کد خبر: ۱۴۱۴۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۷ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - 01 September 2018
بانکداری ایرانی ـ بانک ملت در بین بانک‌های بزرگ بورسی، بهترین عملکرد را در سال 96 داشته و می تواند با توجه به رخدادهایی که در ماه‌های اخیر اتفاق افتاده در سال 97 نیز این بهبو را تداوم بخشد.
  بانکداری ایرانی ـ   بانک ملت در بین بانک‌های بزرگ بورسی، بهترین عملکرد را در سال 96 داشته و می تواند با توجه به رخدادهایی که در ماه‌های اخیر اتفاق افتاده در سال 97  نیز این بهبو را تداوم بخشد. 

یکی از این اتفاقات مهم  که برای بانک ملت در سال جاری سال خوبی را رقم خواهد زد؛ تراز ارزی بانک است. این تراز  ارزی بواسطه تسعیر،  سبب می شود که بانک سود بالایی را در سال 97 محقق کند.

تسعیر ارز، فرایندی‌ است‌ که‌ از طریق‌ آن‌، اطلاعات‌ مالی‌ مبتنی بر ارز، برحسب‌ واحد پول‌ گزارشگری‌ بیان‌ می‌شود. در واقع  واژه‌ تسعیر، گزارش‌ معاملات‌ منفرد ارزی‌ برحسب‌ واحد پول‌ گزارشگری‌ و همچنین‌ برگردان‌ یک‌ مجموعه‌ کامل‌ صورتهای‌ مالی‌ تهیه‌ شده‌ بر حسب‌ ارز به‌ واحد پول‌ گزارشگری‌ را در بر می‌گیرد. این محاسبه بواسطه نرخ‌ تسعیر انجام می شود که عبارت‌ است‌ از نرخ‌ تبدیل‌ دو واحد پولی‌ به‌ یکدیگر (شامل‌ انواع‌ نرخهای‌ برابری‌ رسمی‌،  قراردادی‌ و غیره‌) که‌ در فرایند تسعیر بکار گرفته‌ می‌ شود.

در سال 96، وضعیت ارزی بانک ملت نزدیک به 5هزار میلیارد ریال سود نصیب بانک کرده بود . در همین رابطه، مدیر امور مالی بانک ملت اعلام کرده بود که پیرو اطلاعیه اداره نظارت بر ناشران بورسی درخصوص ارائه محاسبات مربوط به شناسایی مبلغ 4.9 هزار میلیارد تومان درامد مبادلات ارزی،خالص سود(زیان) این معادلات و مبادلات در سال گذشته شامل سود(زیان) تسعیر حساب های ارزی بانک طی سال 96 به مبلغ 4.8 هزار میلیارد تومان و سود(زیان) خرید و فروش ارزی به مبلغ 77.9 میلیارد تومان است.

اما تغییرات نرخ ارز در اواخر سال 96 در بازار آزاد ارز که منجر به اعلام نرخ یکسان سازی نرخ ارز در 20 فروردین سال 97 توسط بانک مرکزی شد، تغییرات نرخ ارز قابل دسترس پس از تاریخ تراز نامه به عنوان رویداد تعدیلی در تهیه صورت‌های مالی دوره منتهی به اسفند 96،محسوب شده که از این بابت مبلغ 1.1 هزار میلیارد تومان سود تسعیر(با اعمال نرخ های مرجع بانک مرکزی به تاریخ 31 فروردین 97)شناسایی شده است اما آنچه مهمتره تحولات ارزی برای سال 97 است 

بر اساس این گزارش و با توجه به وضعیت ارزی بانک ملت ؛ در صورت‌های مالی حسابرسی شده سال مالی منتهی به 29/12/1396، بانک ملت دارای  25 میلیارد دلار دارایی ارزی و 18 میلیارد دلار بدهی ارزی می باشد ، که 16 میلیارد دلار از دارایی های ارزی بانک مربوط به تسهیلات صندوق توسعه، صندوق انرژی و اوراق مشارکت ارزی است  و همچنین تسهیلاتی که به شرکت ملی نفت و شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی اعطا شده است. در حال حاضر بانک ملت دارای  7 میلیارد دلار وضعیت باز ارزی (لانگ) است،  لذا با عنایت به تراز ارزی بانک ، تک نرخی شدن نرخ ارز موجب شناسایی مبلغ بااهمیتی سود تسعیر ارز در سال جاری می‏شود. 

برچسب ها: بانک ملت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: