کد خبر: ۱۳۳۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 11 May 2018
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تهران گفت: مبنای آماری ورودی و خروجی های آب نیازمند بازنگری است.

بانكداري ايراني  ـ عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تهران گفت: مبنای آماری ورودی و خروجی های آب نیازمند بازنگری است.

به گزارش ایسنا، محمد آریامنش پنجشنبه 20 اردیبهشت در همایش یکروزه بحران آب و راهکارهای برون رفت از آن به میزبانی دانشگاه پیام نور همدان، اظهار کرد: وقتی آمارها دچار مشکل باشد در برنامه ریزی ها انحراف ایجاد می‌شود.

 وی افزود: آمارها درست نبوده و مسئولان ذیربط فقط آمار چرخه آب را مد نظر قرار داده اند و توجهی به آن مقدار آبی که از سایر کشورها وارد و خارج می‌شود، نشده چرا که در آمار فقط به میزان نزولات جوی توجه شده است.

وی با بیان اینکه با وجود قانون ها چطور است که تعداد حفر چاه های غیرمجاز تا این حد زیاد شده است؟ یادآور شد: موضوع کم آبی را در کشور خیلی بزرگ کرده ایم به طوریکه استفاده از کلمه بحران برای این موضوع باعث ایجاد وحشت به ویژه در میان کشاورزان می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تهران خاطرنشان کرد: با وجود آبیاری تحت فشار و روش های گوناگون چطور است که هم در سال 1340 اعلام شده کشاورزی 92 درصد آب را مصرف می‌کند و بعد از گذشت چندین سال باز هم می‌گویند 92 درصد مصرف آب مربوط به بخش کشاورزی است؟

وی با اشاره به اینکه پس هزینه برای آبیاری با روش های مختلف برای چه بوده؟ افزود: با این حساب باید گفت که آمارهای داده شده اشتباه است و از نظر بنده طی تحقیقاتی که خود انجام داده ام حدود 68 تا 70 درصد مصرف آب مربوط به بخش کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه در کاهش مصرف آب باید اصلاح الگوی کشت انجام شود، تصریح کرد: آبخیزداری لازم است در سطح کشور توسعه یابد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: همدان دچار بحران کمبود آب است.

به گزارش ایسنا، منصور ستوده پنجشنبه 20 اردیبهشت در دومین همایش ملی بحران آب و راه‌های برون‌رفت از آن به میزبانی دانشگاه پیام نور همدان، با بیان اینکه 97 درصد از آب های کره زمین شور و فقط سه درصد از آب‌های جهان شیرین هستند، اعلام کرد: متوسط میزان بارندگی در کشور 240 میلیمتر در سال است که این میزان در استان همدان سالانه 330 میلیمتر است.

وی با بیان اینکه وضعیت منابع آبی ایران در مقایسه با کشورهای دیگر جهان چندان مناسب نیست، افزود: در مجموع ایران دارای 92 میلیارد مترمکعب آب روان است و 56 میلیارد مترمکعب آب زیرزمینی از متوسط بارش‌ها را در دست دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به اینکه میزان آب تجدید شده در کشور کاهش یافته است، با اشاره به اینکه از سال 1343 تاکنون 114 میلیارد مترمکعب ذخایر آبخوان‌ها در کشور از دست رفته است، گفت: این نکته حائز اهمیت است که به علت غفلت از این موضوع در 15 سال گذشته بیشترین آب از دست رفته است.

ستوده درباره سیمای منابع آبی در استان نیز خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی دشت‌های رزن، قهاوند، کبودراهنگ و اسدآباد دشت‌های ممنوعه و جزء دشت‌های بحرانی از نظر منابع آبی هستند.

وی با ابراز خرسندی از اینکه دستگاه قضایی استان به جد در انسداد چاه‌های غیرمجاز استان همکاری خوبی داشته است، یادآور شد: سال گذشته 2 هزار و 700 حلقه چاه غیرمجاز انسداد یافته که با این اقدام 220 میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی و 3 هزار و 700 کنتور هوشمند نیز در استان نصب شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی باید با برنامه به سمت کاهش مصرف حرکت کند، اظهار کرد: تغییر الگوی کشت و تغییر راندمان آبیاری محصولات کشاورزی می‌تواند راه‌های گریز از بحران آب در بخش کشاورزی باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: