کد خبر: ۱۲۳۳۸۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۱۷ دی ۱۳۹۶ - 07 January 2018
مسوولان آمریکایی همزمان با آغازتجمعات اعتراضی در برخی شهرهای ایران، ضمن اظهارنظرهای مداخله جویانه در امور کشور، تلاش کردند اجماعی جهانی علیه ایران ایجاد کنند. جلسه جمعه شب شورای امنیت سازمان ملل متحد تازه ترین این تلاش ها بود که با همراه نشدن کشورهای جهان، در عمل شکست دیگری برای کاخ سفید رقم زد.
 بانكداري ايراني - مسوولان آمریکایی همزمان با آغازتجمعات اعتراضی در برخی شهرهای ایران، ضمن اظهارنظرهای مداخله جویانه در امور کشور، تلاش کردند اجماعی جهانی علیه ایران ایجاد کنند. جلسه جمعه شب شورای امنیت سازمان ملل متحد تازه ترین این تلاش ها بود که با همراه نشدن کشورهای جهان، در عمل شکست دیگری برای کاخ سفید رقم زد.

به گزارش ایرنا، سناریوی اتهام زنی آمریکا علیه ایران جمعه شب در نشست شورای امنیت سازمان ملل بار دیگرشکست خورد. نماینده آمریکا در این سازمان به بهانه اعتراضات، ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرد، اما با عدم استقبال اعضای شورا امنیت تلاش های کاخ سفید ناکام ماند. این موضوع مورد توجه روزنامه های چاپ امروز 17 دی ماه بود. بیانیه اصلاح طلبان درباره تجمعات اعتراضی روزهای اخیر و گمانه زنی ها درباره آینده قیمت حامل های انرژی در لایحه بودجه 97 از دیگر محورهای بازتاب یافته در روزنامه ها بود. 

** ناکامی دوباره آمریکا در اجماع سازی علیه ایران 
نشست شورای امنیت سازمان ملل به منظور بررسی اعتراضات اخیر ایران و به اصرار «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در شورای امنیت برگزارشد. ادعای نقض حقوق بشر و سرکوب مخالفان بهانه های آمریکا برای برگزاری این نشست بود که با اعتراض دیگر اعضای شورا به مداخلات آمریکا روبرو شد و در عمل ناکام ماند. شکست دوباره آمریکا در اجماع سازی جهانی علیه ایران در روزنامه های امروز مورد توجه قرار گرفت. 

روزنامه «ایران» در گزارش خود از جلسه شورای امنیت آورد: امریکا در شرایطی جمعه شب گذشته کوشید اعضای شورای امنیت سازمان ملل را با هدف مداخله‌جویی درباره اعتراضات داخلی ایران کنار یکدیگر بنشاند که هدف این گردهمایی به ضد خودش تبدیل شد. رخدادی که بی‌تردید، نقش آفرینی یکجانبه گرایانه دولت دونالد ترامپ در عرصه بین‌الملل در بروز آن نقش بسزایی داشت.
علی اکبر فرازی، دیپلمات پیشین ایران در اروپا آنچه در نشست اخیر شورای امنیت رخ داد را شکست بزرگ دیپلماتیک برای واشنگتن توصیف کرد و گفت که یکی از علل ناکامی امریکا در پیگیری اهداف خود برای استفاده ابزاری از سازمان ملل، چه مجمع عمومی و چه شورای امنیت آن این است که متحدین امریکا می‌بینند اقداماتی که این کشور در گذشته تحت عنوان مداخلات بشردوستانه انجام داد و رأی مثبت و موافق کشورها را جلب کرد نتایج معکوسی به بار آورد. یعنی آنها بعد از گذشت زمان شاهد بودند امریکا نه تنها در اظهارات خود و در ایراد اتهامات به کشورهای دیگر صادقانه عمل نکرده بلکه سعی کرده از شورای امنیت و مجمع عمومی به‌عنوان ابزاری برای اهداف خود استفاده کند. 

این روزنامه در اول دفتر خود به قلم «رضا نصری» تحلیلگر مسائل بین المللی نوشت: وقتی ناآرامی‌ در برخی شهرهای ایران شروع شد، قابل پیش‌بینی بود که دولت ترامپ تلاش کند از آن برای منزوی‌سازی ایران در صحنه‌ بین‌المللی استفاده کند. ین واقعه از اینجا اهمیت مضاعف می‌یابد که پیش از برجام، ایالات متحده امریکا در استفاده ابزاری از نهاد‌های بین‌المللی، از جمله شورای امنیت و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و به‌کارگیری آنها علیه ایران بشدت موفق عمل کرده بود به نحوی که این نهاد‌ها گاه حتی خارج از چارچوب اختیارات قانونی، منشور و اساسنامه خود علیه ایران قطعنامه صادر می‌کردند. 
فراموش نکنیم که ورود توجیه‌ناپذیر و غیرقانونی شورای امنیت به پرونده هسته‌ای باعث شد تا مسأله‌ای که قاعدتاً ماهیت «فنی» و «غیرسیاسی» داشت، یک روزه به یک موضوع «امنیت بین‌المللی» تبدیل شود و محدودیت‌های هسته‌ای به صورت «الزام‌آور» و تصاعدی به حوزه‌های اقتصادی، مالی و انرژی و سپس به حوزه نظامی و تسلیحاتی ایران تعمیم داده شود. 
«ناکامی نیمه‌شب» عنوان گزارش روزنامه «شرق» از جلسه شورای امنیت است. در این گزارش می خوانیم: نیمه‌شب به وقت تهران، سه بعدازظهر به وقت نیویورک؛ در سالن گرد شورای امنیت با صندلی‌های آبی و آدم‌هایی جدی که دور تا دور میز نشسته‌اند، در نخستین نشست سال نو میلادی، در جلسه‌ای «اضطراری» به موضوع ناآرامی‌ها در ایران پرداخته شد.
به گزارش این روزنامه، اگرچه شورای امنیت به‌عنوان یک رکن اصلی سازمان ملل متحد وظیفه حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را برعهده دارد، اما این‌بار مسئله داخلی یک کشور به موضوع این شورا تبدیل شد. روسیه، چین و سوئد از ابتدا مخالف طرح نمایشی‌ای بودند که کارگردان داخلی‌اش نیکی هیلی بود و کارگردان خارجی‌اش دونالد ترامپ. 
سرمقاله این روزنامه هم به قلم «سیدعلی خرم» استادحقوق بین‌الملل به بررسی دلایل عدم موفقیت آمریکا در این جلسه پرداخت. در بخش هایی از این یادداشت می خوانیم: همراهی‌نکردن جهان با دونالد ترامپ به سه دلیل صورت گرفت؛ اول اینکه اعتراضات مردمی در همه کشورها صورت می‌گیرد و ممکن است به درگیری با پلیس و خرابی‌هایی نیز منجر شود؛ بنابراین نمی‌توان از این فاکتور برای مرتبط‌کردن مسائل ایران با صلح و امنیت بین‌المللی سوءاستفاده کرد. دوم، همه کشورهای غیراروپایی اعتقاد دارند این رویه خطرناکی است که آمریکا مسائلی در این سطح را در شورای امنیت مطرح کند و فردا امکان دارد مسائل داخلی دیگر کشورها نیز به شورای امنیت راه پیدا کند. 
سوم، همگان می‌دانستند قصد ترامپ و نیکی هیلی حمایت از مردم ایران نیست و این فریبی برای ایجاد زمینه ورود به تحریم‌های توافق هسته‌ای است؛ بنابراین اروپایی‌ها در این زمینه حساس بودند بیش از اندازه به آمریکا فضا داده نشود که از موقعیت حمایت از اعتراضات مردمی در ایران برای صدور تحریم‌های هسته‌ای استفاده کند. 
در روزنامه «اعتماد» می خوانیم: نیت واشنگتن مطرح کردن نام ایران در نخستین جلسه شورای امنیت به عنوان برهم زننده صلح و امنیت بین‌المللی بود اما نه تنها این توطئه ره به جایی نبرد بلکه نمایندگان کشورهای منطقه‌ای مانند کویت و فرامنطقه‌ای امنیت ایران را به امنیت منطقه گره زده خواندند و ضمن آنکه خواهان رعایت حقوق بشر در ایران شدند هرگونه ارتباط میان این ناآرامی‌ها با لازمه اجماع مدنظر واشنگتن علیه تهران را رد کردند.
دولت دونالد ترامپ در یک سال گذشته، رویای روزی را در سر دارد که بتواند جهان را با واشنگتن علیه فعالیت‌های منطقه‌ای و آزمایش‌های موشکی ایران همراه سازد. این‌بار نیز این دولت در آستانه دومین سال حضور در کاخ سفید، آنچه در خیابان‌های برخی از شهرهای ایران در ١٠ روز اخیر گذشته است را به هدیه کریسمس بابانوئل به خود در سال نو تعبیر کرد تا با توسل به آن برنامه خود برای تحت فشارقرار دادن مضاعف تهران را عملی کند. 
در یادداشت اعتماد به قلم «محمود محمدی» سخنگوی پیشین وزارت امورخارجه آمده است: در رویکرد نسبت به ایران، بدون در نظر گرفتن امریکا باید اعضای دایم شورای امنیت را به دو دسته تقسیم کرد. بین متحدان غربی امریکا در شورای امنیت، یعنی بریتانیا و فرانسه نسبت به خیلی مسائل زیربنایی و اصولی اختلاف نظر ناچیزی وجود دارد و در بسیاری از موارد با امریکا همراهی کرده‌اند. این کشورها به دلیل همکاری‌ها، هم‌پیمانی و اتحاد دیرینه‌ای که با هم دارند اختلاف بنیادین و عمیقی نخواهند داشت. اما وضعیت روسیه و چین به عنوان دو عضو دایم شرقی شورای امنیت متفاوت است. 
به گزارش اعتماد، امریکا با پیگیری همین رویه‌ها و عملکردها از جمله دخالت در امور داخلی یا تحریم و فشار سیاسی همین رفتار را در مقابل روسیه در پی‌گرفته و در برابر چین نیز با دخالت در حوزه‌های نفوذ چین، رفتارهای مشابهی در پی گرفته‌شده است. در نتیجه نوع اعتراض‌هایی که چین و روسیه در برابر تصمیم‌ها یا رفتارهای امریکا ابراز می‌کنند، واقع‌بینانه‌تر است که موضع بلوک‌های قدرت روبروی امریکا و متحدانش را نمایندگی می‌کند. 
«دیپلماسی ایرانی علیه یارکشی آمریکایی» عنوان گزارش روزنامه «ابتکار» است که در بخش هایی از آن می خوانیم: نشست شامگاه جمعه شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی وضعیت اعتراضات در ایران، در حالی کلید خورد که پیش از آن روسیه خواستار برگزاری این نشست پشت درهای بسته شده بود. حمایت یکسان چند کشور عضو شورای امنیت در این نشست از داخلی بودن ناآرامی ها و موضع ایران باعث شد بسیاری کارشناسان آن را نشانه دیپلماسی فعال ایران و گفت و گوهای محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه با کشورهای حاضر بدانند. 
در همین رابطه دکتر مهدی مطهرنیا استاد روابط بین‌الملل و آینده پژوه سیاسی در گفت و گو با «ابتکار» درخصوص اهداف نشست جمعه شب شورای امنیت سازمان ملل، اظهار داشت: این نشست تلاشی سازمان‌دهی شده در جهت ایجاد فضایی مطلوب برای فشار بیشتر بر ایران را در دستور کار قرار داده است. آنچه هم اکنون مشاهده می‌کنیم، نمایانگر دور تازه‌ای از برخورد با تهران است که باید ایران در یک نگاه همه‌جانبه نگر به آن توجه کند. 
در روزنامه «جمهوری اسلامی» می خوانیم: نشست شورای امنیت درباره ایران که با اصرار امریکا برگزار شد، بدون هیچ نتیجه‌ای پایان یافت و موضوع تظاهرات ایران بی‌ارتباط با امنیت منطقه‌ای یا بین‌المللی شناخته شد.سخنان طنزگونه نیکی هیلی در حمایت از ملت ایران در حالی مطرح می‌شود که ترامپ رئیس‌جمهور این کشور در ابتدای پذیرش این مسئولیت در قانونی مردم ایران را جزو کشورهایی قرار داد که سفرشان به آمریکا باید به شدت محدود شود و محدودیتهایی جدی در ارتباط با صدور ویزا در مورد شهروندان ایرانی وضع کرد. 
«کیهان» هم در گزارش امروز خود به نشست شورای امنیت سازمان ملل اشاره کرده و نوشته است: نشست شورای امنیت درباره ایران که با اصرار آمریکا برگزار شد، بدون هیچ نتیجه‌ای پایان یافت و موضوع داخلی ایران بی‌ارتباط با امنیت منطقه‌ای یا بین‌المللی شناخته شد. شورای امنیت جمعه شب به درخواست آمریکا و با حمایت مالی عربستان نشستی را تحت عنوان بررسی «اعتراض‌های اخیر » در ایران برگزار کرد؛ اقدامی که موجب تعجب بسیاری از اعضای دائم و غیردائم این شورا شد.

** نشست بی نتیجه 
پایان نشست فوق‌العاده شورای امنیت بدون نتیجه رضایت‌بخش برای آمریکا به معنی شکست جدی آن در برابر ایران و مواضع اصولی و مستحکم آن است آن هم در شرایطی که واشنگتن به منظور اعمال فشار بر ایران بر برگزاری نشست مزبور پافشاری داشت. این شکست در حالی است که از ناکامی‌های سیاست خارجه آمریکا در منطقه و نیز در مقابل محور مقاومت چه درخصوص مبارزه با تروریسم داعشی و تکفیری در سوریه و عراق تحت حمایت آمریکا و عربستان زمان زیادی نمی‌گذرد. 
«جوان» دیگر روزنامه امروز بود که موضوع نشست شورای امنیت سازمان ملل را مورد توجه قرار داد. در گزارش این روزنامه می خوانیم: هیچ کدام از اعضای شورای امنیت حاضر نشدند از موضع دولت امریکا برای «ایستادن در کنار»‌کسانی که امریکا آنها را «معترضان در ایران‌» می‌خواند حمایت کند. از مجموع 15 عضو دائم شورای امنیت، فقط نماینده امریکا گفت که در مورد تحولات ایران «ساکت» نخواهد ماند و اغتشاشات را «به پا خواستن مردم» تعبیر کرد. پنج عضو شورای امنیت، تحولات ایران را «مسئله داخلی‌» دانستند و باقی مانده اعضا نیز در نطق‌های دیپلماتیک خود، مسیرشان را از امریکا جدا کردند. از بین 15 دولت عضو شورای امنیت، فقط انگلیس و پرو، آن هم به طور تلویحی از موضع امریکا حمایت کردند. 
روزنامه «جهان صنعت» دیگر روزنامه ای است که به این موضوع پرداخته است. در گزارش این روزنامه می خوانیم: نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی ناآرامی‌های اخیر در ایران درحالی برگزار شد که مسوولان کشورمان تصور می‌کردند این جلسه به دلیل عدم حمایت برخی از اعضای این شورا برگزار نمی‌شود‌. با این حال چین و روسیه دو کشوری بوده‌اند که اعلام کردند برای تشکیل این نشست رای نداده‌اند. 
اگر این ادعا از سوی این دو کشور صحت داشته باشد برای برگزاری این نشست علاوه بر آمریکا، 8 عضو دیگر شورای امنیت امکان دادن رای برای تشکیل آن را داشته‌اند‌. با این حال این نشست برگزار شد و در نهایت دستاوردی برای آمریکایی‌ها نداشت چرا که اکثریت اعضای حاضر در این نشست، موضوع داخلی ایران را بی‌ارتباط با امنیت منطقه‌ای یا بین‌المللی دانستند و مخالفت خود را با آمریکا اعلام کردند‌. دولت آمریکا این نشست را برای بررسی ناآرامی‌ها در ایران و بیشتر با هدف حمایت از تظاهرکنندگان برگزار کرد تا بتواند همراهی خود را با معترضان نشان دهد‌. 

**تلاش اصلاح طلبان برای گشایش در شرایط کشور 
در پی اعتراضات اخیر جریان های سیاسی و چهره ها و شخصیت های اصولگرا و اصلاح طلب به اعلام مواضع خود درباره این اعتراضات و راهکارهای برون رفت از شرایط موجود پرداختند. در همین راستا روز گذشته 16 نفر از فعالان اصلاح‌طلب در قالب یک بیانیه به تبیین و ارائه راهکار برای اتفاقات پیش‌آمده پرداختند. 
روزنامه ایران نوشت: در بخشی از این بیانیه آمده است: مردم بارها صادقانه و امیدوارانه اقدام به مشارکت در انتخابات کرده و با رأی خود مهر مقبولیت و مشروعیت را بر حکومت زده‌اند. دراین بیانیه از عدم پاسخگویی مناسب به این کنش مردم که حتی گاهی حس تحقیرشدگی و یاس ایجاد کرده ، انتقاد شده است.
این روزنامه همچنین به نقل از «معصومه ابتکار» فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت: اصلاح‌طلبان نقد و اعتراض در کنار حفظ آرامش و پرهیز از خشونت را به رسمیت می‌شناسند. اصلاح‌طلبان با این موضع گیری‌ها دنبال این نیستند که گشایشی برای آنان ایجاد شود، بلکه می‌خواهند برای کشور گشایش ایجاد شده و انسجام و یکپارچگی ملی شکل بگیرد تا دولت و مجلس بتوانند تصمیم‌های بزرگ بگیرند. اگر معتقدیم در قوه قضائیه هم ضعف‌هایی وجود دارد، باید زمینه شکل‌گیری گفت‌وگو فراهم شود تا نخبگان و کارشناسان بتوانند طرح و نظر بدهند. 
«راهکار برای اعتراض‌ها» عنوان گزارش روزنامه شرق از بیانیه اصلاح طلبان است. در بخش هایی از این گزارش می خوانیم: محسن آرمین، محسن امین‌زاده، مصطفی تاج‌زاده، رضا تهرانی، حمید جلایی‌پور، سعید حجاریان، محمدرضا خاتمی، هادی خانیکی، عبدالله رمضان‌زاده، محسن صفایی‌فراهانی، عباس عبدی، فیض‌الله عرب‌سرخی، علی‌رضا علوی‌تبار، آذر منصوری، محسن میردامادی و محمد نعیمی‌پور از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند. 
در بیانیه اصلاح طلبان ضمن به‌رسمیت‌شمردن حق اعتراض و تبیین جنس اعتراض‌ها تأکید شده است که « هرچند تردیدی نیست که دشمنان کشور همواره درصدد بهره‌برداری از این‌گونه وقایع هستند و موضع حمایت از آن را می‌گیرند. اما باید توجه داشت که دخالت بیگانه در هر سطحی بدون وجود زمینه داخلی میسر نیست؛ و تمرکز روی عوامل خارجی، علاوه‌بر توهین به جامعه ما، باعث غفلت و یا تغافل از ریشه‌های اعتراض و نارضایتی و درمان آنها می‌شود». 
روزنانه «آرمان» هم در گزارش خود به بازتاب بیانیه اصلاح طلبان پرداخته و نوشته است: اصلاح‌طلبان که بسیاری از آنها در مسیر تحقق پیروزی انقلاب نقش بسزایی داشتند بسیار تاکید دارند که اعتراضات باید مسالمت‌‌آمیز و دور از خشونت باشد. این طیف سیاسی گفت‌وگو و مذاکره را بهترین راهکار حل مشکلات می‌دانند. 
جمعی ازاصلاح‌طلبان مطرح کشورمان در بیانیه‌ای درخصوص اعتراض‌های اخیر در کشور با بیان اینکه «در گام اول بازداشتی‌های اعتراضات مسالمت‌آمیز آزاد شوند»، تاکید کردند: برای گشایش فضای گفت‌وگو و اعتراض اقدامات عملی صورت گیرد. در بخشی از این بیانیه تصریح شده است: «اتفاقات و رویدادهای این ایام نشان داد که دغدغه‌ها، تحلیل‌ها و هشدارهای مستمر افراد علاقه‌مند به اسلام، ایران و انقلاب اگر از منظر خیرخواهی و توجه به مصالح و منافع آنی و آتی کشور تلقی می‌شد به صواب نزدیک‌تر بود. به‌ویژه هنگامی که بسیاری از افراد و جریان‌هایی که در این سال‌‌ها دچار ناملایمت‌هایی نیز شده‌اند، منافع و مصالح ملی را بر هرگونه مصلحت‌اندیشی و عافیت‌طلبی ترجیح داده و مسئولانه برای دفاع از راه دشوار دموکراسی، آزادی، امنیت و آرامش پایدار کشور وارد میدان شده‌اند.» 
روزنامه اعتماد هم درباره این بیانیه نوشت: گذشت ٩ روز از آغاز اعتراضات و شنیدن شعارها و مطالبات در کشور فعالان جریان اصلاح‌طلب را بر آن داشته است تا نگاهی معطوف به جامعه نسبت به پدیده‌ای که در سطح وسیع و گسترده نگاه تمام مسوولان و سیاستمداران را به خود جلب کرد، داشته باشند.
در این روزها از سوی مسوولان امنیتی و سیاسی، بسیار سخن از این رفت که چه بهره‌برداری‌های سیاسی‌ای از سوی بیگانگان از اعتراضات اخیر رخ داده است. سخنانی که اگرچه در حیطه کاری مقامات امنیتی جای بحث و بررسی دارد اما وظیفه کنشگران سیاسی دو جناح چیز دیگری است. همین است که روزگذشته بیانیه‌ای از سوی ١٦ چهره اصلاح‌طلب امضا شد که در آن این عوامل را از سطح تحلیل کنار گذاشته و رویکرد تحلیل اجتماعی را بنیان کارقرار دادند.
در بخشی از بیانیه اصلاح طلبان آمده است که در بین شعارهای رنگارنگی که در قالب این تجمعات داده شد، ماهیت مطالبات اقتصادی در ابتدا پررنگ‌تر بود. چیزی که امضا‌کنندگان این بیانیه هم بر آن تاکید داشتند. به گزارش امتداد در این بیانیه نیز تاکید شد: «مشکلات و نارضایتی‌های موجود در جامعه به نسبت عمیق و نیز گسترده و در ابعاد مختلف است. بخش مهمی از مردم از کمبودهای اقتصادی و معیشتی، بیکاری و کمبود درآمد در رنج هستند.» 

**ابهامات قیمت بنزین در بودجه سال آینده 
نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه سال 97، با افزایش قیمت حامل‌های انرژی و از جمله بنزین مخالفت کرد. این مخالفت که روز گذشته از سوی کمیسیون تلفیق مجلس صورت گرفت، گمانه زنی ها درباره آینده قیمت حامل های انرژی و بنزین را تقویت کرد. برخی روزنامه های چاپ امروز به بررسی این موضوع پرداختند. 
روزنامه ایران در گزارش خود نوشت: در جریان بررسی قیمت بنزین در لایحه بودجه سال 1397 تنها موضوعی که تا این لحظه قطعی شده این است که قیمت بنزین 1500 تومان برای هرلیتر نخواهد شد. اما هنوز گمانه‌زنی‌ها در این زمینه ادامه دارد. از سهمیه‌بندی گرفته تا ثبات قیمت برای سال آتی. در عین حال روز گذشته اعضای کمیسیون تلفیق با افزایش قیمت حامل‌های انرژی و از جمله بنزین مخالفت کردند. با این حال هیچ کدام از گزینه‌های مختلف و از جمله عدم افزایش قیمت بنزین تا زمانی که قانون بودجه سال 1397 تصویب نشود، نهایی نخواهد بود اما به نظر می‌رسد که یک گزینه راهبردی در بررسی‌های مجلس و دولت نادیده گرفته شده که علی شمس اردکانی کارشناس ارشد حوزه انرژی آن را توزیع عادلانه ثروت می‌داند. 
کمیسیون در وهله اول رسیدن قیمت بنزین به 1500 تومان برای تمام اقشار جامعه را رد کرد. چراکه نمایندگان مردم عقیده دارند که اکثر مصرف‌کنندگان توان مالی کافی و قدرت خرید بنزین 1500 تومانی را ندارند. در این باره احمد صفری یکی از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه گفت که نمی‌شود که همزمان یارانه مردم را قطع کنیم و قیمت حامل‌های انرژی را نیز بالا ببریم. به نوعی که قیمت بنزین به 1500 تومان برای هر لیتر برسد. مردم تحمل این فشارهای اقتصادی را ندارند. 
در روزنامه «تجارت» هم می خوانیم: افزایش قیمت بنزین یا تثبیت قیمت قیلی یا راه حل سوم یعنی بازگشت سهمیه بندی بنزین و دونرخی شدن آن از مباحثی است که در خانه ملت، هرکدام موافقان و مخالفان خود را دارد. 
محمد خالدی سردشتی نماینده مردم لردگان در مجلس در خصوص موضوع فوق و اینکه آیا سهمیه بندی بهترین راهکار برای دوگانگی به وجود آمده است، اظهار داشت که بنده در این خصوص نظرات متفاوتی دارم، کمیسیون انرژی با تبصره 18 لایحه بودجه در خصوص افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای درآمدزایی و صرف آن در اشتغالزایی مخالفت کرد، با توجه به اینکه قیمت بنزین در کشور ما نسبت به فوب خلیج فارس بسیار پایین‌تر است و این در مورد همه فراورده‌های نفتی صادق است، به نظرم باید مطابق با برنامه‌ای زمان‌بندی شده و با شیبی ملایم قیمت‌ها به فوب برسد. فلسفه بحث یارانه‌ها نیز همین بود چراکه قیمت بنزین بسیار پایین بود و قاچاق آن را شدت بخشیده بود و قانون هدفمند کردن یارانه‌ها برای جلوگیری از قاچاق بود. 
روزنامه «دنیای اقتصاد» در یادداشتی به قلم «سیده فاطمه حسینی» نماینده مجلس نوشت: کمیسیون تلفیق در جلسه دیروز خود، به حذف بخش درآمدی تبصره 18 لایحه بودجه 97 رای موافق داد؛ بخشی که بر تخصیص 4/ 17 هزار میلیارد تومان از محل افزایش درآمدهای حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی ازجمله بنزین و گازوئیل، به طرح‌های اشتغال‌زایی صراحت داشت. پیشنهاد حذف این تبصره در شرایطی به تصویب اعضای کمیسیون تلفیق رسید‌ که این کمیسیون حتی پیشنهاد ارائه شده از سوی کارگروه اشتغال را نیز رد کرد. 
کارگروه اشتغال که هفته گذشته از سوی کمیسیون تلفیق برای بررسی کارشناسانه پیشنهادها درباره تبصره 18 تشکیل شده بود، در پیشنهاد نهایی که به تلفیق ارائه کرد، تاکید کرد که تا سقف 7 هزار میلیارد تومان از محل افزایش درآمدهای حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی ازجمله بنزین و گازوئیل، به طرح‌های اشتغال‌زایی، بافت‌های فرسوده و طرح‌های حوزه ریلی اختصاص یابد. این به معنای آن بود که نرخ بنزین به جای افزایش 500 تومانی، حدود 200 تومان افزایش یافته و قیمت بنزین حدودا به 1200 تومان برسد؛ نرخی که دولتی‌ها نیز موافقت خود با آن را اعلام کردند. با این حال، به‌نظر می‌رسد اکثر اعضای کمیسیون تلفیق، با هرگونه رویکرد افزایش قیمت بنزین مخالفت داشته و در عین حال خواهان آن هستند که منابعی را برای طرح‌های اشتغال‌زایی در نظر گیرند. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: