بانكداري ايراني ـ صادرات به عنوان موتور محرکه اقتصاد و رمز بقای کشورها در بازارهای جهانی، نقش مهمی در عرصه اقتصاد ایفا می کند.
به گزارش ایرنا، دولت ها به عنوان مجری قانون به دنبال راهکار و سیاست هایی هستند تا بتوان با تکیه بر آن، ضمن تقویت ظرفیتهای پیشین تولید و ایجاد ظرفیتهای جدید، راه توسعه صادرات کشور را در سطح بینالمللی فراهم کند.
با هموار شدن مسیر توسعه صادرات، امکان استفاده از بازارهای جهانی برای رشد تولید داخلی مهیا شده و بنگاههای تولیدی قادر خواهند بود از محدودیت های بازار داخلی رهایی یافته و هدف گذاری خود را حضور مستمر و پررنگ در بازار های جهانی قرار دهند.
یکی از مهمترین اقدامات دولت دوازدهم تدوین بسته سیاستی برای سال 96 بود که براساس آن باید صادرات کشور رشدی 25 درصدی داشته باشد. بر این اساس دولت تصمیم گرفت با «افزایش پوشش بیمه صادراتی»، «اصلاح نرخ تسهیلات»، «اصلاح هزینه حملونقل»، «افزایش مشوقهای صادراتی از 300 به 400 میلیارد تومان که از سوی سازمان برنامه و بودجه پرداخت میشود» و «کاهش محدودیت ورود موقت برای صادرات» مشوق هایی برای رشد صادرات غیر نفتی را در دستور کار قرار بگیرد.
این سیاست ها موجب شد تا صادرات غیر نفتی ایران در 11 ماهه سال 96 به 42 میلیارد دلار برسد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان 4.96 درصد افزایش داشته است.
در این گزارش بیش از 20 مقصد به عنوان مقصد کالای ایرانی مشخص شد که چین نخستین مقصد صادراتی بود و نزدیک به 21 درصد از کل ارزش صادرات را به خود اختصاص داد
عراق به عنوان دومین مقصد صادراتی کالاهای ایرانی نزدیک به 15 درصد از کل ارزش صادرات را از آن خود کرد. همچنین بیش از 14 درصد از سهم ارزشی صادرات متعلق به امارات و 5. 9 درصد مربوط به کره جنوبی بود.
براساس گزارش گمرک جمهوی اسلامی ایران در 9 ماه منتهی به آذر سال 96 گروه همکاریهای اسلامی (OIC) بزرگترین بازار کالاهای ایرانی در مدت زمان مذکور بوده است. ارزش صادرات کالا به این گروه 15 میلیارد و 722 میلیون دلار است .
این شرایط موجب شده تا میزان صادرات غیرنفتی ایران در 11 ماهه نخست سال 5 گذشته درصد افزایش پیدا کند.
یادآور می شود در مدت 11 ماهه سال گذشته 39 میلیارد و 719 میلیون دلار کالا به خارج از کشور صادر شد. و دراین مراودات تجارت خارجی ایران با اتحادیه اروپا از رشد 52 درصدی برخوردار و به 21 میلیارد یورو رسید.
آمار 9 ماهه وزارت جهاد کشاورزی در سال گذشته نیز حکایت از رقم چهار میلیارد دلاری برای صادرات محصولات کشاورزی دارد . حدود 50 درصد این صادرات مربوط به محصولات باغی بود که رقمی بالغ بر یک میلیارد و 922 میلیون دلار برآورد شد.
در این آمار محصولات زراعی با 944 میلیون دلار در جایگاه دوم و دام و طیور با 716 میلیون دلار در جایگاه سوم قرار گرفته است. میزان صادرات محصولات دریایی و شیلات در 9 ماه سال گذشته نیز به 281 میلیون دلار رسید است.
افزایش 50 درصدی صادرات فولاد و محصولات فولادی در سال گذشته نیز نشان از اتفاقات خوب در حوزه صنعت دارد.
این خبر را «محمد شریعتمداری» وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم بهرهبرداری از طرحهای فولادی و نیروگاهی چادرملو اعلام کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت : بیش از 6 میلیون تن فولاد خام و محصولات فولادی به جهان صادر شده است .
به گزارش گروه تحلیل ، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا ،
بهبود نسبی وضعیت صادرات کشور به ویژه صادرات غیرنفتی در سال 1396 نوید بخش مقاوم شدن ایران در برابر آسیبهای اقتصاد تک محصولی است.
نوسان شدید درآمدهای ناشی از صادرات نفت خام و تجدید ناپذیر بودن این محصول باید سیاست گذاران و برنامه ریزان کشور را به این باور برساند که توسعه صادرات غیرنفتی و رهایی از اقتصاد تکمحصولی، ضرورتی اجتناب ناپذیر به شمار می رود که راهکار جایگزین آن فقط استفاده از سایر ظرفیت های داخلی و جذب سرمایه گذاری خارجی برای صادرات آنها می باشد.