کد خبر: ۱۲۵۲۸۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۹ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - 29 January 2018
دادستان تهران با اشاره به ادامه تحرکات درفضای مجازی و صدور٩٥ فقره کیفرخواست برای متهمان، از جعل اوراق بانکی 60 میلیارد تومانی توسط زن چینی خبر داد و علت بحران ارزی سال 91 را اعلام کرد.
دادستان تهران با اشاره به ادامه تحرکات درفضای مجازی و صدور٩٥ فقره کیفرخواست برای متهمان، از جعل اوراق بانکی 60 میلیارد تومانی توسط زن چینی خبر داد و علت بحران ارزی سال 91 را اعلام کرد.

 عباس جعفری‌دولت‌آبادی در بیست و پنجمین جلسه شورای معاونان دادسرای تهران اظهار داشت: تاکنون ٩٥ فقره کیفرخواست برای متهمان اعتراضات اخیر صادر شده و ۱۰ نفر از دستگیرشدگان نیز هنوز در بازداشت به‌سر می‌برند.همچنین با اشاره به ادامه تحرکات در فضای مجازی، از دادسراها خواست تا به این موضوع توجه داشته باشند.

این مقام مسئول ادامه داد: در بخش صنعت برق، متهمی از طریق ایجاد ارتباط با سیستم اطلاعاتی بیگانه و برقراری حداقل ١٤ ملاقات با افسران اطلاعاتی موساد، بسیاری از اطلاعات مربوط به صنعت برق و هسته‌ای را در قبال دریافت ١٤٠ هزار یورو در اختیار آنان گذاشته و نتیجه اینکه، اطلاعات با ثمن بخس در اختیار سرویس‌های بیگانه قرار گرفته است. این فرد به اتهام جاسوسی به ١٠ سال حبس محکوم شده است.

جعل اوراق بانکی 60 میلیارد تومانی زن چینی

جعفری‌دولت‌آبادی رسیدگی به پرونده‌های جعل اوراق بانکی که به صورت سازمان‌یافته یا باندی ارتکاب می‌یابد را در شرح وظایف دادسرای پولی - بانکی اعلام کرد و در ذکر مثال، به موضوع پرونده‌ای که اخیراً مفتوح شده و بر اساس آن، یک زن چینی تبار یک فقره برگ مشارکت جعلی به مبلغ ۱۰ میلیون یورو معادل 60 میلیارد تومان را به یک ایرانی فروخته و سپس از کشور خارج شده، اشاره کرد و افزود: رسیدگی به چنین جرایمی که ریشه در فساد دارد و موجب می‌شود یک تبعه خارجی این گونه وجوه نامشروع را تحصیل و از کشور خارج کند، در صلاحیت دادسرای پولی و بانکی است.

علت بحران ارزی سال 91  

وی در خصوص افزایش قیمت ارز طی یک ماه اخیر، با اشاره به بحران ارزی در اواخر دولت احمدی‌نژاد و این که کشور هر چند سال یک بار با مساله مشکلات ارزی مواجه است، در خصوص اقدامات دادسرا پیرامون این رخداد، اظهار داشت: در سال ۹۱ در مجموع ۴۰ متهم در رابطه با جرایم ارزی بازداشت شدند.

دادستان تهران، بحران ارزی در سال ۹۱ را ناشی از تحریم تشدیدها و فشار دشمن برای تمکین ایران بر پذیرش توافق هسته‌ای دانست که هجوم مردم به بازار ارز را در پی داشت، دانست و افزود: در ایران دو کالا شامل گندم و ارز در وضعیت اقتصادی و قیمت‌ها اثرگذار است و به عنوان مثال، گرانی قیمت نان جنبه روانی دارد و لذا به طور غیرمستقیم بر افزایش بهای سایر کالاها موثر است؛ ضمن این که دلار با اقتصاد ما پیوند دارد و یکی از دلایل افزایش قیمت ارز، افزایش تقاضا در بازار است که ناشی از کاهش سود بانکی است.

جعفری دولت‌آبادی در مورد درخواست بانک مرکزی از دادستانی تهران دائر بر ورود به موضوع ارز با اعلام این که مبارزه با مسائل ارزی، الزاماً راهکار قضایی ندارد بلکه نیازمند برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات اقتصادی است،اظهار داشت:مطابق قانون قاچاق کالا و ارز، دادستانی تهران صرفاً درخصوص جرایم ارزی سازمان‌یافته مکلف به اقدام است و رسیدگی به دیگر موارد مرتبط با ارز که از جمله جرایم خرد می‌باشد، مربوط به سازمان تعزیرات حکومتی است.

بازداشت 6 متهم ارزی

وی با اعلام آمادگی دادسرا در ورود به موضوع ارز مطابق قانون، به بازداشت 6نفر از این بابت طی هفته گذشته اشاره کرد و افزود: برای ما تفاوتی نمی‌کند که این دولت بر سر کار باشد یا دولت دیگری؛ و همان‌گونه که در سال ۱۳۹۱ ورود کردیم، اکنون هم مطابق قانون اقدام خواهیم کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: