از جمله انارستان، درسا و نبات نیز شروع به ارائه خدمت و تولید محتوا برای سنین مختلف کرده‌اند.

سلجوقی با اشاره به روش کنترلی انجام‌شده برای کودکان در شرکت مایکروسافت بیان کرد: ابزاری برای کنترل والدین ایجاد شده که آن‌ها می‌توانند کودک را از دسترسی به موارد مختلف منع کنند اما استفاده زیادی از آن نمی‌شود زیرا خانواده‌ها یا به این دانش خیلی مسلط نیستند و یا آگاهی زیادی ندارند، درنتیجه ما ابزار را داریم اما استفاده کافی را انجام نمی‌دهیم.

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به پیام‌رسانی مختص کودکان گفت: پیام‌رسانی یکی از بحث‌هایی است که همه جا اتفاق می‌افتد و لازم است. افرادی علاقه‌مند بودند پیام‌رسانی برای کودکان را در تلگرام هم پوشش دهند که با فیلتر شدن آن این موضوع متوقف شده است. اما پیام‌رسان‌ داخلی گپ این خدمت را شروع کرده و پیام‌رسان مداد را مخصوص کودکان فعال کرده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: