کد خبر: ۱۴۰۰۲۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۷ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - 09 August 2018
بانکداری ایرانی ـ بانک ها قرض الحسنه هزینه تجهیز منابع نداشته و سود علی الحساب پرداخت نمی کنند پس سهامدار از آنها طلب سود نکرده و این بانکها نیز هزینه هایی را به عنوان مطالبات معوق و موارد این چنینی ندارند.
بانکداری ایرانی  ـ مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت امروز (پنجشنبه) در یک نشست خبری گفت: یکی از دلایلی که بانک های قرض الحسنه توانسته اند با نرخ سود ۴ درصدی و یا کارمزد اقدام به ارائه وام به متقاضیان کنند آن است که این بانک ها هزینه تجهیز منابع نداشته و سود علی الحساب پرداخت نمی کنند پس  سهامدار از آنها طلب سود نکرده و این بانکها نیز هزینه هایی را به عنوان مطالبات معوق و موارد این چنینی ندارند.

محمد حسین حسین زاده امروز در جمع خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار گفت: یک بانک قرض الحسنه نه سود به سپرده گذار و سهامدار پرداخت می کند و نه بابت وام های پرداختی سودهای قابل توجه از مردم طلب می کند. بانک رسالت هم اکنون ۲۸۳ شعبه در کشور دارد و امروز شاهد افزایش منابع و تعداد مشتریان آن هستیم. 

حسین زاده با اشاره به اینکه هزینه خدمات بانکی روال منطقی ندارد گفت: اگر این هزینه ها منطقی شود یقینا بانک قرض الحسنه رسالت می تواند با درآمدهای خدماتی اداره شود. تلاش داریم تا تامین مالی کارگاه های خرد و کوچک خانگی را بدون بهره بانکی انجام دهیم و بر همین اساس برنامه ریزی هایی صورت گرفته تا بتوان در قالب سامانه های مشخص، پیاده سازی این طرح ها را صورت دهیم.

وی با تاکید بر اینکه موضوع بانک و مباحث مرتبط از چالش فعلی اقتصاد کشور است، گفت: تخصص ما در بانک رسالت، موضوع قرض الحسنه است و در همین راستا ما و بانک قرض الحسنه مهر ایران، مسئولیت اجتماعی نظام بانکی را بر عهده داریم.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت، ادامه داد: قرض الحسنه صرفا برای یک مشکل عمومی، درمان، یا ازدواج کاربرد ندارد بلکه می توان از این ابزار و ظرفیت قرض الحسنه برای تولید، ایجاد و افزایش اشتغال نیز استفاده کرد.

حسین زاده در ادامه با تاکید بر اینکه می توان در کشور با استقاده از قرض الحسنه به کاهش هزینه های مالی مردم کمک کرد، افزود: در ظاهر اشتغال از جمله مسئولیت های بانک نیست اما قطعا سیستم بانکی در موضوع اشتغال تاثیرگذار  خواهد بود. برهمین اساس در چند سال گذشته با این رویکرد، بانک قرض الحسنه رسالت فعالیت خود را در زمینه همیاری اجتماعی، قرض الحسنه و کارآفرینی اجتماعی انجام داده است.

وی افزود: هر فرد اگر عضو کانون همیاری اجتماعی شد عضو سه سامانه خواهد بود که بر اساس آن تنها با یکبار ثبت نام در سامانه از مراجعات متعدد ارائه تضامین برای دریافت وام مستثنی خواهد شد ضمن اینکه در قالب سامانه مرآت نیز شناخت این اعضا به طور کامل صورت می گیرد. البته موضوع وثیقه ها و ضمانت ها نیز در مرتبه اول مهم است اما در مراحل بعدی با حضور در همین شبکه و تایید صلاحیت می تواند از طریق اینترنت بانک و موبایل بانک، خدمات دریافت وام خود را نیز انجام دهد.

وی گفت: ۵.۵ میلیون شماره حساب در طرح وجود دارد که از این رقم ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر وام گیرنده وجود دارد و میانگین وام آنها ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده و برای آنها تنها دو درصد مطالبات غیرجاری حادث شده، البته ثبت وام در نظر گرفته شده ۳۰ میلیون تومان  است.

حسین زاده افزود: هدف عرضه و تقاضای منصفانه و اعتمادساز است و هر فرد تمامی نیازهای خود به خدمات بانکی را می تواند از طریق همان سامانه انجام دهد. وی گفت: در استان های پایلوت هزار هسته کار و زندگی تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند و هر خانه یک هسته به شمار می رود.

تولید در شهرهای کوچک و روستاها منجر به کاهش مهاجرت و حتی مهاجرت معکوس شده و بر این اساس از حدود ۳ سال قبل این موضوع مد نظر قرار گرفته و عملیاتی شده به نحوی که اولین پایلوت آن در شهر گلباف کرمان پیاده سازی شده است و حتی همین الگو در چهارمحال بختیاری، خراسان رضوی، کرمانشاه و سرپل ذهاب نیز توسعه یافته است .

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره وضعیت بنگاه داری در این بانک، گفت: بانک قرض الحسنه مجوز بنگاه داری ندارد و همین امر شرایط را برای یک فعالیت شرعی و سالم بانکی فراهم می نماید.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: