بانکداری ایرانی ـ مدیر اجرایی الکامپ با بیان اینکه حضور شرکتهای خارجی در نمایشگاه به برنامهریزی بلندمدت نیاز دارد، علت حضور کمرنگ شرکتهای سختافزاری را مشکلات ارزی- ریالی و شرایط سخت بازار اعلام کرد.
به گزارش ایسنا، مهدی حیدری - مدیر اجرایی الکامپ - در نشست خبری که امروز برگزار شد، با اشاره به برگزاری بیست و چهارمین دوره این نمایشگاه بینالمللی اظهار کرد: با حمایت سازمان نظام صنفی رایانهای، رویداد الکامپ تاکز در سه نقطه از نمایشگاه برای استفاده از نخبگان صنفی درباره آینده فناوری اطلاعات و دغدغههای صنفی و یا رونمایی از یک محصول جدید تشکیل میشود. امیدواریم این نمایشگاه حلقه ارتباطی بین استارتآپها با مسئولان باشد.
وی با بیان اینکه ایونت الکامپ ترندز نیز در سالن ۲۷ برپا میشود و به موضوعات هوش مصنوعی، بیگ دیتا، شهر هوشمند میپردازد، افزود: شاید این رویداد با موفقیت صد در صدی ایجاد نشود، مانند زمانی که الکام استارز شروع به کار کرد اما امیدواریم در سالهای آینده شکل بهتری داشته باشد. استارتآپها رشد قابل توجهی داشتند و تمام کسانی که سال گذشته به صورت یک نفره حاضر میشدند خود را به استندها و غرفه های ۱۲ متری ارتقاء دادند.
مدیر اجرایی الکامپ با اشاره به مساحت اختصاص یافته به الکامپ گفت: الکام استارز، ترندز و گیم در سالنهای ۸، ۹، ۱۰، ۱۱ و ۲۷ به مساحت ۷۵۰۰ مترمربع تشکیل میشود. از سال ۹۴ در برگزاری الکامپ ۲۱ که ۷۰ شرکت استارتآپ وجود داشت، با رشد قابل توجهی به ۳۵۰ استارتآپ رسیده است و بسیاری از استارتآپها به لحاظ کمی رشد قابل توجهی داشته و از لحاظ کیفی هم جزو افتخارات محسوب میشوند.
۱۵ تا ۲۰ شرکت چینی در الکامپ
حیدری با بیان اینکه شرکتهای داخلی و خارجی در فضای ۲۵ هزار مترمربع حاضر هستند، گفت: حدود ۴۰۰ گروه نفر و شرکت در حوزه الکام استارز، گیم و ترندز حاضرند و ۳۰۰ شرکت در فضای ۲۵ هزار متر مربع وجود دارد. از طرف شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی توجه ویژهای به الکامپ نشان داده شده و با مساعدت آقای اسپبهدی، شرکتها برای پرداخت وجه ارزی میتوانند معادل ریالی به نرخ مصوب دولتی پرداخت کنند. همچنین از استان خراسان رضوی به صورت پاویون و استانهای البرز و اصفهان در قالب استارتآپها حاضر میشوند.
وی با بیان اینکه ۱۵ تا ۲۰ شرکت چینی در الکامپ حضور دارند، درباره حضور کمرنگ شرکتهای خارجی توضیح داد: حضور شرکتهای خارجی ممکن است به علت تحریمها کمتر شده باشد اما این اتفاق چشمگیر نیست. یکی از دلایلی که نمیتوان روی خارجیها حساب کرد، این است که آنها به زمانبندی بیشتری نیاز دارند که بتوانند برای حضور در نمایشگاهها برنامهریزی کنند. مسائلی مانند مجوز نمایشگاه، زمان لازم برای برگزاری و شرایط اقتصادی باعث میشود نتوان برنامهریزی بلندمدت در این حوزه داشت. البته از نمایندگان شرکتهای خارجی هم در الکامپ وجود دارند.
مدیر اجرایی الکامپ با اشاره به رویداد الکام گیمز اظهار کرد: برای این کار نیز با متولیان حوزه گیم از جمله بنیاد ملی بازیهای رایانهای جلساتی برگزار کردهایم. امسال ۴۵ شرکت تولید گیم و اپلیکیشنهای موبایلی و کامپیوتری به مشارکت دعوت شدهاند و در فضایی به مساحت ۱۰۰۰ متر مربع حضور دارند و رویکرد ما به گیمرها یا سختافزارهای گیمینگ نیست. البته برای خروج مناسب ترجیحا جمع اینها باید وجود داشته باشد.
مشکلات ارزی و بازاری سختافزاریها مانع حضور شد
حیدری درباره نحوه حضور شرکتهای سختافزاری نیز بیان کرد: از دلایل اصلی عدم مشارکت شرکتهای داخلی در حوزه برند، قاعده ارزی- ریالی است. البته اصل رویکرد شرکت سهامی نمایشگاهها نسبت به این موضوع خیلی تعاملی بوده و شرایطی را فراهم کردند که با تعامل بیشتر قابل اجرا باشد. دلیل دوم شرایط سخت بازار است و اینکه عمده کالاهای حوزه آی تی وارداتی است و شرکتها در دوام خود هم تردید دارند که تا دو ماه دیگر شاید نتوانند ادامه دهند. اینکه کالا وارد نمیشود، ارز تخصیص پیدا نمیکند و یا کالا در گمرک مانده، از جمله مشکلات آنهاست که باعث شده نتوانند به نمایشگاهها هم فکر کنند. امیدواریم این مشکلات هرچه سریعتر حل شود تا آنها بتوانند به کار خود ادامه دهند.
وی با اشاره به حضور دولت در الکامپ بیان کرد: دولت با شعار "دولت همراه" در سالن ۴۱ نمایشگاه حضور دارد. بخش بزرگی از صنف رایانهای فعالیتهای خود را با همکاری دولت انجام میدهد و نمایشگاه الکامپ هم محل خوبی برای فعالیتهای B2G است. سالنهای ۸ و ۹ به استارتآپها با همه حوزهها، سالن ۱۲ به استارتآپ و گیمز و ترندز و سالن ۳۸ به سختافزار اختصاص دارد. غرفههای حاضر شامل غرفههای اقتصادی با قیمت ۲۵۰ هزار تومان، غرفه پایین با قیمت ۷۵۰ هزار تومان و غرفههای ۱۲ متری و بالای ۱۲ متری ۸۰۰ هزار تومان هستند.
مدیر اجرایی الکامپ اظهار کرد: سه نوع مخاطب در سامانه رجیستری برای حضور در نمایشگاه ثبت نام میکنند. اساتید و دانشجویان، مدیران شرکتها و فروشگاهها و همچنین مدیران دولتی. هر یک از این افراد اطلاعات خود را در سامانه وارد میکنند و به آنها به همراه عکس، کارت داده میشود که به وسیله آن میتوانند وارد نمایشگاه شوند.
حیدری درباره نحوه حمایت از استارتآپها در الکامپ اظهار کرد: یک غرفه ۷۰ متری به اسم آوردگاه سرمایه وجود دارد تا سرمایهگذارانی تمایلی به سرمایهگذاری در بخش استارتآپی دارند، با این شرکتها آشنا شوند. استارتآپها هم با این مبحث که سه سال است برگزار میشود، آشنا هستند. همچنین به استارتآپهای برتر کمک هزینه سفر خارجی برای حضور در نمایشگاههای بین المللی داده میشود.
وی با اشاره به شایعات مطرحشده درباره احتمال برگزاری الکامپ در شهر آفتاب به جای نمایشگاه بینالمللی نیز بیان کرد: متولی الکامپ شرکت سهامی نمایشگاههاست و به ما نیز در خصوص جابهجایی اعلامی نشده که بخواهیم در رد یا تایید آن مطلبی بیاوریم. از طرفی ما در حال حاضر در مقطعی هستیم که میتوانیم به جای این مسائل، روی بحثهای محتوایی و کیفیتی تاثیر بگذاریم.
به گزارش ایسنا، الکامپ ۲۴ با حضور شرکتهای داخلی و شرکتهای چینی، پاویون استان خراسان رضوی در بخشهای دولت همراه، الکام تاکز، الکام استارز، ترند و گیم از تاریخ ششم تا نهم مرداد در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار خواهد شد.