کد خبر: ۱۲۴۵۹۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۹ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - 21 January 2018
طرح ادغام صندوق بازنشستگی فولاد در صندوق بازنشستگی کشوری که مهرماه در مجلس اعلام وصول شد، هفته گذشته در دستور بررسی در کمیسیون ویژه حمایت از تولید قرار گرفت تا آماده حضور در صحن مجلس شود؛ طرحی نگران کننده که ظاهرا کپی کاری بی ضابطه از دیگر کشورهاست!
 بانكداري ايراني -تابناک در یادداشتی آورده است:طرح ادغام صندوق بازنشستگی فولاد در صندوق بازنشستگی کشوری که مهرماه در مجلس اعلام وصول شد، هفته گذشته در دستور بررسی در کمیسیون ویژه حمایت از تولید قرار گرفت تا آماده حضور در صحن مجلس شود؛ طرحی نگران کننده که ظاهرا کپی کاری بی ضابطه از دیگر کشورهاست!

در این یادداشت آمده است: از جمله نسخه‌هایی که برای نجات صندوق‌ها از برخی مشکلات تجویز می‌شود، تلاش برای ادغام صندوق‌های کوچکتر با یکدیگر و ساختن صندوقی است که کمتر دچار تنش می‌شود یا دست کم احتمالا ابتلای آن به تنش‌ها و نوسا ن‌ها کمتر است؛ نسخه‌ای جهانی که در کشورمان هم در دستور کار قرار گرفته، ولی حیف که یک نکته اساسی در این میان، فراموش شده است!

صحبت درباره طرحی است که در مجلس در دستور کار نمایندگان قرار گرفته و بر اساس آن قرار است صندوق بازنشستگی فولاد به صندوق بازنشستگی کشوری پیوند بخورد. دو صندوق بازنشستگی در زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که تا همین یکی دو دهه پیش، کسی فکرش را نمی‌کرد روزی راهشان به هم برسد، اما حالا به قدری اوضاعشان وخیم است که گویی مسئولان می خواهند با ادغامشان در یکدیگر، دست کم آمار را بهبود داده و از شمار صندوق‌های رو به سقوط بکاهند!

اتفاقی که البته مبنای قانونی بزرگتری هم دارد؛ اما برخی ملاحظات مهم در آن دیده نشده است. منظور از مبنای قانونی، پیوستن صندوق بازنشستگی فولاد به وزارت رفاه در سال ۱۳۹۱ (پیرو قانون ساختار رفاه و ‏تأمین اجتماعی مصوب سال ۱۳۸۳) است که منظور از آن، تجمیع صندوق‌های پرشمار و کوچک بازنشستگی در یک وزارت خانه و به صرفه کردن خدمات و هزینه‌های این صندوق‌های پراکنده با شکل گیری یک صندوق بزرگ بوده است.

اتفاقی که پیشتر در ادغام چند صندوق دیگر با صندوق بازنشستگی کشوری رخ داده و احتمالا تا رساندن صندوق‌های بازنشستگی به شمار انگشتان یک دست ادامه خواهد یافت. صندوق‌هایی که در حال حاضر «تأمین اجتماعی»، «بازنشستگی کشوری» و «تأمین اجتماعی نیرو‌های مسلح» سه عضو بزرگ و بسیار سرشناس شان هستند و جز اینها، چهارده صندوق دیگر هم به فعالیت مشغولند که بازنشستگی فولاد، تنها یکی از آنهاست.

اما اشکال کار کجاست و چرا بر خلاف نسخه جهانی ادغام صندوق‌های کوچک به صندوق‌های بزرگ تر ـ اتفاقی که در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی و تکوین است ـ نگران کننده به نظر می‌رسد و حتی ترسناک است؟ پاسخ این پرسش را می‌شود با یک کنکاش ساده و جست‌وجو در اخبار دریافت؛ از کنکاش در وضعیت سازمان بازنشستگی کشوری گرفته تا اخباری که حکایت از مشکلات پرشمار بازنشستگان فولاد دارد.

تابناک/1بهمن 96
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: