کد خبر: ۱۴۳۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۸ - ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - 24 September 2018
مدیر دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، ­ از بهسازی بیش از ۲۷۰۰ محله فرسوده در مدت ۱۰ سال در سراسر کشور خبر داد.
علی چگینی با اشاره به اینکه سالانه 270 محله در این طرح بهسازی و بازسازی خواهد شد گفت: توسعه بانک مسکن،​ بازار سرمایه، ​ایجاد محصولاتی مانند صندوق ها با نرخ پایین، دوره پرداخت طولانی و سقف بالای پرداخت تاجایی که دولت امکانش را داشته باشد و ابزارهای مالی نیز از سیاستهای اساسی وزارت راه وشهرسازی برای رونق بازار مسکن است.

وی با بیان اینکه بازار مسکن بخش تاثیر پذیری از مسائل خرد و کلان اقتصادی کشور است اضافه کرد: در 5 سال گذشته قیمت مسکن با 30 درصد کاهش وضعیت باثباتی را تجربه کرده است که این شرایط با تغییرات اقتصادی وبین المللی کشور در سال 96 با رشد مواجه شد به نحوی که تهران بطور متوسط با 60 درصد و دیگر شهرهای کشور با 30 درصد افزایش قیمت نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه رو شده است.

مدیر دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی با اشاره به افزایش قابل توجه قیمت نهاده های ­­ساختمانی از جمله رشد 100 درصدی فلزات ادامه داد: تغییرات اقتصادی سرمایه ها را به سمت بازار طلا و خودرو کشاند در حالیکه­­ در این بخشها تولید وجود ندارد اما ساختمان سازی صنایع مختلفی را فعال می کند.

چگینی بازار مسکن را با انجام 15 هزار معامله بطور متوسط در شرایط رونق دانست و گفت: هم اکنون با افزایش صدور پروانه ساخت و ارزش افزوده در بخش مسکن می توان گفت این بخش با رونق روبه رو است.

وی با اشاره به اینکه دیگر افزایش قیمت در مسکن نخواهیم داشت افزود: مسکن تا بیشتر ین حد خود رشد قیمت داشته است و کششی برای ادامه این رشد وجود ندارد مگر اینکه اتفاق عجیبی در این بخش رخ دهد.

مدیر دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی درباره­­راه اندازی سامانه املاک و اسکان­ بیان کرد: قانونی در این خصوص وضع شده که براساس آن وظیفه ای برعهده وزارت راه وشهرسازی قرار گرفته است که ما با برگزاری بیش از 60 جلسه به دنبال جمع آوری اطلاعات برای اجرایی شدن آن هستیم البته کسب این اطلاعات فرادولتی است و ما هنوز به جمع بندی مناسبی برای عملیاتی شد ن این طرح نرسیده ایم.

چگینی با اشاره به پیشنهاد ارائه شده به دولت برای واگذاری اجرایی شدن این طرح به شهرداری ها افزود: این ارگان به دلیل دریافت عوارض اطلاعات لازم را دارد.

وی با اشاره به اینکه برای ساخت مسکن اجتماعی برای اقشار کم درآمد هنوز اعتبارات لازم را دریافت نکرده ایم ادامه داد: آنچه در اختیار این وزارتخانه بوده است از جمله اختصاص زمین برای احداث مسکن اجتماعی انجام شده است.

مدیر دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری هجدهمین همایش سیاستهای توسعه مسکن در ایران گفت: این همایش با رویکرد تسهیل دسترسی به مسکن مناسب روز هفتم و هشتم­ ­­مهر متقارن با روز جهانی اسکان بشر برگزار خواهد شد.

حجت الله میرزایی معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران با اشاره به اینکه امسال 400 هزار وام از صندوق یکم به متقاضیان پرداخت می شود گفت: امسال متقاضیان از 80 تا 160 میلیون تومان وام دریافت خواهند کرد که این طرح سبب رونق بازار مسکن را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه 80 درصد درآمد شهرداری از دهه 70 با فروش شهر و تراکم تامین شده است افزود: در 10 سال گذشته این وضع شدت یافته که نتیجه آن ناایمن شدن شهر بوده است.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران با اشاره به اینکه توقف این روند در مدیریت شهری پنجم در دستور کار قرار گرفته است ادامه داد: در این تصمیم فروش تراکم فقط در قالب طرح تفصلیلی و با مصوبه شورای ملی شهر سازی انجام خواهد شد درضمن از این پس ساختمانهای قابل توقف به ویژه منطقه 22 متوقف و مال سازی به ویژه در منطقه یک تهران ممنوع شده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: