بانكداري ايراني ـ فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان خراسان رضوی معتقدند که برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت از کالای ایرانی، همسویی عناصر موثر در بخش تولید از جمله حاکمیت، تولیدکنندگان و مردم، اصل نخست و رکن اساسی است.
شماری از آنان در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر ضرورت ساماندهی فضای کسب و کار در کشور، گفتند که باید به گونه ای تدبیر شود که شرایط برابر برای فعالان اقتصادی داخلی با رقبای آنان در کشورهای همجوار ایجاد شود.
نائب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در این باره گفت: نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان 'حمایت از کالای ایرانی' را به فال نیک می گیریم تا اقداماتی در زمینه رعایت حقوق مصرف کننده و ارتقای کیفیت تولید انجام گیرد.
سیدحسن حسینی افزود: سال گذشته اوضاع بخش تولید خوب نبود و دلیل عمده شرایط بد تولید را می توان نامناسب بودن فضای کسب و کار دانست زیرا فضای کسب و کار باید به گونه ای مناسب باشد تا تولیدکننده بتواند کالایی تولید کند که به لحاظ کیفیت و قیمت، قابلیت رقابت با کالای مشابه خارجی را داشته باشد.
وی اظهار کرد: نباید فراموش کرد که جامعه مصرف کننده دارای حقوقی است که تولیدکننده ملزم به رعایت آن است و باید در تولید کالای خود 2 شاخص کیفیت خوب و قیمت قابل رقابت را مدنظر قرار دهد.
نائب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران اظهار کرد: بسیاری کالاهای داخلی بیش از میزان نیاز بازار و مصرف ملی، تولید می شوند که باید به خارج از کشور صادر شوند، لذا باید به فکر بازارهای فراملی یا صادراتی بود و دولت باید در این زمینه تسهیلاتی فراهم کند که کالای صادراتی بتواند در خارج از کشور بازارهای جدیدی پیدا کند.
* موانع راه تولید برداشته شود
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: برای دستیابی به کالای کیفی با قیمت مناسب، باید موانع بر سر راه تولید برداشته و فضای کسب و کار بهبود یابد.
حسن حسینی ادامه داد: تا زمانی که موانع از سر راه تولید برداشته و کالا با کیفیت و قیمت مناسب عرضه نشود، نمی توان توقع داشت که کالای ایرانی بتواند مورد استقبال مردم قرار گیرد.
وی اظهار کرد: بزرگترین مشکل بر سر راه بخش تولید کشور، مالیات بر ارزش افزوده است که در صورت تداوم این نوع مالیات ستانی، بخش تولید به سمت نابودی پیش می رود.
وی با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده بر صادرات کشور نیز سایه انداخته است، افزود: وقتی تولیدکننده محصول خود را صادر می کند نیز باید مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند و این موضوع به هیچ وجه به نفع بخش تولید یا صادرکننده نیست.
حسینی اظهار کرد: بانکها هم به هر سپرده گذار 20 درصد سود می دهند در حالی که بخش تولید آن سود 20 درصدی را به دست نمی آورد، با این شرایط
هر فردی که سرمایه ای در اختیار دارد ترجیح می دهد در بانک سپرده گذاری کند تا اینکه بخواهد در بخش تولید سرمایه گذاری کند.
وی با تاکید بر اینکه در نظام اقتصادی کشور بانکها باید در خدمت تولیدکننده و نه رقیب او باشند، افزود: با تداوم این نوع سود دادن بانکها به سپرده گذاران و عدم همکاری آنها با تولیدکننده، نمی توان به رونق کالای ایرانی امید داشت.
حسینی اظهار کرد: برای برداشتن موانع راه تولید، دیگر اقدام مهم باید خارج کردن ماشین آلات فرسوده از بخش تولید و نوسازی خطوط تولید باشد و در این راستا باید از طریق نظام بانکی، تسهیلات با نرخ مناسب در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.
*حمایت از بخش تولید باید منطقی باشد
نائب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با تاکید بر اینکه حمایت از دانش ایرانی باید بجا و مناسب باشد ، افزود: معتقدم اگر از بخش تولید حمایت بی جا شود، آن بخش رشد نمی کند همان طور که دولت 50 سال از صنعت خودروسازی حمایت کرد بدون آنکه از این صنعت مسئولیت بخواهد لذا کیفیت خودرو داخلی هنوز مطلوب و قابل رقابت با خودروهای خارجی نیست.
حسینی افزود: اگر زیانی که توسط خودروهای داخلی از نظر آلودگی به محیط زیست و سوانح رانندگی به کشور وارد می شود، محاسبه شود مشخص می شود که به طور قطع ادامه تولید این خودروها به ضرر مردم است.
وی اظهار کرد: حمایت دولت از تولید ایرانی باید منطقی و با همفکری باشد و این شامل حمایت از دانش ایرانی و شرکت های دانش بنیان می شود اما در این میان باید نوسازی خطوط تولید مورد توجه ویژه قرار گیرد و این مستلزم وارد کردن بخشی از ماشین آلات و تلاش برای ارتقای سطح دانش داخلی در بخش تولید است.
*همسویی عناصر پنجگانه برای حمایت از کالای ایرانی
رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: امسال توسط رهبر معظم انقلاب 'حمایت از کالای ایرانی' نام گرفته است اما آنچه از این نامگذاری استنباط می شود بسیار وسیع تر از تفسیری است که برخی از سخنان رهبر معظم انقلاب در این حوزه دارند.
محمدحسین روشنک افزود: لازمه حمایت از کالای ایرانی، عمل گرایی و همسویی پنج عنصر موثر است که شامل حاکمیت یا دولت، تولیدکننده، سازمان های فرهنگی و رسانه ها، مردم و بازار می شود.
وی اظهار کرد: عنصر اول موثر در حمایت از کالای ایرانی، حاکمیت یا دولت است، دولت موظف است به حوزه تولید اعم از صنعتی یا غیرصنعتی و یا حوزه خدمات کشور کمک کند که این مهم شامل به روزرسانی فناوری و سرمایه گذاری در این خصوص، کاهش هزینه های سربار بر بخش دولت و برداشتن موانع بر سر راه تولید می شود.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان خراسان رضوی گفت: وقتی ماده اولیه تولید وارد کشور می شود، به دلیل عوارض گمرکی و مالیاتی که از شبکه حمل و نقل گرفته می شود، آن ماده اولیه با 40 درصد افزایش قیمت به دست تولیدکننده می رسد و این مهم بر قیمت تمام شده تولید کالا اثر می گذارد.
روشنک افزود: دولت نباید از شبکه حمل و نقل، حقوق و عوارض گمرکی و مالیات بگیرد بلکه باید با کاهش این موارد شبکه حمل و نقل را تشویق به مبادلات کرده و با دادن امتیازاتی به بخش تولید، مردم را ترغیب به خرید کالای ایرانی کند.
* مردم مجبور به خرید کالای ایرانی نیستند
رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: عنصر دوم برای حمایت از کالای ایرانی، نهادهای فرهنگی و تبلیغاتی و رسانه ها هستند. اینکه مردم خرید و استفاده از کالای خارجی را مزیتی برای خود بدانند، نشان از ضعف فرهنگی و اجتماعی جامعه است و این وظیفه برعهده نهادهای فرهنگی است تا مردم خرید کالای ایرانی را افتخار خود بدانند.
روشنک بیان کرد: عنصر سوم موثر در حمایت از کالای ایرانی، تولید کننده است که باید به جای اینکه از دولت و نهادهای فرهنگی بخواهد تا مردم را وادار به خرید کالایش سازند از آنها بخواهد کالای باکیفیت و قیمت مناسبش را به مردم معرفی کنند تا آنان راغب به خرید کالایش شوند.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان خراسان رضوی گفت: تفسیر نامگذاری رهبر معظم انقلاب با عنوان 'حمایت از کالای ایرانی' این است که مردم مجبور نیستند کالای کم کیفیت و گران داخلی را فقط به صرف اینکه کالای ایرانی است، بخرند بلکه مختارند کالای با کیفیت بالا و قیمت مناسب را بخرند.
روشنک تاکید کرد: انتظار تولیدکننده از مصرف کننده باید این باشد که خود را موظف بداند تا کالای مرغوب با قیمت مناسب تولید کند.
وی اظهار کرد: عنصر چهارم موثر در حمایت از کالای ایرانی، بازار است، بازار داخلی باید به فروش کالای ایرانی افتخار کند، نباید فروشندگان ما به اینکه یک برند خارجی می فروشند افتخار کنند؛ حال این کالا می تواند در هر حوزه ای تولید شده باشد.
وی ادامه داد: عنصر پنجم موثر در حمایت از کالای ایرانی، مصرف کنندگان هستند. درست است که تولیدکننده نباید از مردم انتظار داشته باشد کالای او را بخرند تا او رقابت کند، اما مردم باید بدانند اگر کالای ایرانی بخرند، چرخش سرمایه را در داخل ایران فعال کرده و باعث حفظ اشتغال و رونق تولید شده اند.
رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: مردم باید به مصرف کالای ایرانی که هم قیمت و هم کیفیت مناسبی دارد، افتخار کنند زیرا با این خرید باعث حفظ اشتغال جوانان و سرمایه های کشور می شوند.
*لزوم همسویی قوای سه گانه برای کاهش هزینه های سربار تولید
یک تولید کننده و رئیس انجمن ماشین سازی خراسان رضوی گفت: حق مردم این است که با قیمت منطقی کالای مورد نیاز خود را تامین کنند که این یک اصل اساسی در حمایت از کالای ایرانی است.
محسن شرکا افزود: در مقابل تولیدکننده نیز باید کالای باکیفیت و قیمت مناسب و قابل رقابت با کالاهای مشابه خارجی تولید کند و لازمه این کار کاهش هزینه های سربار بخش تولید است.
وی تاکید کرد: باید هزینه های سربار بخش تولید مانند نرخ تسهیلات، مالیات یا هزینه های دیگر مانند هزینه های سربار بخش تولید در کشورهای دیگر باشد تا بتوان کالای داخلی را رقابت پذیر و سودآور کرد.
شرکا اظهار کرد: در کنار این، قوای سه گانه وظیفه ای برعهده دارند و باید برنامه ها و راهبردهایشان برای اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی هماهنگ باشد تا بتوانند هزینه های سربار بخش تولید را کاهش دهند.
*فشارهای مالیاتی بلای جان تولید
رئیس کانون انجمن کارفرمایان صنایع و معادن خراسان رضوی گفت: امروز شرایط برای رقابتی شدن کالاهای داخلی با کشورهای دیگر مناسب نیست و نظام کهنه مالیاتی و قاچاق کالا و هزاران مشکل دیگر باعث شده است که فضای کسب و کار برای تولیدکننده ایرانی قابل رقابت با تولیدکننده خارجی نباشد.
شرکا افزود: امروز تولیدکننده در شرایط اقتصادی نابرابر با کشورهای دیگر، ضرر را پذیرفته، پول نزول بانکها را می پذیرد و نرخ بالای مالیات را پرداخت می کند.
وی اظهار کرد: سهم امسال استان خراسان رضوی برای پرداخت مالیات 32 هزار میلیارد ریال است و دستگاه امور مالیاتی برای تحقق این رقم بر بخش تولید و صنایع خرد فشار می آورد که این مساله منجر به کاهش تولید یا ورشکستگی تولیدکننده می شود.
شرکا افزود: فشارهای مالیاتی باعث می شود که هزینه تمام شده برای تولید کالا افزایش یابد، لذا نباید انتظار داشت این نوع کالا بتواند با کالاهای مشابه خارجی رقابت کند.
وی ادامه داد: منظور از 'حمایت از کالای ایرانی' فقط به جوش آوردن عرق یا تعصبات ملی نسبت به خرید کالای ایرانی نیست زیرا این حق مردم است که در یک بازار سالم بتوانند کالای مورد نظر خود را انتخاب کنند و اگر کالا باکیفیت و قیمت منطقی عرضه شود، مطمئنا فرد ایرانی کالای با کیفیت خوب را می خرد.
رئیس انجمن ماشین سازی خراسان رضوی گفت: اگر قوای سه گانه یعنی دولت، دستگاه قضا و مجلس شورای اسلامی برنامه های خود را برای حمایت از کالای ایرانی اعلام کنند و اراده ملی برای حمایت از کالای ایرانی وجود داشته باشد، بی تردید مردم کالای ایرانی می خرند.
عضو هیات رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: نمی توان مانع از ورود کالا به کشور شد و اگر کالای خارجی با قیمت مناسب تر در بازار عرضه شود نمی توان مردم را مجبور کرد به صرف حمایت از کالای تولید داخل، حتما کالای ایرانی را با قیمت بالاتر بخرند.
شرکا اظهار کرد: باید شرایط را در کشور به گونه ای رقم زد که کالای قابل رقابت با کشورهای دیگر تولید شود تا مردم راغب به خرید کالای ایرانی شوند.
*حمایت از کالای ایرانی در گرو بازاریابی خارجی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: برای حمایت از کالای ایرانی باید دیپلماسی سیاسی برای یافتن بازارهای جدید خارج از کشور، بخش تولید را کمک کند.
راضیه علیرضایی افزود: برای تحقق شعار سال باید تولید کالاهای داخلی قابل رقابت در عرصه بین المللی مورد حمایت قرار گیرند و توان تولید داخل و بازار کالای ایرانی افزایش یابد لذا توسعه صادرات و یافتن بازارهای جدید در عرصه بین المللی نیز در این زمینه ضروری است.
وی گفت: ورود به بازارهای جدید خارج از کشور نیازمند حمایت های دیپلماتیک، برخورداری از جایگاه بین المللی مقتدر و برقراری ارتباطات بهتر با کشورهای جهان است، همچنین حضور موثر کالاهای ایرانی در بازارهای خارجی، نیازمند پیمان های منطقه ای و ارتباط با همسایگان است.
وی اظهار کرد: اغلب بازارهای کشورهای همسایه ایران، بازارهایی با خطرپذیری بیش از 6 یا هفت درصد هستند لذا داشتن ضمانت نامه و روابط تضمین شده برای مراودات اقتصادی با این کشورها بسیار محدود است و برقراری این نوع ارتباط کالایی نیاز به پشتیبانی های خاص دارد.
وی گفت: برای حضور کالای ایرانی در بازارهای سازمان یافته کشورهای اروپا، آفریقا و استرالیا نیاز به سامان دادن مراودات بانکی است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: تامین مالی و جلب مشارکت مردمی در سرمایه گذاری های بخش تولید از دیگر موارد ضروری برای تقویت تولید داخلی است.
وی اظهار کرد: بخش تولید در ایران به بانکهایی وابسته است که ساختار آنها تجاری است و نمی توان از این نوع بانکها انتظار حمایت و مشارکت برای توسعه تولید داخل داشت، لذا تامین مالی، ارتباط با بازارهای پولی و مالی بین المللی و استفاده از سرمایه های مردمی برای حمایت از کالای ایرانی ضروری است.
علیرضایی اضافه کرد: خراسان رضوی حدود 6 هزار واحد تولیدی دارد که عمده آنها صنایع خرد و متوسط هستند و 95 درصد با سرمایه گذاری بخش خصوصی ایجاد شده اند لذا حمایت از صنایع خرد بیش از دیگر صنایع ضرورت دارد.