کد خبر: ۱۲۹۰۸۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۲ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - 15 March 2018
شرکت‌های بیمه گر معتقدند کسب وکارهای آنلاین بیمه با نقض نرخ‌های بیمه مرکزی در فروش بیمه‌نامه، باعث التهاب بازار می شوند و اخیرا مواجهه جدیدی بین بازار سنتی و کسب‌وکارهای نوین ایجاد شده است.
 بانكداري ايراني ـ شرکت‌های بیمه گر معتقدند کسب وکارهای آنلاین بیمه با نقض نرخ‌های بیمه مرکزی در فروش بیمه‌نامه، باعث التهاب بازار می شوند و اخیرا مواجهه جدیدی بین بازار سنتی و کسب‌وکارهای نوین ایجاد شده است.

به گزارش فارس، در 19 اسفندماه فراشیانی مدیرکل بیمه‌های اتومبیل بیمه ایران در نامه‌ای به مدیران استارت‌آپ‌های بازاریابی بیمه شرکت سهامی بیمه ایران، دستور داد آرم و نشانی بیمه ایران را از پیشخوان انتخاب مشتری خود حذف کنند و خواستار توقف فروش بیمه‌های این شرکت توسط کسب وکارهای جدید اینترنتی شد.

این موضوع از رویارویی جدیدی در بازار سنتی و کسب وکارهای جدید آنلاین حکایت دارد.

شرکت بیمه گر: کسب وکارهای اینترنتی فروش بیمه، نرخ مصوب را رعایت نمی‌کنند

زیرا این کسب وکارها برای افزایش فروش خود نرخ مصوب شورای عالی بیمه برای فروش بیمه‌نامه‌های شخص ثالث و بدنه را نقض می کنند و باعث التهاب و تنش در بازار رقابتی می شوند.

در حال حاضر بیمه‌نامه‌های شخص ثالث و بدنه بیشترین میزان سهم بازار را دارند.

* ضوابط بازاریابی آنلاین محصولات بیمه

طبق ضوابط بازاریابی آنلاین محصولات بیمه که 30 بهمن ماه 96توسط بیمه مرکزی ابلاغ شده، بازاریابان آنلاین محصولات بیمه باید مجوزهای لازم را از نهادهای ذی‌صلاح در حوزه تجارت الکترونیک نظیر ای‌نماد و نماد سامان‌دهی را اخذ کنند و امکان مشاهده قیمت نهایی محصول بیمه‌، مقایسه قیمت بین بیمه‌گران، میزان تعهدات بیمه‌گر و انصراف ‌ در مدت زمان متعارف را هم برای متقاضی خدمات بیمه فراهم کنند.

*کسب و کار اینترنتی فروش بیمه: صنعت بیمه قابل مقایسه با تاکسی‌رانی نیست

محمدصادق منتظری مدیرعامل یک سامانه اینترنتی فروش بیمه در واکنش به اختلاف پیش آمده در بازارهای سنتی و آنلاین فروش بیمه، گفت: محصولات بیمه‌ای یا به صورت مستقیم از طریق شرکت‌های بیمه به فروش می‌رسد یا از طریق نمایندگی شرکت‌های بیمه و کارگزاری‌های بیمه عرضه می‌شود. در آغاز فعالیت سامانه‌های اینترنتی فروش بیمه، درباره بازاریاب‌های آنلاین ضوابطی وجود نداشت، تا اینکه بیمه مرکزی ضوابط بازاریاب‌های بیمه آنلاین را به شرکت‌های بیمه‌گر ابلاغ کرد.

وی درباره انتقاد به عدم رعایت نرخ، گفت: این تخفیفی است که از جیب خودمان پرداخت می‌کنیم و نمایندگی بیمه‌ای طرف قرارداد ما، دقیقا مطابق نرخ، هزینه صدور بیمه‌نامه را دریافت می‌کنند.
منتظری ادامه داد: مقاومت‌ کسب‌وکارهای سنتی با آنلاین از چند جنبه صورت می‌گیرد. نخست اینکه کسب‌وکارهای سنتی یک مقاومت ذاتی در آنلاین شدن از خود نشان می‌دهند که ناشی از ترس از دست رفتن بازار است، مانند که آنچه در تاکسی‌های اینترنتی اتفاق افتاد. موضوع دوم ناشی از ذات صنعت بیمه است که مشتری ترجیح می‌دهد به ساده‌ترین روش بیمه خود را تهیه کند و گرایش مشتریان به این فعالیت آنلاین، کسب و کارهای سنتی صنعت بیمه را درباره از دست دادن سهم بازار نگران کرده است.

به گفته وی، گردش مالی صنعت بیمه 30 هزار میلیارد تومان در سال است که بازاریاب‌های آنلاین حداکثر 20 درصد سهم از این بازار بگیرند، اما نمایندگی‌های سنتی درباره از دست دادن سهم بیمه‌های اجباری، به ویژه بیمه شخص ثالث نگرانی دارند.

وی با بیان اینکه تجربه تاکسی اینترنتی اسنپ، دیگر کسب و کارهای را نیز نگران کرده است، گفت: علیرغم تفاوت ساختار بازار بیمه با تاکسی‌رانی، اما همکاری شرکت‌های بیمه گر با شرکت‌های آنلاین، اختیاری است که قطع همکاری قطعا باعث کاهش سهم بازار شرکت‌های بیمه‌گر خواهد شد.

* اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای اینترنتی: استارتاپ‌ها دقیقا در چارچوب مقررات فعالیت استارتاپی بیمه مرکزی عمل کنند

درباره این مواجه جدید بازار سنتی با کسب و کارهای اینترنتی، رضا الفت‌نسب دبیر اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای اینترنتی، گفت: بروز این اتفاق با بیان این که پیش‌بینی می‌شد بخش سنتی در برابر استارت‌آپ‌ها موضع‌گیری کند.

وی با بیان اینکه پس از ابلاغ دستورالعمل بازاریابی آنلاین بیمه توسط بیمه مرکزی، اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی از این رویکرد پیشرو در صنعت بیمه استقبال کرد.

به گفته وی، اکنون که پیش از بروز مشکل، بیمه مرکزی چارچوب فعالیت استارت‌آپ‌ها در صنعت بیمه را مشخص کرده، کسب‌وکارهای آنلاین باید دقیقا تمام مفاد قانون را اجرا کنند.

الفت‌نسب طرح راه‌اندازی بازارچه‌های اینترنتی بیمه برای نزدیک شدن بازار سنتی و اینترنتی را مطرح کرد و گفت: این شکل از فعالیت‌ها باعث می‌شود کسب‌وکارهای نوین بتوانند بخش سنتی را هم درگیر فرآیندهای جدید کنند و فضایی ایجاد شود که بهترین خدمت‌دهنده، سهم بازار بیشتری را کسب کند و در نهایت رضایت‌مندی مشتری افزایش یابد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: