کد خبر: ۱۴۳۹۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - 07 October 2018
خبرهای اولیه حاکی از پیدا شدن جسد جمال خاشقجی روزنامه نگار مشهور در یکی از مناطق استانبول ترکیه است.
شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: خبرهای اولیه حاکی از پیدا شدن جسد جمال خاشقجی روزنامه نگار مشهور عربستاني در یکی از مناطق استانبول ترکیه است.

جمال خاشقچی روزنامه نگار و سردبیر ارشد شبکه خبری العرب و یکی از منتقدان آل سعود و مخالف جدی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی بود.

وی پس از آنکه برای ثبت ازدواجش به سفارت عربستان در استانبول رفت ناپدید شد.

مقامات عربستان سعودي مدعی اند خاشقچی از سفارت خارج شده اما نامزد وی این موضوع را رد می‌کند.

نام جمال خاشقچی در لیست افراد تحت تعقیب بن سلمان قرار داشت.

مقامات ترکیه ای از جمله سخنگوی رئیس جمهور این کشور  تأکید داشتند که خاشقچی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول است.

شبکه الجزیره گزارش داد: مقامات سعودی با دعوت از جمال خاشقجی روزنامه نگار مشهور عربستانی برای مراجعه به کنسولگری در روز سه شنبه گذشته، برای ترور او از قبل برنامه ریزی کرده بودند. 

احمد جرار گزارشگر شبکه تلویزیونی الجزیره، گفت: جمال خاشقجی کشته شده است. این مسئله فقط گمانه زنی یا تحلیل نیست، بلکه گزارش منابع امنیتی ترکیه نشان می دهد خاشقجی که روز سه شنبه گذشته وارد کنسولگری کشورش در استانبول شد، در آنجا ترور شده است.

به نظر می رسد منابع امنیتی آمریکا بر اساس واقعیت هایی که به آنها دست پیدا کرده اند به اطمینان کامل رسیده اند که آنچه در مورد خاشقجی صورت گرفت، از پیش برنامه ریزی شده بوده است و مقامات سعودی مسئول ربودن و قتل او در خاک ترکیه هستند. حتی منابع پلیس ترکیه تایید کردند قتل خاشقجی به دست گروهی صورت گرفت که در همان روزی که مسئولان کنسولگری از خاشقجی خواسته بودند برای دریافت برگه های رسمی به کنسولگری مراجعه کند، وارد استانبول شده بودند.

جمال خاشقجی یک هفته پیش از آن خواستار دریافت این برگه ها شده بود. 
در ادامه این گزارش آمده است: منابع امنیتی ترکیه فاش کردند پانزده تبعه سعودی از جمله شماری از مسئولان سعودی روز سه شنبه با دو هواپیمای اختصاصی وارد استانبول شده بودند و همزمان با حضور خاشقجی، در کنسولگری حضور داشتند. این افراد مدت کوتاهی پس از آن، استانبول را به طرف کشورهایی که از آنها آمده بودند، ترک کردند. 

بدون شک این تحولات تاثیر مستقیم بر روابط عربستان و ترکیه خواهد داشت و ممکن است آنکارا را به کنار گذاشتن لحن دیپلماتیک در تعامل با ریاض سوق دهد. منابع ترکیه ای تاکید کردند رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور در سخنرانی خود در چند ساعت آینده به ماجرای جمال خاشقجی خواهد پرداخت.

یک مقام مسئول در کنسولگری سعودی، به سرعت روایت سازمان های امنیتی ترکیه درباره کشته شدن خاشقجی در داخل کنسولگری را تکذیب کرد. این مسئله نشان می دهد مقامات سعودی اصرار دارند که خاشقجی، بیست دقیقه پس از مراجعه به کنسولگری، زنده این ساختمان را ترک کرده است. البته آنها هیچ مدرکی برای اثبات این مسئله ارائه نکردند. با اینکه ساختمان کنسولگری مجهز به دوربین های امنیتی است، هیچ تصویری از ورود یا خروج خاشقجی پخش نشده است. 

محمد العتیبه در مصاحبه با رویترز این مسئله را بیان نکرد که چرا این دوربین ها کار نمی کنند، اما بار دیگر تاکید کرد خاشقجی در کنسولگری یا در عربستان نیست. العتیبه سخنان مطرح شده درباره ربوده شدن خاشقجی و ارتباط کشورش با این ماجرا را شایعه بدون دلیل توصیف کرد. 

العتیبه برای تایید سخنان خود، خبرنگار رویترز را به همراه خود برای بازدید از بخش های مختلف کنسولگری برد و حتی در بعضی از انبارها را در برابر دوربین ها باز می کند، به این امید که جهانیان را قانع کند که خاشقجی ساختمان کنسولگری را ترک کرده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: