کد خبر: ۱۳۲۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۵ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 30 April 2018
وزیر علوم با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها در اشتغال فارغ‌التحصیلان خود مسئول هستند، گفت: با اجرای طرح مهارت‌افزایی دانشجویان در حال تحصیل، می‌توانیم تا حدودی مشکل اشتغال دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی را برطرف کنیم.
به گزارش ایسنا، دکتر منصور غلامی در اجلاس سراسری مدیران روسای دانشکده‌های دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای، بیکاری را چالش اصلی کشور در شرایط فعلی دانست و افزود: متاسفانه این مشکل برای دانش آموختگان دانشگاه‌ها در همه سطوح آموزشی نیز وجود دارد و متاسفانه حفظ سطوح کاردانی در دانشگاه‌ها مورد بی توجهی قرار گرفته و نتوانستیم مقاطع کاردانی را به خوبی حفظ و ساماندهی کنیم. به طوری که اکثر دانشجویان به سمت تحصیل در دوره‌های بالاتر و کسب مدرک تحصیلی متمایل شده‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: وقتی فارغ‌التحصیلی فقط در دوره کاردانی مورد بی توجهی قرار گرفت و دانشجویان به مقاطع بالاتر تحصیلی سرازیر شدند، ناخودآگاه تولید و اشتغال نیز تحت تاثیر این موج قرار گرفت که حاصل آن، این شد که در مقاطع تحصیلی ارشد و دکتری با تورم فارغ‌التحصیلان مواجه شدیم.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه ما هیچ وقت جلوی ادامه تحصیل و ارتقای سطح تحصیلی در کشور را نخواهیم گرفت، افزود: وزارت علوم به این نتیجه رسیده است که بازنگری جدی در انجام وظایف خود بخصوص در حوزه آموزش عالی داشته باشد، به طوری که فارغ‌التحصیلان ما در بیرون از محیط‌های آموزشی بتوانند وارد بازار کار شوند. خوشبختانه برنامه‌ای که طی سه سال گذشته در وزارت علوم شروع شده، می‌تواند موجب تقویت نیروی انسانی و کمک به اشتغال آن‌ها بعد از فارغ‌التحصیلی شود.

دکتر غلامی توجه به مهارت‌آموزی و دوره‌های مهارتی را از مهم‌ترین سیاست‌های وزارت علوم توصیف کرد و گفت: خوشبختانه در حال حاضر دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای ظرفیت‌های بالایی را برای مهارت‌آموزی و ایجاد توانمندی لازم به منظور اشتغال مفید و موثر فارغ‌التحصیلان دارد و ما باید این ظرفیت‌ها را در سطح جامعه و بخصوص خانواده‌ها معرفی کنیم تا آن‌ها به جای سوق دادن فرزندان خود به سمت رشته‌های نظری، آموزش‌های مهارتی را مورد توجه خود قرار دهند.

وی با اشاره به ساماندهی رشته‌های دانشگاه جامع علمی – کاربردی و بازگشت این مراکز به مسیر و ماموریت اصلی خود، گفت: باید نزدیکی بین دو دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای و علمی – کاربردی بیشتر شود تا بتوانند از ظرفیت‌های یکدیگر به منظور توجه به آموزش‌های مهارتی استفاده کنند.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: در سیاست‌گذاری کلان آموزش عالی نیز طرح ساماندهی آموزش عالی از دو سال گذشته تدوین و پیگیری می‌شود که براساس آن توسعه کمی مراکز آموزش عالی، متوقف شده و همچنین توسعه رشته‌های نظری و مقاطع تحصیلی هم بر پایه برنامه‌ها و اهداف بلند مدت متکی شده است.

دکتر غلامی نقش دانشگاه‌ها در اشتغال دانش آموختگان را موثر دانست و اظهار کرد: این طور نیست که دانشگاه‌ها در اشتغال فارغ‌التحصیلان خود وظیفه‌ای نداشته باشند، چرا که از لحاظ اخلاقی، انسانی و ملی، موضوع اشتغال فارغ‌التحصیلان باید دغدغه‌ دانشگاه‌ها باشد که در این رابطه وزارت علوم طرح مهارت‌افزایی دانشجویان در حال تحصیل را در دانشگاه‌ها اجرایی می‌کند و انتظار داریم دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای و علمی – کاربردی بتوانند در این امر در کنار دانشگاه‌ها قرار بگیرند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: