کد خبر: ۱۳۷۸۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۷ - ۱۹ تير ۱۳۹۷ - 10 July 2018
رجبی با بیان اینکه فعلاً طرح مسکن خبرنگاران در دستور کار مجلس نیست،‌گفت: در صورت همکاری نمایندگان مجلس و بررسی دقیق این طرح می‌توان آن را در مجلس مطرح و دنبال کرد.
به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، فرج‌الله رجبی رئیس سازمان نظام مهندسی کشور، در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه بیست‌ویکمین اجلاس هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان در دو روز آینده برگزار می‌شود، گفت: رویکرد ما به عنوان اعضای شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی آن است که از ظرفیت این سازمان و مهندسان در گره‌گشایی از مشکلات بخش ساختمانی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: هم اکنون 500 هزار نفر مهندس عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان هستند که در 200 شهر کشور دفتر نمایندگی دارند.
رجبی تأکید کرد: چندی پیش نمایندگان مجلس طرحی برای اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان ارائه و به کمیسیون عمران ارجاع دادند و کمیسیون عمران در این باره کارگروهی تشکیل و جلسات متعددی را در کمیته برگزار کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور، افزود: وزارتخانه‌های مرتبط از جمله شهرداری تهران از انجمن صنفی انبوه‌سازان و دیگر بخش‌های دست‌اندرکار و کمیته حاضر شدند و در آبان سال گذشته نسخه‌ای به کمیسیون عمران تحت عنوان اصلاح قانون نظام مهندسی ارائه کردند اما این اصلاحیه پذیرفته نشد و اعلام کردند که تغییرات بسیار جزئی است و باید بیشتر شود.

رجبی افزود: رئیس نظام مهندسی ساختمان کشور مأمور شد که در این حوزه کار تطبیقی انجام دهد و پیشنهاد دیگری برای توان نظام مهندسی کشور ارائه کند.
وی با اشاره به اینکه باید با رویکرد توجه به منافع بهره‌بردار به خدمات مهندسی نگاه کرد، افزود: بسیاری از سازندگان ساختمان و مسکن بهره‌بردار نهایی نیستند، اما باید منافع بهره‌بردار نهایی در ارائه خدمات مهندسی مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور،  یادآور شد: حفظ قانون نظام مهندسی می‌تواند زیر چتر نظام فنی و اجرایی کشور باشد.
رجبی اظهار کرد: سال گذشته پیش از نوسانات ارزی و افزایش قیمت، نامه‌ای به معاونت اول رئیس جمهور نوشتم و در آن نامه مطالبات حوزه مسکن را برای ورود دولت درخواست کردم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور یادآور شد: در این نامه ورود بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار را به حوزه مسکن درخواست کردم.

وی با بیان اینکه برای عبور از مشکل فعلی اقتصاد و رشد اشتغال نیازمند ارائه و پیگیری برنامه مشخص در بخش مسکن هستیم، افزود: این برنامه‌ها می‌تواند رکود در بخش عرضه و تقاضا را رفع کند.

رجبی تأکید کرد: باید راهبردی جدی در بخش مسکن اتخاذ کنیم زیرا با عدم توجه به این زیرساخت‌ها شاهد بیکاری فارغ‌التحصیلان در این بخش خواهیم بود.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور یادآور شد: بسیاری از کارخانه‌های ما در بخش مسکن مشکل تولید ندارند و انبارهای آن پر از محصولات ساختمانی است.

رجبی با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان یک سازمان مردم نهاد و شفاف است، افزود: درآمدهای این سازمان در سال گذشته به دلیل آنچه سازمان‌ها در تعهدات مالی خود با مشکل مواجه شدند، کاهش یافته است.

وی به ایده مسکن خبرنگاران اشاره کرد و گفت: این ایده باید ابتدا بررسی و کاملا تحلیل شود سپس در غالب طرحی با حضور نمایندگان مجلس مطرح شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشور، با بیان اینکه فعلاً طرح مسکن خبرنگاران در دستور کار مجلس نیست،‌گفت: در صورت همکاری نمایندگان مجلس و بررسی دقیق این طرح می‌توان آن را در مجلس مطرح و دنبال کرد.

رجبی با بیان اینکه مبحث قانون مقررات ساختمان ضمانت اجرایی کاملی ندارد، گفت: گزارش‌های میدانی در شهرهای مختلف نشان داده که ساختمان‌های فرسوده بسیاری وجود دارد و باید مبحث 22 به صورت جدی در دستور کار دولت قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه لازم است وزارت راه و شهرسازی و مجلس شهرداری‌ها و سازمان نظام مهندسی ساختمان مبحث 22 را به طور کامل و جدی دنبال کند، افزود: تمامی مهندسان در این حوزه اعلام آمادگی می‌کنند و نظارت جدی را بر ساختمان‌ها و بهره‌برداری از آنها را در دستور کار خود قرار خواهند داد.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور، در باره هزینه‌های برگزاری بیست‌ویکمین اجلاس عمومی نظام مهندسی گفت: امسال تهران برای برگزاری اجلاس عمومی انتخاب شده و کل هزینه برگزاری این اجلاس حدود 800 میلیون تومان برآورد شده است.
رجبی گفت: بودجه سال گذشته این سازمان 13 میلیارد تومان بوده که با کاهش هزینه‌ها هم اکنون بودجه این سازمان به 9 میلیارد تومان رسیده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: