کد خبر: ۱۳۷۸۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۱۹ تير ۱۳۹۷ - 10 July 2018
رییس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مصرف بیشتر نمک برای کسانی که بیماری قلبی و عروقی ندارند برای جلوگیری از گرمازدگی در فصل تابستان ضروری است.
محمدحسن انتظاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به گرمازدگی در ایام تابستان و تعریق فراوان بدن اظهار کرد: گرمازدگی به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض حرارت زیاد، نخوردن مایعات به حد کافی و یا وارد شدن بار اضافی بر سیستم کنترل حرارت بدن اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه تعریق فراوان موجب اختلال در بدن می‌شود، اضافه کرد: در گرمازدگی کمبود آب و الکترولیت بدن عامل اصلی بوده و علاوه بر ناتوانی بدن اشخاص حالت کما رفتن آنها را به همراه دارد.

رییس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه مصرف الکترولیت به اندازه مصرف آب برای جلوگیری از گرمازدگی ضروری است، تصریح کرد: الکترولیت شامل سدیم، پتاسیم و منیزیم بوده و در بسیاری از میوه‌ها و غذاهای شور وجود دارد.

وی با بیان اینکه همچنین برای پیشگیری از بروز گرمازدگی ضروری است که ابتدا در محیط های خیلی گرم قرار نگرفته و از پیاده روی در ساعات گرم روز خودداری شود، افزود: از این رو اشخاصی که به دلیل موقعیت شغلی شان مجبور هستند که ساعات طولانی را زیر نور مستقیم آفتاب باشند، لازم است که آب کافی و الکترولیت را مصرف کنند.

انتظاری با اشاره به مصرف مواد غذایی مفید برای جلوگیری از گرمازدگی اظهار کرد: مصرف میوه‌ها و نان‌های سبوس‌دار بهترین مواد غذایی در فصل گرماست.

وی مصرف نوشابه در فصل گرما برای جلوگیری از گرمازدگی را رد کرد و گفت: هنگامی که بدن دچار تعریق و کمبود آب می‌شود باید مصرف آب معدنی در اولویت قرار گیرد و برای تامین الکترولیت‌ها و کاهش تعریق بدن می‌توان ترکیبی از عسل، آب و خاکشیر، تخم شربتی و مقداری آب لیمو استفاده کرد تا آب، انرژی و الکترولیت بدن همزمان تامین شود.

رییس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد کاهش علایم گرمازدگی در افرادی که مبتلا به این عارضه شدند، گفت: هنگامی که گرمازدگی افراد بسیار شدید است باید از نیروهای اورژانس پزشکی استفاده کرد، بیمار را به موقع به بیمارستان منتقل و در محیطی سرد تحت نظارت کادر آموزش دیده بیمارستان از ورود وی به حالت بیهوشی و کما جلوگیری شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: