کد خبر: ۱۲۵۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۲ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - 06 February 2018
مردم امریکا از رگه‌ها و نسل‌های مختلفی تشکیل شده‌اند. اگر بخواهیم محبوبیت دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده را بر همین مبنا بسنجیم قطعا دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد و در هر دوره انتخاباتی میزان حضور گروه‌های مختلف در جامعه امریکا تغییر می‌کند.
بانكداري ايراني - مردم امریکا از رگه‌ها و نسل‌های مختلفی تشکیل شده‌اند. اگر بخواهیم محبوبیت دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده را بر همین مبنا بسنجیم قطعا دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد و در هر دوره انتخاباتی میزان حضور گروه‌های مختلف در جامعه امریکا تغییر می‌کند.

روزنامه اعتماد در ستون جهان به قلم فرید مرجایی کارشناس مسائل امریکا، آورده است: اما در حال حاضر محبوبیت دونالد ترامپ در سال اول ریاست‌جمهوری او بسیار پایین است و در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری آینده که تا سه سال دیگر برگزار می‌شود او باید بتواند پایه حامیان خود را گسترش دهد.

از سوی دیگر در طول دو ماه گذشته در انتخاب سناتور ارشد آلاباما و انتخابات فرمانداری نیوجرسی که هردو را جمهوریخواهان در اختیار داشتند، شکست خوردند و دموکرات‌ها پیروز رقابت شدند. این یک شکست برای دونالد ترامپ محسوب می‌شود. از سویی دیگر در نوامبر ٢٠١٨ انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره برگزار می‌شود و باید دید نتیجه به چه نحوی رقم می‌خورد که این می‌تواند منعکس‌کننده دیدگاه واقعی مردم نسبت به دونالد ترامپ باشد. اگر سنا در اختیار دموکرات‌ها قرار گیرد در چنین شرایطی توازن قوا تغییر خواهد کرد.

اما این نکته را نباید فراموش کرد که ممکن است در بزنگاه‌های انتخابات دیدگاه مردم تغییر کند و به سمت جمهوریخواهان گرایش پیدا کند. هرچند ممکن است مردم امریکا از صحبت‌های معمولی‌ای که ترامپ انجام می‌دهد راضی نباشند، اما مردم به این موضوع چندان اهمیتی نمی‌دهند و بیشتر به منافعی که از دولت به دست می‌آورند فکر می‌کنند. ترامپ در طول دوره انتخابات حتی حرف‌هایی بدتر از چاه مستراحی که اخیرا در خصوص کشورهای آفریقایی بیان کرد را گفت اما بازهم مردم به او رای دادند. از طرفی ترامپ مدعی آن است که توانسته در طول یک‌سال گذشته دستاوردهای مهمی را در عرصه اقتصاد به دست آورد.

هرچند که یک‌سال از عمر دولت ترامپ می‌گذرد اما اگر او قدمی نیز در زمینه اقتصاد برداشته فرصت کافی وجود نداشته که بتوان سیاست اقتصادی ترامپ را ارزیابی کرد. اولین قدم او در عرصه اقتصاد این بود که از توافق تجاری ترنس پاسفیک (TPP) خارج شد که البته این توافق بطور جدی شروع به کار نکرده بود که بخواهیم تاثیر مثبت یا منفی این توافق را مشاهده کنیم. قدم دیگر اقتصادی ترامپ در زمینه مالیات بود که در آخر دسامبر به تصویب رسید. پس در طول یک یا دوماه نمی‌توان انتظار تاثیر جدی بر اقتصاد امریکا داشت. 

برخی‌ها از جمله شخص ترامپ عنوان می‌کنند که بازار بورس سهام امریکا طی یک سال گذشته رشد داشته است. ولی باید تاکید کرد که رشد بازار بورس امریکا بستگی به روانشناسی بازار دارد. اگر نامزدی اعلام کند که مالیات‌ها را کاهش می‌دهد و به نفع بازار سرمایه سیاست‌های خود را اعمال و قوانین نظارتی را برای شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران تعدیل می‌کند قطعا این موضوع روی بازار سرمایه و بازار سهام تاثیر می‌گذارد. 

واقعیت این است که هرچند قوانین نظارت بر سرمایه لازم است اما یک رییس‌جمهور اعلام کند آن را سختگیرانه یا تسهیل می‌کند، انعکاس چنین صحبتی بر بازار سهام تاثیر می‌گذارد و معمولا با حضور جمهوریخواهان بازار سرمایه رشد پیدا می‌کند. زیرا میزان رشد بازار سهام را اخلاق و ارزش‌های انسانی تعیین نمی‌کند بلکه این روانشناسی بازار است که روی آن تاثیر می‌گذارد. بنابراین هنوز نمی‌توان وضعیت خوب اقتصادی در بازار سرمایه را نتیجه سیاست‌های اقتصادی دولت ترامپ دانست بلکه شرایط بیشتر تاثیر روانی شعارهای ترامپ است و زمان نیاز است که تاثیر سیاست‌های واقعی ترامپ را روی اقتصاد امریکا مشاهده کرد.

*منبع:روزنامه اعتماد،1396،11،17
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: