کد خبر: ۱۳۱۵۱۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۵ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - 19 April 2018
یک محقق علوم ارتباطات ایجاد انحصار در یک پیام رسان را اشتباه توصیف کرد و گفت: تعدد و تکثر بخشیدن به پیام‌رسان‌ها، راهکاری برای رهایی از یکه تازی یک پیام رسان است در عین آنکه نباید این تعدد و تکثر نیز بیش از اندازه باشد.
بانكداري ايراني ـ یک محقق علوم ارتباطات ایجاد انحصار در یک پیام رسان را اشتباه توصیف کرد و گفت: تعدد و تکثر بخشیدن به پیام‌رسان‌ها، راهکاری برای رهایی از یکه تازی یک پیام رسان است در عین آنکه نباید این تعدد و تکثر نیز بیش از اندازه باشد.

به گزارش ایرنا، کارشناسان ارتباطات اجتماعی بر این باورند، تعدد و تکثر پیام‌رسان‌های خارجی و داخلی و تخصصی شدن آنها و نیز اختصاص امتیازهای ویژه برای داخلی ها راهکاری است که کشور را از انحصار یک پیام‌رسان‌ رها ساخته ضمن آنکه حق دسترسی آزاد به اطلاعات را برای همگان امکان پذیر می سازد.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌ جمهوری به تازگی گفته است: هدف دولت از این حمایت (حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی) فیلترینگ یا ایجاد محدودیت برای پیام‌ رسان‌های پرمخاطب و مورد استفاده عمومی مردم نیست، هدف این است که انحصار نرم‌افزارهای خارجی از بین برود.
در همین پیوند، داود زارعیان محقق علوم ارتباطات انحصار در یک پیام رسان را اشتباه توصیف کرد و گفت: تعدد بیش از اندازه پیام‌رسان هم خود مشکل آفرین خواهد بود بنابراین باید به سمت ایجاد پیام‌رسان‌های تخصصی در کنار تعدادی پیام‌رسان‌ عمومی رفت.
مدرس پیشین دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: بهتر است در بحث پیام‌رسان‌ها نگاهی به تجربیات کشورهایی مانند چین، هند، ترکیه و دیگر کشورها کرده و ببینیم آنها در این زمینه چگونه عمل کرده اند.
وی با بیان اینکه ایران تنها کشوری است که تا این اندازه مردم را وابسته به تلگرام کرده، خاطرنشان کرد: کشورهای موفق آنهایی هستند که روی شبکه ملی خود کار کرده و علاوه بر آن پیام‌رسان‌های مختلف با قابلیت های زیاد در بخش های رسانه ای و شبکه های ایجاد کرده و یا از آنها حمایت کرده اند.
زارعیان با تاکید بر اینکه ما در کشور در عرصه تعدد پیام‌رسان‌ها و شبکه های اجتماعی کاری انجام نداده ایم خواستار آن شد تا دولت و حاکمیت درباره تعدد و حمایت از پیام‌رسان‌ها اقدام لازم را انجام دهند.
استاد ارتباطات دانشگاه بر ضرورت توسعه زیرساخت ها برای پیام‌رسان‌های واقعی داخلی با سرمایه گذاری های لازم تاکید کرد و گفت: باید پیام‌رسان‌هایی که مردم علاقه مردم هستند ایجاد و توسعه داده شوند تا به این ترتیب مردم به سمت آنها جذب شوند.
وی مسائل حقوقی را از آسیب های جدی پیام‌رسان‌های داخلی دانست و بر شفاف سازی درباره وابستگی پیام‌رسان‌های داخلی، مدیران آنها، حامیان و نیز درآمد های این پیام‌رسان‌ها تاکید کرد تا به این ترتیب مردم به سمت آنها گرایش پیدا کنند.
زارعیان گفت: پیام‌رسان‌های داخلی باید چنان خود را به مردم شفاف بشناسانند تا هیچ نکته ابهام آمیزی وجود نداشته باشد و الا مردم از آنها گریزان خواهند شد.
این استاد ارتباطات افزود: مقررات حاکم بر این پیام‌رسان‌ها نیز باید شفاف باشد و مردم بدانند اگر حریم خصوصی آنها مورد تعرض قرار گرفت به کجا مراجعه کنند و یا اگر پیام‌رسانی اقدام به فروش اطلاعات مردم کرد چه نهادی و با چه قدرتی از آنها دفاع خواهد کرد.
وی بر تدوین چهارچوب های قانونی برای پیام‌رسان‌های داخلی تاکید کرد و ادامه داد: نیاز به مقررات گذاری در این زمینه وجود دارد و در زمینه برخورد با متخلفان هنوز هیچ کاری به طور جدی انجام نشده است که اعتماد مردم را جلب کند.
زارعیان خاطرنشان ساخت: باید برای برطرف کردن همه ضد و نقیض هایی که در زمینه پیام‌رسان‌های داخلی وجود دارد، اقدام کرد تا کم کم اعتماد عمومی به آنها جلب شود.
این استاد دانشگاه، فیلتر و سانسور کردن را تنها موجب افزایش بی اعتمادی مردم دانست و گفت: متولیان باید در این زمینه دقت جدی داشته باشند.
به گزارش ایرنا، از اوایل امسال اخبار ضد و نقیضی درباره مسدودسازی پیام‌رسان‌ تلگرام که گفته می شود حدود 40 میلیون ایرانی در آن عضویت دارند، منتشر شده است.
محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری که پیش از این، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بود، در این باره گفته است: دولت دوست ندارد اطلاعات میلیون‌ها کاربر ایرانی، تنها در بستر یک پیام‌رسان خارجی رد و بدل شود، از همین رو به جد تلاش می‌کند تا با تقویت نرم‌افزارهای بومی و ارائه سرویس‌های باکیفیت از سوی این پیام‌ رسان‌ها، بیشترین حجم تراکم حضور مردم به تدریج به پیام‌ رسان‌های ایرانی منتقل شود.
محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در روزهای اخیر در یکی از صفحه های اجتماعی خود در این باره نوشت: بحث پیام‌رسان‌ و رسانه دو موضوع مجزاست که امروز بنا به شرایطی در کشور ما به هم آمیخته است، برخی محدودیتهای رسانه‌ای مبحث پیام رسانها را تحت الشعاع خود قرار داده است پیام‌رسان‌ها یکی از زیرساختهای توسعه اقتصاد دیجیتال هستند.
وی درباره مبحث امنیت در پیام‌رسان‌های داخلی نیز نوشت: بحث امنیت اطلاعات و حریم خصوصی بسیار حائز اهمیت است قوانینی داریم و چند روز پیش هم قوه قضاییه آیین نامه‌ای اعلام کرد اما نیاز به شفاف سازی بیشتری دارد. مصادیق صدور احکام قضایی بایستی شفاف تر اعلام شود و این نیازمند حمایت قانونی مجلس است. دین ما و قوانین ما تاکید بر این مساله دارند و اکنون با شفاف سازی قانونی باید ضمانتهای اجرایی را روشن کرد.
رهبر معظم انقلاب 21 فروردین در دیدار با مسئولان و مدیران نظام، بر لزوم حفظ امنیت حریم داخلی افراد در فضای مجازی تاکید و تعرض به آن را «حرام شرعی» عنوان کردند که نباید انجام شود.
29 فروردین نیز کانال حضرت آیت الله خامنه ای به نشانی KHAMENEI.IR اعلام کرد فعالیت در تلگرام را متوقف می کند و پس از آن بسیاری از دستگاه های اجرایی، فعالیت کانال های خود را در تلگرام متوقف کرده و به پیام رسان های داخلی کوچ کردند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: