کد خبر: ۱۲۷۳۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۲ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - 23 February 2018
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: حذف EPS از صورتهای مالی شرکتها، افزایش سطح آگاهی و تحلیل‌گری فعالان بازار سرمایه نسبت به اطلاعات و وضعیت صنایع و شرکتها را به دنبال خواهد داشت.
بانكداري ايراني -  یک کارشناس بازار سرمایه گفت: حذف EPS از صورتهای مالی شرکتها، افزایش سطح آگاهی و تحلیل‌گری فعالان بازار سرمایه نسبت به اطلاعات و وضعیت صنایع و شرکتها را به دنبال خواهد داشت.

مهدی کاظمی اسفه در گفتگو با  تسنیم در خصوص تاثیر نوسان قیمت ارز بر بازار سرمایه گفت: به طور معمول کلیت بازار سرمایه از افزایش نرخ ارز بویژه قیمت دلار تاثیر می‌پذیرد و بر این اساس ارزش جایگزینی بنگاهها با افزایش برابری ارزها و پول ملی افزایش می‌یابد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در این میان صنایعی که ارزآور هستند تحت تاثیر افزایش نرخ ارز با افزایش سودآوری مواجه شده و ارزش سهام آنها در نتیجه رشد نرخ ارز افزایش می‌یابد.

وی همچنین در خصوص دلایل نوسانات و رشد قیمت دلار در ماههای گذشته اظهار داشت: افزایش نرخ دلار می‌تواند تحت تاثیر عوامل اقتصادی یا غیراقتصادی باشد که در این میان موضوعاتی مانند کاهش عرضه دلار از سوی دولت، محدودیت عرضه ارز توسط صرافان، تورم سالانه، افزایش تقاضای دلار برای مقاصد مسافرتی همزمان با آغاز سال نو میلادی و ... از جمله این موارد است.

عضو هیات مدیره شرکت آلومینیوم ایران در ادامه از کاهش نرخ سود بانکی نیز به عنوان یکی از دلایل افزایش قیمت دلار در هفته‌های اخیر نام برد و گفت: به طور معمول سرمایه به سمتی می‌رود که سود بیشتری را کسب کند، بر این اساس با کاهش نرخ سود بانکی طبیعی است که سرمایه از بانکها به سمت دیگر بازارها از جمله ارز روانه شود؛ اما در این میان نکته قابل توجه این است که آیا باقی ماندن سرمایه در بانکها برای اقتصاد منافع یا مضرات بیشتری در پی دارد و یا این که خروج پول از بانکها و ورود آنها به دیگر بازارها از جمله بازار ارز و افزایش نرخ دلار به صلاح است؟

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص حذف EPS از صورتهای مالی شرکتها نیز اذعان داشت: یکی از دلایل اتخاذ این تصمیم توسط متولیان بازار سرمایه افزایش سطح آگاهی و تحلیل‌گری فعالان بازار سرمایه نسبت به اطلاعات و وضعیت صنایع و شرکتها است.

وی با اشاره به این که از دی ماه سال جاری، سازمان بورس با تغییر قالب شیوه گزارشگری شرکت‌ها مانع از اعلام پیش‌بینی سود شرکت‌ها شده است گفت: بررسی تجربه بورس‌های بین‌المللی نیز نشان می‌دهد این موضوع برای معاملات سهام اقدامی مناسب و مفید است؛ چرا که نحوه گزارشگری جدید در بورس تهران موجب تغییر ساختار تحلیل در معاملات می‌شود.

کاظمی اسفه اضافه کرد: از سوی دیگر عدم ارائه پیش‌بینی سود سبب خواهد شد آن دسته از معامله‌گران غیر‌حرفه‌ای که فقط با رصد متغیر پیش‌بینی EPS یک شرکت، اقدام به دادوستد سهام می‌کردند، تمایل کمتری به اینگونه معاملات از خود نشان دهند و در مقابل افزایش تحلیل‌گری در بازار را شاهد خواهیم بود.

وی همچنین با اشاره به این که عدم ارائه پیش‌بینی سود و در پی آن رشد تحلیل‌گری در بازار سهام، کاهش رفتار‌های هیجانی در معاملات را به همراه خواهد داشت اظهار داشت: کمتر شدن هیجانات در بورس بدون شک به رشد و بلوغ بیشتر بازار سرمایه در کشور منتهی خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به 50 سالگی بازار سهام در کشور، بنظر می‌رسد اقدامات اصلاحی در کلیت بازار و اصلاح و ساختار معاملات بورس، این روزها بیش از پیش احساس می‌شود و با تداوم گام‌های اصلاحی می‌توان در آینده شاهد بهبود فضای معاملات بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: