کد خبر: ۱۴۴۰۹۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - 08 October 2018
عضو هیئت مدیره شرکت راه آهن: مالیات بر ارزش افزوده خدمات حمل و نقل ریلی به نرخ صفر محاسبه خواهد شد.
سعید رسولی در نشست خبری با اشاره به اینکه بر اساس بندهای ۲۴ و ۲۵ سیاست های کلی کشور در تاکید بر اهمیت بخش حمل و نقل ریلی و اتصال ریل به مراکز بار که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد دولت و مجلس شورای اسلامی احکامی برای توسعه و افزایش مزیت رقابتی حمل و نقل ریلی در قانون برنامه ششم توسعه دیدند که یکی از آنها، صفر شدن مالیات بر ارزش افزوده در بخش خدمات حمل و نقل ریلی بود.

وی افزود: بر اثر اختلاف شرکت راه آهن با سازمان امور مالیاتی کشور، موضوع به معاونت حقوقی ریاست جمهوری که داور اختلافات بین دستگاههای اجرایی است ارجاع شد و با رای این معاونت در مورد نحوه اجرای بند ب ماده ۵۲ قانون برنامه ششم توسعه، محاسبه مالیات بر ارزش افزوده این بخش با نرخ صفر محاسبه خواهد شد.

رسولی­ تصریح کرد:­ با اجرایی شدن این حکم، ۹ درصد هزینه مالیات بر ارزش افزوده که از همه فعالان و شرکتهای بخش خصوصی بخش خدمات حمل و نقل ریلی دریافت می شد، کاسته می شود و به موضوع مزیت رقابتی بخش ریل نزدیک می شویم.

وی ­­­با تاکید بر اینکه راه آهن با حمل و نقل جاده‌ای رقابت منفی ندارد افزود: آنچه مهم است جابجایی بار و کالا و مسافر به بهترین نحو است چراکه درجاییکه ریل وجود دارد عقلانی است که حمل و نقل با ریل صورت پذیرد و جاییکه ریل نیست باید از جاده استفاده کرد لذا حمل و نقل ترکیبی بار و مسافر الگویی مطلوب و مناسب است که در همه دنیا هم به همین گونه عمل می شود.

عضو هیئت مدیره شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: در برنامه ششم توسعه اقتصادی کشور، احکام دیگری برای توسعه مزیت های حمل و نقل ریلی دیده شده که هنوز اجرایی نشده است و از جمله آن می توان به تخصیص یک درصد درآمد فروش نفت و گاز به توسعه حمل‌ونقل ریلی و کاهش نرخ تسهیلات بانکی و افزایش زمان بازپرداخت آن در طرح های توسعه ریل در مناطق فاقد راه آهن اشاره کرد که امیدواریم با تجربه ای که از حل این مشکل به دست آوردیم، برای اجرایی شدن احکام مشابه قانون برنامه ششم توسعه که متوقف مانده اند اقدام کنیم.

رسولی­ همچنین تاکید کرد:­ محاسبه مالیات بر ارزش افزوده با نرخ صفر با معافیت مالیاتی در ظاهر مشابه اما در عمل متفاوت است چراکه دولت‌ها سعی می کنند معافیت مالیاتی را کاهش دهند اما گاهی برای تقویت یک بخش، مالیات بر ارزش افزوده آن بخش را صفر می کنند تا جذابیت های آن برای سرمایه گذاران افزایش یابد ضمن اینکه در معافیت مالیاتی، مالیات های پرداخت شده قابل برگشت نیست ولی در محاسبه صفر، مالیات های پرداخت شده قابل بازگشت است.

وی در پایان گفت: محاسبه مالیات با نرخ صفر برای بخش خدمات حمل و نقل ریلی تا پایان برنامه ششم توسعه اقتصادی کشور معتبر است و تداوم یا توقف آن بسته به نظر قانونگذار در مجلس شورای اسلامی دارد.

عضو هیئت مدیره شرکت راه آهن گفت: با رای معاونت حقوقی ریاست جمهوری، از این پس، مالیات بر ارزش افزوده خدمات حمل و نقل ریلی به نرخ صفر محاسبه خواهد شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: