بانکداری ایرانی ـ مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تعداد کامیون در کشور اکنون بیش از نیاز است، گفت: این وضعیت در کاهش کرایه حمل و تعداد سرویس رانندگان برای جابجایی بار اثرگذار بوده است.
به گزارش ایرنا، «داود کشاورزیان » روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: توزیع نامناسب بار در مراکز عرضه بار و افزایش تعداد کامیون در کشور سبب شده است تا کامیونداران نتوانند به اندازه کافی بار در کشور جابجا کنند و عرضه بار با تقاضای حمل آن همخوانی نداشته باشد.
رئیس سابق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: برای ظرفیت سازی مناسب در این بخش باید به ازای هر خروج دو کامیون فرسوده، یک کامیون نو به ناوگان حمل و نقل افزوده شود تا به تدریج شاهد تعادل در این بخش باشیم.
مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تعدد کامیون در کشور قدرت چانه زنی رانندگان را در کرایه توافقی کم کرده است، گفت: این مساله در کاهش قیمت کرایه حمل موثر بوده است ضمت آنکه شرکت های حمل و نقل بخشی از این کرایه را به عنوان کمیسیون از رانندگان دریافت می کنند.
کشاورزیان با یادآوری اینکه در چند سال گذشته کرایه های حمل بار کامیونداران افزایش نیافته است، گفت: کرایه حمل بار رانندگان در سال 96برابر با کرایه های سال 92 بود و چون عرضه بار نیز در کشور به نسبت تعداد کامیون کم شده، کسب و کار نیز در این بخش رونقی ندارد.
وی گفت: از سال 69 بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، نرخ کرایه حمل در کشور توافقی شده در حالی که یکی از خواسته های رانندگان تعیین کرایه بر مبنای هر تن بار است.
مشاور وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: وضعیت مراکز توزیع بار و یک سر خالی بودن کامیون ها در زمان جابجایی بار سبب می شود تا موضوع تعیین کرایه بر مبنای هر تن بار به راحتی قابل حل نباشد.
کشاورزیان در ادامه گفت: بحث بیمه رانندگان یکی از مشکلات کامیونداران بود زیرا پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها دولت پذیرفت 50 درصد حق بیمه رانندگان را پرداخت کند اما پس از مدتی انجام آن متوقف شد، اما به تازگی بار دیگر قرار است دولت بخشی از حق بیمه آنها را پرداخت کند.
رئیس سابق سازمان راهداری و حمال و نقل جاده ای یادآور شد: رانندگان برای توسعه کسب و کار خود می توانند با تشکیل تعاونی های حمل و نقل و انجام بازاریابی مناسب به کسب و کارهای خود رونق دهند و با خروج کامیون های فرسوده و کاهش تعداد آن، ظرفیت مناسبی برای حمل بار بیشتر برای کامیونداران به وجود آید.
کشاورزیان خاطر نشان کرد: سال گذشته آییننامه تاسیس شرکتهای حمل و نقل بار اصلاح و اعلام شد که نیاز نیست کامیون متعلق به شرکت تعاونی باشد بلکه 20 تا 30 کامیوندار می توانند در یک شهرستان تعاونی تشکیل دهند و با انجام بازاریابی برای تعاونی خود بارنامه صادر کنند.
به گزارش ایرنا، در روزهای اخیر به دنبال اعتراض رانندگان به میزان کرایه حمل بار در کشور و پس از جلسه نمایندگان آنها با وزیر راه و شهرسازی نرخ کرایه حمل بار رانندگان 20 درصد افزایش یافت.
در این رابطه «محمد خان بلوکی» رئیس اتحادیه انجمن های صنفی رانندگان حمل و نقل کالای کشور هفته گذشته به ایرنا گفت: دلال ها و شرکت های حمل و نقل بارنامه نویس که حتی یک ریال نیز در این بخش سرمایه گذاری نکرده اند، از محل کمیسیون بار رانندگان درآمدهای زیادی نصیب خود می کنند و به طور نمونه از کرایه 2 میلیون تومانی، 50 درصد نصیب این شرکت ها می شود.
به گفته خان بلوکی، اکنون به طور متوسط از هر 10 کامیون فعال در حمل و نقل برون شهری در کشور، هفت دستگاه بار دارد که نشان می دهد بیش از 65 هزار کامیون بیش از ظرفیت بار در کشور تردد می کند.