کد خبر: ۱۳۵۱۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۱ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - 02 June 2018
دونالد ترامپ دیروز تهدید خود درباره اعمال تعرفه گمرکی بر واردات آلومینیوم و فولاد از شرکای تجاری واشنگتن در اروپا، آسیا و آمریکا را عملی کرد و تعرفه 25 درصدی بر واردات فولاد و 10درصدی بر واردات آلومینیوم از کشورهای مختلف به آمریکا را اعمال کرد.
بانکداری ایرانی ـ دونالد ترامپ دیروز تهدید خود درباره اعمال تعرفه گمرکی بر واردات آلومینیوم و فولاد از شرکای تجاری واشنگتن در اروپا، آسیا و آمریکا را عملی کرد و تعرفه 25 درصدی بر واردات فولاد و 10درصدی بر واردات آلومینیوم از کشورهای مختلف به آمریکا را اعمال کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، رئیس جمهوری آمریکا معتقد است که کشورش سالانه میلیاردها دلار در تجارت با تقریباً همه شرکای تجاری خود از دست می دهد و باید با این تجارت یک طرفه مقابله کند.
او در دوران کارزار تبلیغات انتخاباتی نیز اعلام کرده بود که از صنعت فولاد آمریکا و آلومینیوم ایالات متحده در مقابل کشورهای رقیب حمایت می کند.
ترامپ همچنین در دوره تبلیغات انتخاباتی، نسبت به عدم توازن واردات و صادرات آمریکا اعتراض کرده و گفته بود که سایر کشورها از جمله چین و آلمان باید کالاهای کمتری به آمریکا فرستاده و در مقابل کالاهای بیشتری از این کشور وارد کنند.
وزیر بازرگانی آمریکا هم هفته پیش اعلام کرده بود که از یکم ژوئن (11 خرداد) این تعرفه ها بر کشورهای مذکور اعمال خواهد شد.
اما این اقدام دولت ترامپ که ازسوی تحلیلگران به منزله آغاز یک جنگ جهانی تجاری قلمداد می شود،با واکنش تند و بی سابقه متحدان واشنگتن مواجه شد.
اروپایی ها که پیشتر از تهدیدهای واشنگتن در مورد تحریم شرکت های همکار با ایران عصبانی شده بودند، اکنون با وضع تعرفه فلزات خشمگین تر شده اند.

** کانادا: بهانه آمریکا برای اعمال تعرفه مضحک است
'بیل مورنو'وزیردارایی کانادا اقدام آمریکا برای وضع تعرفه بر واردات فولاد وآلومینیوم به بهانه تهدید امنیتی را'مضحک'خواند وگفت: به شدت مخالفتم را با وضع تعرفه بر بخش فولاد و آلومینیوم اعلام می کنم. از دید ما این اقدامی مضحک است که کانادا یک خطر امنیتی تلقی شود. 
وی گفت: این تعرفه ها موجب می شود هزینه های مصرف کنندگان و تاجران افزایش یابد. 
'جاستین ترودو' نخست وزیر کانادا هم به این تصمیم واکنش فوری نشان داد و اعلام کرد که این روند به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و کانادا نیز بر روی 100 نوع کالای آمریکایی تعرفه های مالیاتی در نظر خواهد گرفت که از اول جولای 2018 مصادف با 'روز کانادا' اعمال می شود.
کریستیا فریلند وزیر خارجه کانادا نیز اعلام کرد دقیقا به همان میزان تعرفه های تحمیلی آمریکا، یعنی به میزان 16.6 میلیارد دلار کانادا علیه فولاد، آلومینیوم ودیگر کالاهای آمریکایی تعرفه وضع می کند و علیه این اقدام غیرقانونی آمریکا به سازمان تجارت جهانی و شورای نفتا هم شکایت خواهد کرد. 
ترودو در پاسخ این سوال که آیا کانادا جنگ تجاری با آمریکا را آغاز کرده است؟ گفت ما از مدت ها پیش گفته بودیم برای هر تصمیمی آماده ایم. 

** فرانسه:اقدام آمریکا غیرقانونی است
'امانوئل مکرون'رئیس جمهوری فرانسه نیزدرتماس تلفنی با همتای آمریکایی خود، تصمیم کاخ سفید برای افزایش تعرفه واردات فلزات را غیرقانونی خواند و از تدارک پاسخی تلافی جویانه به شیوه قاطع و مناسب خبرداد. 
خبرگزاری فرانسه با اعلام این مطلب افزود: مکرون گفت که از دیدگاه او این اقدام اشتباه است و با دامن زدن به 'ملی گرایی ' اقتصادی در نهایت همه را متضرر می کند.
وی در همین رابطه در جمع خبرنگاران گفته بود: تصمیم جدید دولت آمریکا به هر صورت اشتباه است، زیرا برای رسیدگی به عدم توازن های فعلی در عرصه بین المللی،بدترین شیوه بعنی ملی گرایی اقتصادی را برگزیده است و ملی گرایی یعنی جنگ.

**چین:پکن اقدامات مناسب و ضروری اتخاذ می کند
چین که بزرگترین تولید کننده فولاد در جهان است، اعلام کرد که در صورت افزایش تعرفه ها ازسوی آمریکا؛این کشور هم'اقدامات مناسب و ضروری' اتخاذ خواهد کرد.
ونگ یی وزیر خارجه چین تاکید کرد پکن و واشنگتن باید به سوی شراکت تجاری گام برداند نه رقابت تجاری.

**ژاپن:تدابیر مقابله جویانه اتخاذ می کنیم
رسانه ژاپنی 'ان.اچ.کی' گزارش داده است که توکیو نمی تواند نسبت به اقدام آمریکا مبنی بر افزایش تعرفه بر صادرات ژاپن به آن کشور بی تفاوت باشد و برای همین تعرفه هایی معادل تعرفه های واشنگتن به ارزش 409 میلیون دلار روی کالاهای وارداتی آمریکایی اعمال خواهد کرد.
ژاپن که به رغم مذاکرات فراوان با آمریکا، نتوانست این کشور را قانع کند دست از افزایش تعرفه ها بردارد، اکنون به تلافی جویی روی آورده است.
«یوشهیدا سوگا» سخنگوی ارشد دولت ژاپن هم گفته است که این کشور هر اقدام لازم را براساس مقررات سازمان تجارت جهانی و برای حراست از منافع تجاری خود علیه آمریکا انجام می دهد.
توکیو همزمان به واشنگتن هشدار داده که تدابیر مقابله جویانه اتخاذ خواهد کرد. در کنار این تلاش ها، توکیو تاکید کرده است که برنامه ریزی ها علیه آمریکا و در تلافی تعرفه های اعمالی واشنگتن را شروع کرده است.

** هشدار روسیه و ترکیه به آمریکا
روزنامه مورنینگ پست هنگ کنگ نوشت که در پی اعمال تعرفه بر فولاد و آلومینیوم از سوی آمریکا، روسیه وترکیه نیز به آمریکا هشدار داده اند که تعرفه ها بر روی کالاهای این کشور را افزایش خواهند داد.
در این صورت اگر این کشورها بخواهند این کار را انجام دهند، میزان تعرفه ها بر روی کالاهای آمریکایی در طول سال به 3 میلیارد و 500 میلیون دلار خواهد رسید.

** انگلیس: تصمیم کاخ سفید احمقانه است
'ترزا می' نخست وزیر انگلیس در بیانیه ای نوشت:صنایع فولاد و آلومینیوم انگلیس برای این کشور حائز اهمیت است و در عین حال سهم مهمی در امنیت ملی آمریکا و پروژه های دفاعی این کشور ایفا می کند.
'لیام فاکس' وزیر تجارت بین الملل انگلیس نیز طی اظهاراتی تصمیم کاخ سفید را احمقانه خواند و افزود که از شکایت احتمالی اتحادیه اروپا به سازمان تجارت جهانی حمایت می کند.
همچنین 'بری گاردنر' همتای او در کابینه در سایه نیز خواستار واکنش قاطع لندن به زورگویی های ترامپ شد و گفت: به نظام چند جانبه گرایی معتقد هستیم و این در حالی است که ترامپ چنین اعتقادی ندارد. تصمیم اخیر او بایستی در کنار سایر رفتارهایش دیده و به آن پاسخ محکمی داده شود. باید به روشنی اعلام کنیم به ارعاب، تهدید و زورگویی های او تن نمی دهیم. 
'لرد ماود' عضو پیشین کابینه انگلیس در وزارت تجارت بین الملل نیز تصمیم آمریکا را احمقانه و ناکارآمد خوانده است. صنایع فولاد انگلیس اعلام کرد که افزایش تعرفه واردات فلزات نه تنها به انگلیس بلکه به اقتصاد آمریکا خسارت وارد می کند.طبق اعلام این نهاد انگلیسی، 7 درصد فولاد صادراتی انگلیس به ارزش 360 میلیون پوند راهی آمریکا می شود.
'گارث استیس' مدیر صنایع فولاد انگلیس هم در اظهارنظری گفت: ترامپ از قبل تفنگ خود را مسلح کرده بود و امروز دولت آمریکا با شلیک آن یک جنگ اقتصادی فاجعه بار را آغاز کرده است.

**مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: این اتحادیه از منافع خود دفاع می کند
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بااشاره به اعمال تعرفه های جدید بر واردات برخی فلزات از سوی آمریکا گفت: این اتحادیه از منافع خودمقابل واشنگتن حفاظت می کند.
فدریکا موگرینی افزود: این اتحادیه از منافع خود حفاظت کرده و اقدامات متناسب را علیه واشنگتن انجام می دهد.
بر اساس گزارش های رسیده، انتظار می رود اروپا تعرفه های سنگینی را روی محصولات برندهای معروف آمریکایی اعمال کند که هزینه ای دست کم سه میلیارد و 300 میلیون دلاری برای شرکت های این کشور خواهد داشت.
در این حال، شبکه خبری سی. ان . ان امروزگزارش داد که اتحادیه اروپا برای مقابله با اعمال تعرفه گمرکی آمریکا بر واردات فولاد و آلومینیوم از این اتحادیه روز گذشته شکایتی را در این زمینه تسلیم سازمان تجارت جهانی کرد.
به گزارش این رسانه آمریکایی، اتحادیه اروپا قصد دارد در گام بعدی طی اقدامی تلافی جویانه تعرفه گمرکی 25 درصدی بر 200قلم کالای آمریکایی که سالانه ارزشی برابر با سه میلیارد و 300 میلیون دلار دارند، وضع کند. 
بر اساس این گزارش اتحادیه اروپا قصد دارد تا هرچه سریعتر تعرفه های گمرکی خود بر کالاهای آمریکایی را تا 20 ژوئن برابر با 30 تیرماه اجرایی کند. 
تصمیم دولت ترامپ در مورد افزایش عوارض گمرکی بر واردات فولاد وآلومینیوم درداخل آمریکا نیز مخالفت‌های جدی را حتی در صفوف هم‌حزبی‌های رئیس‌ جمهوری این کشور به دنبال داشته است.
صد تن از نمایندگان حزب جمهوری‌خواه با امضای نامه‌ای هشدارآمیز در این باره تاکید کرده‌اند که عوارض گمرکی سبب کمتر شدن توانایی رقابت شرکت ‌های آمریکایی و فقیرتر شدن مصرف‌کنندگان خواهد شد.
حال به نظر بسیاری در آمریکا، ادعای اخیر ترامپ در مورد افزایش تعرفه‌های گمرکی چندان عملی به نظر نمی‌رسد. 
آمریکا از سال 1995 به همراه نزدیک به 100 کشور دیگر، سازمان بین‌المللی تجارت جهانی را در ژنو سوئیس تشکیل دادند که یکی از مهمترین وظایف آن تلاش برای کاهش تعرفه‌های گمرکی میان کشورهای عضو بود. با این حال ادعای اخیر ترامپ بطور کامل برخلاف اهداف و تعهدات ایالات متحده به عنوان عضواصلی سازمان تجارت جهانی به شمار می‌رود.
اکنون سوال این است که ترامپ به کدامین عهد بین المللی پایبند است و آیا کشورهای دیگر می توانند به همکاری مسالمت آمیز با این دولت بیاندیشند؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: