کد خبر: ۱۳۶۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۴ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - 18 June 2018
یک کارشناس آب گفت: در شرایط فعلی دیگر شعار صرفه‌جویی نمی‌تواند پاسخگوی حل مشکلات آب باشد و لازم است به مساله ارتقاء بهره‌وری بیش از گذشته توجه شود.
 بانکداری ایرانی ـ یک کارشناس آب گفت: در شرایط فعلی دیگر شعار صرفه‌جویی نمی‌تواند پاسخگوی حل مشکلات آب باشد و لازم است به مساله ارتقاء بهره‌وری بیش از گذشته توجه شود.

علی کیانی‌راد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که نمی‌توان بدون توجه به کاربردهای آب و نقش آن در حوزه‌های مختلف در مورد نوع مصرف این مایه حیات صحبت کرد، اظهار کرد: با توجه به این‌که آب مصارف متعددی دارد و در حوزه‌های مختلفی از جمله کشاورزی، شرب، صنعت و محیط زیست مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید در ابتدا به کاربردهای مصرف توجه شود.

وی با تاکید بر این مساله که بدون توجه به مدیریت عرضه و تقاضا نمی‌توان نتیجه مطلوبی را از مدیریت آب گرفت، گفت: در حوزه آب با دو واژه صرفه‌جویی و بهره‌وری مواجه هستیم و شرایط باید به گونه‌ای باشد که سیاست‌گذار به جای تشویق صرفه‌جویی در مصرف آب به دنبال ارتقاء بهره‌وری آب در دو حوزه عرضه و تقاضا باشد.

به گفته این کارشناس آب اگر مردم را به صرفه‌جویی در مصرف آب تشویق کنیم اما در عمل بهره‌وری پایین باشد و یا این‌که پروژه‌های عملیاتی بدون در نظر گرفتن موضوع ارتقاء بهره‌وری اجرایی شود، قطعا نمی‌توان در مدیریت آب نتیجه مطلوب را دریافت کرد.

وی با تاکید بر این مساله که تاکنون استراتژی‌های غلطی در حوزه آب به ویژه در بخش صنایع اجرایی شده است، تصریح کرد: به طور مثال صنایع فولاد در کشور در مناطق کویری متمرکز شده‌اند که همین مساله بیانگر عدم توجه کشور به بهره‌وری آب است.

کیانی‌راد با بیان این‌که من به شخصه با موضوع صرفه‌جویی موافق نیستم، اظهار کرد: لازم است در شرایط فعلی در ابتدا در تمام بخش‌های عرضه و تقاضا به موضوع ارتقاء بهره‌وری توجه شود، یعنی در کمترین میزان آب می‌توان بیشترین نتیجه را حاصل کرد.

این کارشناس آب تصریح کرد: موضوع آب مساله‌ای است که برای مدیریت آن باید وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و تمام سازمان‌های ذیربط با یکدیگر بسیج شوند، زیرا مقصر دانستن یک وزارتخانه و یا یک بخش نمی‌تواند کار را پیش ببرد.

وی با بیان این‌که در حال حاضر کشور درگیر بحران مدیریت آب است، عنوان کرد: در شرایط فعلی وضعیت منابع آبی به گونه‌ای نیست که بتوان بحران آبی برای ایران تلقی کرد، اما اگر وضعیت مدیریت به همین شکل پیش برود قطعا با مشکلاتی مواجه می‌شویم.

به گفته کیانی‌راد، می‌بایست با یک اجماع با هدف افزایش بهره‌وری در حوزه عرضه و تقاضا مساله آب را ساماندهی کنیم، چرا که تنها در این صورت است که می‌توان مشکل آب را برطرف کرد.
برچسب ها: آب ، صرفه جویی ، مصرف آب
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: