کد خبر: ۱۴۳۶۰۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۸ - ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - 02 October 2018
ریزش قیمت دلار از بعدازظهر روز نهم مهر آغاز شد و تا آخرین ساعات این روز ادامه داشت تا جایی که شاهد ازدحام شبانه مردم برای فروش دلارهای خانگی در میادین کشور بودیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، پس از قریب به 4 ماه تنش های پی در پی در بازار ارز و دلار عصر روز گذشته نهم مهرماه قیمت دلار کاهش یافت. این کاهش قیمت تا آخرین ساعات شب ادامه داشت تا جایی که در بسیاری از شهرها از جمله قم و مشهد شاهد ازدحام مردم در میادین بزرگ شهر برای فروش دلارهای خانگی بودیم. آخرین اخبار درباره نرخ دلار حاکی از آن است که قیمت آن به 8 هزار تومان رسیده است این در حالی است که قیمت دلار پیش از این تا مرز 17 هزار تومان خود را رسانده بود.
 
بنابراین گزارش، دلار قبل از آغاز التهاب و تنش ها با قیمت 4 هزار و 200 تومان به نرخ دولتی و با قیمت 5 هزار و 500 تومان به نرخ بازار آزاد معامله می شد.
 
این گزارش می افزاید: افزایش بی رویه قیمت ارز هیچ توجیه اقتصادی حتی با توجه به تحریم ها نداشت. بر همین اساس پیش بینی شده بود که حباب مازاد قیمت ارز بالاخره خالی می شود و این اتفاق از بعدازظهر نهم مهرماه آغاز شد. از دلایل دیگر کاهش قیمت ارز می توان به توافق ایران و اروپا مبنی بر ادامه همکاری های اقتصادی و مبادلات بانکی اشاره کرد. طبق این توافق جریان پول از سمت اروپا به ایران در مسیر جدید ادامه می یابد. همچنین افزایش بهای جهانی نفت منجر به تقویت پول ایران به عنوان یکی از کشورهای صادرکننده نفت شد. انتظار می رود فروش نفت ایران به اروپا ادامه یابد و پول آن به ایران بازگردد.
 
پیش بینی ها مبنی بر تصویب FATF در مجلس شورای اسلامی نیز می تواند موانع تبادلات بانکی ایران را کاهش دهد. استمرار ارایه ارز دولتی برای واردات و تعهد عملی دولت در این عرصه که بیش از 98 درصد ارز در این بخش مصرف می شود از دیگر دلایل کاهش قیمت ارز است. پایان فصل سفرهای تابستانی، وضعیت جدید بورس و تمایل سرمایه گذاران در این بازار از جمله دیگر دلایل کاهش قیمت نرخ ارز دلار عنوان می شود.
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: