بانکداری ایرانی ـ چند روز گذشته ۳۴ کانتینر گازوئیل قاچاق به صورت کاملا اتفاقی و نه سیستمی در بندر شهید رجایی کشف شد، در حالی که نهادهای امنیتی و متولی از آن بیخبر بودند.
به گزارش فارس، چند روز گذشته از سوی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان خبری منتشر شد که حکایت از قاچاق 34 کانتینر محموله سوخت از مبادی رسمی تجارت کشور داشت.
در توضیحات مقدماتی که برای اولین بار اله مراد عفیفی پور مطرح کرد مشخص شد این سوخت قاچاق، گازوئیل بوده و تحت عنوان محموله منو اتیلن گلیکول از سوی صادرکننده به گمرک اظهار شده است.
* محموله گازوئیل قاچاق عازم هندوستان بود!
همچنین مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان مدعی شده بود قاچاق این محموله در بیرون از منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی، برنامه ریزی و سازمان دهی شده و مقصد این محموله سوختی هندوستان بوده است.
با این وصف درباره جزئیات و نحوه کشف و چگونگی قاچاق آن از مبادی رسمی، تاکنون مسئولان گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و دیگر نهادهای ذی ربط اظهارنظر نکردهاند. در حال حاضر با حضور نمایندگان دستگاههای ذی ربط صورت جلسه تنظیم و پرونده به مرجع قضایی ارسال شده است.
* 469 هزار دلار سوخت قاچاق
پیگیریها و مستندات خبرنگار ما نشان می دهد شرکت (ا ت م) که نشانی آن در تهران و به نمایندگی آقای (م ح) ثبت شده است یک اظهارنامه صادراتی 34 دستگاه کانتینر 20 فوت شامل 680 نگله کالا تحت عنوان منو اتیل گلیکول به وزن خالص 474000 کیلوگرم ثبت کرده است. در اسناد به دست امده ارزش کالا 469260 دلار و عازم کشور هندوستان بوده است.
* ثبت اطلاعات توسط اولین ارزیاب گمرک
محتوای صورت جلسه تنظیم شده نشان میدهد این کالا به دلیل حساسیتهایی که داشته در مسیر قرمز (ارزیابی فیزیکی و بررسی دقیق مدارک) گمرک قرار گرفته و ارزیاب مربوطه از محل قبض انبار شماره 13920009421 کانتینرها را رویت و محتوی 20 پالت چوبی از مجموع یک پالت شامل 4 بشکه پلاستیکی رویت و حاوی مایع رقیق بی رنگ به مشخصه منو اتیلن گلیکول به وزن خالص 220 کیلوگرم و ناخالص 230 کیلوگرم مشاهده کرده و پلمبها الصاق و در سامانه جامع امور گمرکی ثبت شده است.
کالایی که تا این مرحله ارزیابی شده با مشخصات اولیه اظهارشده کالای مورد نظر متفاوت است. در حالی که آنچه ازمایشگاه همکار استاندارد نیز نمونه برداری و در سامانه جامع امور گمرکی تایید کرده همان منو اتیلن گلیکول است.
در گزارش مربوطه آمده است که 11 تیرماه سال 97 کالا پس از تایید توسط کارشناس سرویس صادرات گمرک، بار دیگر توسط ارزیاب امور بندری کانتینرها باز شد از مجموع چند بشکه پلاستیکی آبی رنگ هر بشکه محتوی مایع رقیق بی رنگ به مشخصات منو اتیلن گلیکول هربشکه خالص 220 کیلوگرم و پلمپ 2847533 به کانتینر ها 2657471 الصاق شد.
* رویت کالای قاچاق در آخرین مرحله بارگیری در کشتی
اینبار با صدرو برگ نظارت و طی شدن مراحل تشریفات گمرکی و قرار گرفتن کالا جهت بارگیری در فهرست کشتیرانی، کالا توسط متصدی کنترل بار به اتفاق نماینده صاحب کالا بازدید و پلمپ کشتیرانی باز میشود و پس از رویت در سامانه گزارش داده میشود تعداد 34 کانتینر 20 فوت در محوطه جاسک گستر رویت شد و کانتینرها محتوی منو اتیلن گلیکول، پلمپ کشتیرانی مطابق ردیف های قبض انبار از شماره 6012281 و 282 و 282 و 286 ای 290 و 206 و 297 صادر شد. ردیف 60912301 و 202 و 206 و 307 و 321 الی 325 و 6013546 و 6013291 الی 293 و 79 و 9, 96 و ام 60 و 200 و 609635 و 60932 صادر شد.
در اظهارنظر بخش صادرات گمرک راجع به قاچاق سوخت آمده است:
1- در ظهر نویسی ارزیاب سرویس صادرات از مجموع 34 کانتینر کالای اظهاری موضوع قبض انبار 13970009422 به کانتینر هایی اشاره شده که این کانتینرها اساسأ جزو کالای اظهاری به گمرک نبوده است.
2- کالای اظهاری موضوع این قبض انبار به کانتینرهایی اشاره شده که این کانتینرها نیز در میان کانتینرهای بارگیری شده در فهرست کشتی نبوده است.
3- براساس اظهار نظر ارزیاب صادرات و ارزیاب امور بندری در خصوص عدم وجود خارجی کانتینرهای ارزیابی شده نماینده صاحب کالا اذعان کرده که در محوطه بارگیری کالا بر روی عرشه کشتی کانتینرها عوض شده است.
* کشف قاچاق سوخت کاملا اتفاقی بود نه سیستمی
براین اساس یک مقام آگاه در گفتوگو با فارس با اشاره به جزئیات و نحوه کشف قاچاق کانتینرهای سوخت قاچاق گفت: طبق شواهد این کشف به صورت اتفاقی و کاملا ناخودآگاه بوده است و در حقیقت کاشف ندارد.
وی تاکید میکند: در جریان بارگیری کالا روی عرشه کشتی، برخی افراد آثار نشتی مادهای مایع را مشاهده میکنند که دارای بو و رنگی مشابه گازوئیل است و پس از بررسی دقیق به کانتینرها مشکوک میشوند و نمایندگان دستگاههای ذی ربط حضور پیدا کرده و مشخص میشود که اسناد و مدارک با کالای موجود همخوانی ندارد.
* افزایش قیمت دلار عامل قاچاق سوخت
به گزارش فارس، فرایند انجام شده و گزارشها حکایت از ضعف سیستماتیک کنترل و نظارت و خلاء سیستمی از زمان تولید، توزیع و صادرات مواد سوختی دارد و خدا میداند با این شیوه، در ظاهر ساده تاکنون چه میزان سوخت قاچاق به خارج از کشور برده شده است و حتی نهادهای امنیتی و نظارتی و متولی از این اتفاق بیخبر هستند.
پیشتر محمدرضا پورابراهیمی گفته بود شاهد افزایش قاچاق سوخت به دلیل افزایش نرخ دلار و ثابت ماندن قیمت حاملهای انرژی در کشور هستیم که انگیزه قاچاق را بالا میبرد.