بانكداري ايراني ـ معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت از مصرف کننده گفت: نظارت ویژه در بازار عید نوروز از هفتم بهمن آغاز شد و تا ۳۱ فروردین ادامه دارد.
به گزارش تسنیم، شهرام میرآخورلو معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت از مصرف کننده در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، گفت: نظارت ویژه در بازار عید نوروز از هفتم بهمن آغاز شد و تا 31 فروردین ادامه دارد.
وی با بیان اینکه ماهانه 200 هزار بازرسی انجام می دهیم افزود: در بخش کالا بیشترین شکایت مربوط به میوه، نان و گوشت و در بخش خدمات مربوط به خدمات حمل و نقل و تعمیرگاهی است.
معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت از مصرف کننده گفت: ماهانه حدود 16 هزار شکایت در کل کشور به سامانه 124 اعلام می شود.
میرآخورلو افزود: نبود تعادل در عرضه و تقاضا و کمبود گوشت قرمز موجب شد در ماه های اخیر از کشورهای آسیای میانه گوشت وارد کنیم.
وی گفت: بیشترین شکایت های مردم در حوزه گوشت مربوط به قیمت و کیفیت بوده است.
معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت از مصرف کننده افزود: قیمت 33 هزار تومان برای گوشت مخلوط در بازار رعایت می شود اما در باره تخم مرغ و گوشت با قیمت های ایده آل فاصله داریم و باید عرضه این محصولات افزایش یابد.
میرآخورلو گفت: دو هزار و 500 بازرس این سازمان در استان ها فعالند و اگر با سامانه 124 تماس گرفته شود بازرسان سازمان حمایت از مصرف کننده حداکثر 45 دقیقه در تهران و 30 دقیقه در شهرستان ها در محل تخلف حاضر می شوند.
وی افزود: 91 درصد از کسانی که با سامانه 124 تماس می گیرند از عملکرد سازمان حمایت از مصرف کننده راضی هستند.
معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت از مصرف کننده گفت: با توجه به اینکه سیاست گذاری درباره مبارزه با قاچاق با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است، سازمان حمایت از مصرف کننده در سال 95 میزان تخلفاتی که درباره قاچاق رسیدگی کرد از نظر ارزش 10 برابر افزایش یافته بود.
میرآخورلو افزود:در سال 96 نیز میزان بازرسی های این سازمان 10 درصد افزایش اما رقم تخلف کاهش یافت.
وی گفت: سازمان حمایت از مصرف کننده بازار را برای کالاهای قاچاق پرخطر کرده است.
معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت از مصرف کننده افزود: از هر کشوری نمی توانیم تخم مرغ بخریم زیرا قیمت آنها از قیمت پایه ما بیشتر است و بر این اساس تامین تخم مرغ مشکل و روند کاهش قیمت آن در داخل کند است.
میرآخورلو گفت: نرخ خدمات در ایام نوروز به هیچ وجه نباید افزایش داشته باشد و بحث چارتری هواپیماها نیز برای جلوگیری از پایمال شدن حق مردم تا پایان تابستان سال آینده حذف می شود.
وی افزود: در تولید پسته امسال با مشکل روبرو شدیم و اکنون بر این اساس قیمت پسته در بازار افزایش یافته است.
معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت از مصرف کننده گفت: برای خالص فروشی شیرینی ها ترازوها در تهران تجهیز شده اند اما همچنان درباره خالص فروشی شیرینی شکایت داریم.
مسیح انصاری رئیس انجمن حمایت از مصرف کنندگان نیز در این برنامه گفت: توان خرید مصرف کننده و کیفیت کالاها، عوامل تاثیر گذار بر قیمت و ضعف در نظارت مشکل اصلی مصرف کننده است.
وی افزود: اگر اکنون نظارت ویژه ای بر بازار انجام می شود چرا این نظارت تاکنون وجود نداشته است و اگر بحث نظارت ویژه تبلیغاتی است مسئولان این واژه رابه کار نبرند زیرا نظارت ویژه ای را در بازار نمی بینیم.
انصاری با بیان اینکه شکایت نکردن نشان دهنده رضایت مصرف کننده ها نیست گفت: اگر با سامانه 124 سازمان حمایت از مصرف کننده تماس گرفته شود برای طرح شکایت و رسیدگی به آن مراحل متعددی وجود دارد که شکایت کننده را پشیمان می کند.
سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی نیز در این برنامه گفت: از 15 اسفند تا 15 فروردین طرح ویژه نظارت این سازمان انجام می شود.
وی با بیان اینکه امسال بازار آرامش خوبی دارد افزود: برای رعایت الزامات قانونی در بازار همکاری خوبی میان دستگاه های مختلف وجود دارد.
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: 90 درصد از پرونده های قاچاق در سازمان تعزیرات حکومتی رسیدگی می شود و در سال 96 رسیدگی به این پرونده ها در سازمان تعزیرات حکومتی 38 درصد افزایش یافته است.
مهدی کاظم نژاد قائم مقام معاون بازرگانی و صنایع وزارت جهاد کشاورزی نیز در این برنامه گفت: امسال وضع تولید میوه بسیار خوب بود و نگرانی برای تامین میوه شب عید وجود ندارد.
وی افزود: امسال 2/8 دهم میلیون تن پرتقال در کشور تولید شد و چون افزایش تولید داریم قیمت ها نیز کاهش می یابد.
کاظم نژاد با بیان اینکه مشکل قیمت، فاصله میان تولید کننده و مصرف کننده است گفت: در فصل تولید پرتقال را از باغداران با قیمتی بیش از دو هزار تومان خریداری کردیم.