کد خبر: ۱۴۳۱۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - 25 September 2018
مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی ایران: به طور میانگین شرکت های پتروشیمی هر هفته حدود 220 میلیون دلار ارز حاصل از صادرات محصولات خود را به سامانه نیما عرضه می کنند.
رضا نوروز زاده در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما افزود: یکی از منابع صادراتی کشور محصولات پتروشیمی است که علاوه بر تأمین مواد صنایع میان دستی و واحدهای کوچک پایین دستی سالانه حدود 12 میلیارد دلارنیز برای کشور ارزآوری دارند.

وی در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات مواد پتروشیمی به کشور هم گفت : هم اکنون همه واحدهای پتروشیمی رصد می شود و صادرات آنها احصاء شده و سهم عرضه هر کدام ازواحدها نیز محاسبه کرده ایم بنابراین بر اساس آنچه مشخص شده، واحدهای پتروشیمی در مجموع باید به صورت هفتگی 220 میلیون دلار ارز وارد کشور کنند که این عدد با آنچه در سامانه نیما عرضه می شود مطابقت دارد.

معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه بدون تردید پیشتازترین صنعت در عرضه ارز حاصل از صادرات به کشور واحدهای پتروشیمی هستند، افزود: هر کس در موضوع بازگشت ارز پتروشیمی ها کوچکترین تردیدی دارد می تواند با مراجعه به سامانه نیما میزان ارز پرداختی به پتروشیمی ها به این سامانه را رصد کند.

نوروز زاده در خصوص موضوع پیمان سپاری ارزی برای واحدهای پتروشیمی هم گفت: پیمان سپاری ارزی سیاست خوبی است و ما از آن استقبال می کنیم اما در نحوه اجرای آن باید موضوع زمان را در نظر گرفت .

نماینده وزیر نفت در کمیته سیاست گذاری ارزی کشور با بیان اینکه برخی از محصولات پتروشیمی تا رسیدن به مقصد سه تا چهار ماه زمان نیاز دارند گفت: این در حالی که زمان پیمان سپاری ارزی دو ماهه در نظر گرفته شده و این مسئله واحدهای پتروشیمی را با مشکل مواجه خواهد کرد.

نوروز زاده در خصوص کمبود مواد اولیه پتروشیمی در داخل کشور هم با بیان اینکه ما تامین کننده مواد هستیم و توزیع و تنظیم بازار برعهده ما نیست افزود: بر اساس آنچه به ما تکلیف شده ، کف عرضه باید عملکرد شش ماهه اول سال 96 به اضافه 12 درصد بیشتر از این میزان باشد، با این وجود، امسال ما برای تأمین واحدهای پایین دستی و ایجاد تعادل در بازار ، کف عرضه را تا 24 درصد افزایش داده ایم بنابراین اگر کمبودی در بازار احساس می شود ناشی از کمبود عرضه نیست بلکه مشکل از تنظیم بازار و نحوه توزیع است.

نوروز زاده ابراز امیدواری کرد: با تمهیدات اندیشیده شده به زودی مشکل کمبود مواد اولیه پتروشیمی برای واحدهای پایین دستی حل شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: