کد خبر: ۱۲۴۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۹ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - 21 January 2018
مدیر پروژه ملی مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی یکی از چالش های اساسی در فرآیند اجرای این پروژه را محدودیت سرمایه گذاری اعلام کرد.
بانكداري ايراني -مدیر پروژه ملی مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی یکی از چالش های اساسی در فرآیند اجرای این پروژه را محدودیت سرمایه گذاری اعلام کرد.

پروژه مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی الگوی نوین مدیریت جنگل است که مساحتی حدود 150 هزار هکتار از مجموع 1.94 میلیون هکتار از جنگل های شمال را دربر می گیرد که حدود 30 هزار هکتار آن برای اجرای طرح های جنگلداری اجتماع محوردر نظر گرفته شده است.
این پروژه هم اکنون در قالب چهار حوزه به عنوان پایلوت در استان های گیلان ،‌ مازندران و گلستان درحال اجرا است. 

سند این پروژه اردیبهشت سال 92 به امضای مشترک نمایندگان دولت جمهوری اسلامی ایران و سازمان ملل متحد رسید.
وزارتخانه های نیرو، جهادکشاورزی و امور خارجه، سازمان های حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ‌ شوراهای اسلامی، ‌دهیاری ها، جوامع محلی و تشکل های مردم نهاد جزو نهادهایی هستند که در اجرای این پروژه باید همکاری لازم را داشته باشند.
داریوش بیات روز یکشنبه در حاشیه نشست به روز رسانی محتوای جنگلداری اجتماع محور و تعیین مسئولیت های سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در چالوس افزود:‌ اعتباری که برای انجام کار مطالعاتی ،‌تهیه طرح و اجرای کامل آن مصوب شده حدود 5 میلیون دلار است که باید به صورت نقدی و غیرنقدی تامین می شد که متاسفانه چنین اتفاقی رخ نداد.
وی اظهارداشت : از این میزان اعتبار منظور شده برای تهیه این طرح و مطالعات آن سهم صندوق توسعه تسهیلات جهانی محیط زیست حدود 2 میلیون دلار و بقیه نیز سهم سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری است که باید به صورت نقدی و غیر نقدی پرداخت می کرد .
مدیرپروژه ملی مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی ، تاخیر در تصویب استراتژی های کلیدی ، برنامه ها و دستورالعمل های شورای عالی جنگل ، ادغام مدیریت مبتنی بر اکوسیستم در جنگل ، ممنوعیت بهره برداری از درختان شکسته و ‌افتاده برای مصارف روستایی ، عدم عقد قرارداد جدید جنگلداری ، تاخیر در تصویب اسناد تهیه شده مانند استراتژی توسعه سبز ، جنگلداری اجتماع محور ، مناطق ویژه تنوع زیستی و لغوقراردادهای طرح جنگلداری از چالش های برسر راه اجرای کامل این پروژه معرفی کرد.
وی گفت :‌ یکی از مهم ترین اهداف این نشست آن اینکه گزارشی از اقداماتی که در سال 2017 برای اجرای این پروژه انجام گرفته ارائه داده شود و نکته مهم تر آنکه زمانی اگر ماموریت پروژه به پایان رسید ، شاهد پایداری اثرات و نتایج آن در جنگل های هیرکانی باشیم.
**اهداف و دستاوردهای پروژه ملی مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی 
حفظ تنوع زیستی ،‌ یکپارچگی اکوسیستم و پایداری خدمات اکوسیستمی در سیمای جگل های هیرکانی ، تغییر مدیریت وابسته به چوب به مدیریت چند منظوره جنگل ، توانمند سازی چارچوب مقرراتی و سیاست گذاری برای مدیریت چند منظوره جنگل ، ارتقای ظرفیت سازمان و پرسنلی برای اجرای رویکرد جدید مدیریت چند منظوره جنگل ، مدیریت جامع و چند منظوره جنگل با رویکرد جنگلداری اجتماعی محور از مهم ترین اهداف و دستاوردهای این پروژه در شمال کشور است .
مدیرپروژه ملی مدیریت چند منظوره چنگل های هیرکانی گفت :‌ درحال حاضر با اینکه مدت زمان ماموریت این پروژه حدود 16 ماه دیگر باقی مانده است ولی در حال تدوین یک طرحی هستیم تا پس از پایان یافتن این پروژه تمام دستاوردهای آن باقی بماند و به عبارتی دنبال راهبرد توسعه اقتصاد سبزدر جنگل های شمال هستیم .
این نشست یکروزه با حضور مشاور ارشد بین المللی پروژ ملی مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی ، جانشین معاونت امور جنگل ، سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری و معاون فنی ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان های شمالی در تالار همایش معاونت امور جنگل ، مراتع و آبخیزداری شهرستان چالوس برگزار شد.
جنگل های هیرکانی (خزری ) در طول ساحل جنوبی دریای خزر و نیمرخ شمالی رشته های کوههای البرز واقع شده و از سال های گذشته تاکنون جوامع بی نظیر و متنوعی از گونه های ارزشمند گیاهی بومی در این عرصه ها مورد تهدید عوامل مختلف قرار گرفته اند.
بررسی ها نشان می دهد که عواملی مانند چرای بی رویه ،‌برداشت های غیرقانونی از منابع جنگلی ، ساخت وساز ، تصرف غیرقانونی اراضی ، توسعه ناپایدار گردشگری و گسترش بی رویه کشاورزی خسارت های جبران ناپذیری در دهه های اخیر به این اکوسیستم ارزشمند در شمال کشور وارد کرده است

منبع ایرنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: