کد خبر: ۱۲۸۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - 04 March 2018
وزیر نفت گفت: در سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به هند، 2 طرف درباره چارچوب کلی توسعه میدان گازی «فرزاد بی» توافق داشتند و امیدواریم درباره جزییات نیز یک نظر حاصل شود.
  بانكداري ايراني  ـ وزیر نفت گفت: در سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به هند، 2 طرف درباره چارچوب کلی توسعه میدان گازی «فرزاد بی» توافق داشتند و امیدواریم درباره جزییات نیز یک نظر حاصل شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، در سفر پارسال نخست وزیر هند به تهران، موضوع مشارکت و سرمایه گذاری این کشور در توسعه بخش‌های نفت و گاز ایران مطرح شد.
«نارندرا دامورداس مودی» در سفر خود ابراز امیدواری کرده بود رئوس موافقتنامه «فرزاد بی» شامل قرارداد تجاری تا پایان سپتامبر 2016 به نتیجه برسد. البته این زمان تمدید شد؛ یک بار تا نوامبر 2016 و بار آخر تا فوریه 2017 میلادی که اکنون در آن به سر می بریم.
آنگونه که وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران پانزدهم بهمن ماه امسال اعلام کرد، مذاکرات و بررسی روش های مختلف برای توسعه میدان گازی فرزاد ادامه دارد.
«بیژن زنگنه» تصریح کرد: برنامه ما این است که هند یا گاز را در ایران مصرف کند یا صادر کند تا ما بتوانیم بازپرداخت داشته باشیم، اما هند می گوید ما این گاز را تولید و به شما تحویل می دهیم.
به گفته وی، هزینه توسعه میدان گازی فرزاد با درنظر گرفتن بحث شیرین سازی در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی نزدیک به 13 سنت است که بازپرداخت باید از محل ارزش گاز تولیدی باشد.
شرکت نفت و گاز هند «او.ان.جی.سی ویدش»، طرح بیش از سه میلیارد دلاری توسعه میدان گازی فرزاد بی ایران را نهایی و ارایه کرده است که ایران درباره آن نظرهای اصلاحی دارد.
در سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به هند که اواخر بهمن ماه صورت گرفت، 15 سند میان 2کشور نهایی و یک بیانیه در 26 بند درباره آینده روابط دوجانبه منتشر شد. 
در مورد طرح های نفتی، طرف هندی ابراز علاقه کرد مذاکرات درباره میدان نفتی فرزاد ادامه پیدا کند که مورد موافقت رییس جمهوری کشورمان قرار گرفت. 
قرار شد پس از پایان سفر رییس جمهوری ایران هیاتی از هند برای ادامه مذاکرات به ایران سفر کند. در حوزه های پایین دستی نیز مقرر شد کمیته ای تشکیل شود تا شیوه های کاربردی این همکاری را مشخص کند. 

** توسعه لایه نفتی را راحت به توتال نمی دهیم
وزیر نفت شامگاه شنبه در حاشیه نخستین جایزه سرآمدی و بهبود مستمر صنعت نفت درباره واگذاری توسعه لایه نفتی پارس جنوبی به شرکت «مرسک» دانمارک افزود: شرکت مرسک با توتال فرانسه ادغام شده است. بنابراین به این راحتی توسعه لایه نفتی را به توتال واگذار نمی کنیم.
«بیژن زنگنه» در جمع خبرنگاران درباره آغاز ساخت خط لوله گاز تاپی در افغانستان که رقیب صادرات گاز ایران به شمار می رود، گفت: درباره آن پیش تر صحبت کرده‌ایم و بعید می دانم (این طرح) اجرا شود اما هر وقت اجرا شد درباره آن حرف می زنیم.

** استخدام آبدارچی در زیرمجموعه صندوق بازنشستگی نفت 
زنگنه درباره ادعاهای مربوط به استخدام آبدارچی به عنوان مدیرعامل و عضو هیات مدیره یکی از زیرمجموعه صندوق بازنشستگی نفت بیان داشت: این موضوع امکان ندارد و می‌توانیم آن را از نظر حقوقی پیگیری کنیم.
وی درباره ترانزیت نفت عراق از طریق ایران با توجه به راه اندازی دوباره خط انتقال نفت عراق به بندر جیهان ترکیه گفت: ترانزیت نفت عراق از مسیر ایران منتفی نشده است.
به گفته وی، آزمون استخدامی وزارت نفت بدون شک در سال 13۹۶ برگزار نمی شود.
به گزارش ایرنا، ۱۶ شرکت در نفت حائز جایزه سرآمدی شدند که ۱۰ شرکت تندیس بلورین، چهار شرکت تقدیرنامه پنج ستاره و ۲ شرکت لوح سپاس دریافت کردند.
تندیس بلورین این جایزه به 10 شرکت نفتی شامل گاز استان اصفهان و مازندران، پتروشیمی های رازی، فجر، پارس، شیراز، مبین، پالایش نفت بندرعباس، پالایش گاز هاشمی نژاد و شرکت نفت و گاز پارس اهدا شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: