کد خبر: ۱۲۵۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - 30 January 2018
کارگاه بلاک چین (Block Chain) و کاربرد آن در صنعت بانک و پرداخت در دومین روز هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت برگزار شد.
کارگاه بلاک چین (Block Chain) و کاربرد آن در صنعت بانک و پرداخت در دومین روز هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات انفورماتیک، در این کارگاه تخصصی که توسط حسین یعقوبی کارشناس مدیریت ریسک و امنیت اطلاعات شرکت خدمات انفورماتیک برگزار شد، وی به تشریح موضوع بلاک چین در حوزه بانکداری پرداخت و گفت: بلاک چین یا همان زنجیره بلوک، یکی از کلان روندهای تکنولوژیک است که انتظار می رود با ترکیب تکنولوژی های هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، تحولات شگرفی در تمامی کسب و کارها از جمله بانکداری ایجاد کند.

به عبارتی بلاک چین به معنای توزیع دفتر کل تراکنش ها(Ledger) بین اعضای یک شبکه است؛ بدین وسیله ضرورت وجودی یک نهاد مرکزی برای ثبت تراکنش ها از بین می رود. از جمله این نهادهای مرکزی می توان به بانک، سازمان ثبت اسناد و سازمان ثبت احوال اشاره کرد.

بلاک چین را می توان به صورت یک مکانیزم ایجاد اعتماد بین اعضا یک شبکه دید؛ بلاک چین نخستین بار توسط بیت کوین مورد استفاده قرار گرفت اما پس از زمان محدودی قابلیت های آن در تمامی کسب و کارها مورد توجه قرار گرفت.

به گفته یعقوبی بلاک چین از دو جنبه برای بانک ها مهم به شمار می رود: بلاک چین برای بانک ها هم تهدید است و هم نیست؛ تهدید است چراکه اگر بانک ها سریعا به باز طراحی و معماری سرویس حضوری نپردازند، توسط بلاک چین حذف می شوند؛ از طرفی فرصت است و می تواند هزینه های تسویه بین بانک را حذف کرده و یا به شدت کاهش دهد.

بلاک چین می تواند به کمک بانک ها بیاید تا در حوزه هایی مانند KYC، Trade Finance و پرداخت های P2P بهبودهایی را حاصل کند.

به عنوان جمع بندی می توان گفت بلاک چین بیشتر از اینکه یک تکنولوژی باشد، یک مفهوم است؛ یک مدل تفکر و معماری جدید برای طراحی سامانه است.

این مفهوم هنوز در دوران طفولیت خود به سر می برد اما پیش بینی می شود طی 5 سال آینده به بلوغ برسد؛ رویکرد بانک های جهان در استفاده و بکارگیری بلاک چین، همکاری با استارتاپ ها است.
یعقوبی در پایان این کارگاه اظهار داشت: به بانک های ایران توصیه می شود از هم اکنون به فکر افزایش دانش خود در این زمینه بوده و با انجام پروژه های POC و همکاری با استارت آپ های فعال در این زمینه آمادگی خود را برای استفاده از بلاک چین به دست آورند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: