بانکداری ایرانی ـ قطع شدن خط موبایل درصورتی که کاربر به پرداخت بدهی خود اقدام نکند، ممکن است برای هر یک از مشترکان خطوط دائمی رخ دهد. لازم است مشترکان اپراتورهای همراه برای اینکه به رویههای قطع بدهی دچار نشوند، صورتحساب تلفن همراه خود را به موقع پرداخت کنند تا عدم پرداخت به سلب امتیاز سیمکارت منجر نشود.
به گزارش ایسنا، پس از ارسال پیامک صورتحساب در سیمکارتهای دائمی همراه اول، مشترکان تا ۲۱ هر ماه مهلت پرداخت دارند. در صورتی که طی دو دوره متوالی، قبض پرداخت نشود، ۷۲ ساعت مانده به مهلت پرداخت، اخطار قطع برای مشترک ارسال میشود و سپس درصورت عدم پرداخت بدهی، خط تلفن قطع یکطرفه پایاندوره خواهد شد. پس از رسیدن صورتحساب میاندوره به ۸۰ درصد ودیعه، پیامک اطلاعرسانی ارسال و در ۱۰۰ درصد ودیعه، خط قطع یکطرفه میاندوره میشود.
با توجه به نوع قطع پایاندوره یا میاندوره، دو هفته تا یکسال بعد خط قطع دوطرفه میشود. بلافاصله بعد از قطع دو طرفه، نامه اخطار سلب امتیاز با مهلت یکساله برای مشترک ارسال و درنهایت درصورت عدم پرداخت بدهی، بر اساس مصوبه ۲۰۷ رگولاتوری خط سلب امتیاز میشود.
در مورد سیمکارتهای دائمی ایرانسل، در صورتی که مبلغ صورتحساب، بیشتر از ۱۲هزار تومان باشد، قبض کاغذی به نشانی پستی مندرج در پرونده ارسال میشود. پس از صدور صورتحساب، در صورت تمام نشدن حد اعتبار موجود، کاربران تا روز ۲۸ ماههای فرد (فروردین، خرداد، مرداد، مهر، آذر و بهمن) مهلت پرداخت دارند. همچنین در صورتحسابهای جدید، کاربران میتوانند حداکثر تا سه دوره و تا مبلغ ۲۰ هزار تومان پرداخت را به تعویق بیندازند.
در صورتی که مشترک تا مهلت مقرر صورتحساب را پرداخت نکند، پس از چهار روز خط ایرانسل دائمی به طور خودکار به حالت تعلیق یکطرفه درخواهد آمد. پس از گذشت ۵۷ روز از تعلیق یکطرفه و عدم پرداخت مبلغ، خط به طور خودکار به حالت تعلیق کامل (دو طرفه) درخواهد آمد. اگر پس از گذشت ۱۴۰ روز از صدور صورتحساب (۵۱ روز بعد از قطع دوطرفه)، اقدام به تسویهحساب نشود، شرکت ایرانسل مجاز است شماره تلفن همراه مشترک را از شبکه حذف و امتیاز مالکیت را سلب کند.