بانكداري ايراني ـ مهمترین موضوع صرفه اقتصادی پیامرسانهای داخلی، امکانات پیامرسان و حفظ حریم خصوصی است. اگر کاربران از محصولی استفاده کنند، سرمایهگذاری روی آن توجیهپذیر میشود، بنابراین اقناع عمومی و آگاهی دادن از خدمات گسترده پیامرسانهای داخلی از جمله راهکارهای موجود برای رونق بخشیدن به عملکرد این پیامرسانهاست.
به گزارش ایسنا، یکی از مواردی که در روزهای پایانی سال شاید برای کاربران اینترنتی و به نوعی تمامی افراد نگرانی ایجاد کرده باشد، فیلترینگ پیامرسان تلگرام است که شایعه آن دوباره بر سر زبانها افتاده و البته اظهارات مسوولان هم به این موضوع دامن زده است؛ زیرا از وزیر ارتباطات و نمایندگان مجلس تا دبیر شورای عالی فضای مجازی و دبیر کارگروه فیلترینگ اگرچه آب پاکی را روی دست تلگرام نریختهاند، اما احتمال فیلتر آن را هم انکار نکردهاند و حتی در مواردی باز هم ادامه فعالیت این پیامرسان را منوط به موافقت مدیران آن با قوانین داخلی دانستهاند.
اما با فیلتر تلگرام یکی دیگر از موضوعاتی که مطرح میشود، استفاده از پیامرسانهای داخلی است. در حالی که ما در زمستان سال جاری شاهد فیلتر شدن تلگرام برای چندین روز بودیم که البته به گفته برخی ضریب استفاده از فیلترشکنها را افزایش داد و به زعم دیگر باعث مهاجرت کاربران به پیامرسانهای داخلی شد، نمیتوان کتمان کرد که در موارد بسیار پیامرسانهای داخلی ظرفیت پاسخگویی به حجم بالای کاربر را نداشتند.
البته همانطور که برخی از مدیران این پیامرسانها و دیگر مسوولان معتقدند، استفاده از پیامرسانهاست که موجب میشود آنها بتوانند ضعفهای خود را شناسایی کنند و حتی برخی از این پیامرسانهای بومی ادعا میکنند قابلیت مقیاسپذیری دارند و هر اندازه که تعداد مخاطبانشان افزایش یابد، میتوانند به نیاز آنها پاسخ دهند. بنابراین نکتهای که حائز اهمیت است، اقبال مردم به این ابزارهای بومی است که آنها را قابل استفاده میکند.
در شورای عالی فضای مجازی با ۵ پیامسان موافقت شده
در این راستا حمید فتاحی -عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت- شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه پیامرسانها به عنوان نیاز اساسی مردم تبدیل شدهاند و حضور پیامرسانها از ابعاد مخالف قابل بررسی است، گفت: پیامرسان جزئی از فضای مجازی است و ضریب نفوذ بالایی به علت فراهم کردن امکانات ویژهای از جمله سهولت و سرعت برای کاربران دارد. مرکز ملی فضای مجازی بر اساس هماهنگیهای به عمل آمده صورتجلسات شماره ۳۶ تا ۴۰ با پنج پیامرسان داخلی موافقت کرد. ما در حوزه فضای مجازی نرمافزارهایی داریم که بیش از ۳۰ میلیون بار دانلود شده است.
وی با تاکید بر یک سوم شدن تعرفه پهنای باند مصرفی این پیامرسانها خاطرنشان کرد: ما با تمام امکانات در وزارت ارتباطات در تلاشیم تا از پیامرسانهای داخلی حمایت کنیم که ارایه تسهیلات در قالب وام وجوه اداره شده با سود ۸ درصد و حذف تمام روالهای بانکی از آن جمله است. وزارت ارتباطات در ادامه حمایت از پیامرسانها فضای هممکانی برای نصب تجهیزات و ۳۰۰ گیگابیت اینترنت رایگان در اختیار آنها قرار داده است.
عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به پیامرسانهای ویسپی، آیگپ، گپ، بیسفون پلاس و سروش گفت: شورای عالی فضای مجازی پنج پیامرسان را به عنوان پیامرسانهای بومی معرفی کرده است و وزارت ارتباطات به صورت تمامقد در حوزه زیرساخت و سایز حوزهها از این پیامرسانها حمایت میکند و شخص وزیر معتقد هستند که با حضور این جوانان میتوانیم در این زمینه موفق شویم.
سازمانها به جای انجام وظایف، مطالبهگری میکنند
فتاحی با بیان اینکه که خود از دو پیامرسان داخلی استفاده میکند، گفت: مشکلات فنی قابل حل هستند و تلگرام هم در ابتدا مشکلات داشت. ما مسایل دیگری داریم و بسیاری از افراد و سازمانها در این موضوع به جای انجام وظایف خود مطالبهگر هستند. اما اگر تمام سازمانهای مسول طبق سند شورای عالی فضای مجازی به وظایف خود عمل کنند سایر مشکلات هم حل خواهد شد.
وی با اعلام اینکه وزارت ارتباطات برای حمایت از محصولات بومی اولین کنفرانس خبری آنلاین وزیر ارتباطات را روی یکی از شبکههای اجتماعی داخلی برگزار کرد، که ۱۲ هزار نفر بیننده داشت، افزود: ما در وزارت ارتباطات تنها به حمایتهای فنی بسنده نکردهایم و در سایر حوزهها نیز از پیامرسانهای داخلی حمایت کردهایم که تدوین لوایح پنجگانه حقوقی فناوری اطلاعات و ارتباطات از آن جمله است.
عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه راهحل نهایی اقناع افکار عمومی است، تصریح کرد: پژوهشها نشان میدهد مهمترین موضوع صرفه اقتصادی، امکانات پیامرسان و حفظ حریم خصوصی است. وقتی کاربران از محصولی استفاده کنند سرمایهگذاری روی آن توجیهپذیر میشود لذا اقناع عمومی و آگاهی دادن از خدمات گسترده پیامرسانهای داخلی از جمله راهکارهای موجود برای رونق بخشیدن به عملکرد این پیامرسانهاست. آگاهی افکار عمومی، معرفی خدمات، صرفه اقتصادی و حفظ حریم خصوصی از جمله امکاناتی است که باید در فضای این شبکهها صورت بگیرد تا مورد اقبال عمومی قرار بگیرد.
فتاحی در پایان خاطرنشان کرد: این فضا را نمیتوان با قوانین حقوقی و تجاری ۵۰ سال گذشته اداره کرد و باید فارغ از فضای واقعی برای این پیامرسانها قوانینی در نظر گرفت و لذا این فضا نیازمند بازنگری و نوسازی است.