کد خبر: ۱۲۳۰۲۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۶ - ۱۳ دی ۱۳۹۶ - 03 January 2018
نشست هم‌اندیشی فعالان گردشگری الکترونیکی و سامانه‌های بزرگ آنلاین خدمات سفر به انگیزه بررسی مشکلات فروش آنلاین خدمات سفرهای داخلی و جلب عزم ملی برای رسیدگی به آن، برگزار شد.

بانكداري ايراني - نشست هم‌اندیشی فعالان گردشگری الکترونیکی و سامانه‌های بزرگ آنلاین خدمات سفر به انگیزه بررسی مشکلات فروش آنلاین خدمات سفرهای داخلی و جلب عزم ملی برای رسیدگی به آن، برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این نشست که به همت جامعه گردشگری الکترونیکی ایران در هتل بزرگ تهران برگزار شد، پروانه سلحشوری ـ نماینده مجلس و عضو شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، علی رفیعی ـ معاون گردشگری استان تهران ـ، سرهنگ کاکوان ـ رییس پلیس سابق فتا و مدیرکل ستاد ناجا ـ و سرهنگ گودرزی ـ معاون پلیس فتا و عضو هیأت مدیره جامعه گردشگری الکترونیکی ایران ـ به همراه جمعی از مدیران سامانه‌های بزرگ آنلاین خدمات گردشگری داخلی حضور داشتند که به بررسی مشکلات و ارائه راهکارهای ارتقاء کیفیت خدمات پرداختند.

حسن تقی‌زاده انصاری ـ رییس هیأت مدیره جامعه گردشگری الکترونیکی ایران ـ با ارائه گزارشی از اقدامات و برنامه‌های این جامعه، بر ضرورت همدلی و همکاری نزدیک سامانه‌های آنلاین تاکید کرد و حمایت دستگاه‌های مرتبط برای توسعه فعالیت‌های سامانه‌های مجاز در امور مالی، تخفیف‌های مالیاتی و تهیه مقررات و قراردادهای استاندارد خدمات و کمک به بهینه‌سازی فضای کسب و کار به منظور جلوگیری از رقابت‌های غیرحرفه‌ای که خسارت‌هایی را به سرمایه‌گذاران این عرصه وارد خواهد کرد و همچنین کاهش بروکراسی اداری و سازمانی برای توسعه هر چه بیشتر این بخش تأثیرگذار در اقتصاد گردشگری را خواستار شد.

سرهنگ کاکوان ـ رییس پلیس سابق فتا و مدیرکل ستاد ناجا ـ نیز با تاکید بر این‌که گردشگری ایران باید به صنعت اول منطقه تبدیل شود، به ضرورت حضور گردشگری در فضای مجازی اشاره کرد و افزود: در این حوزه حضور افراد متخصص در صنعت گردشگری و IT ضروری و فعالیت آن‌ها بیش از گذشته احساس می‌شود.

او همچنین توضیحاتی درباره شیوه‌ی همکاری جامعه گردشگری الکترونیکی و سازمان متولی برای ساماندهی بهتر این حوزه با همکاری پلیس فتا ارائه کرد.

پروانه سلحشوری ـ نماینده مردم تهران در مجلس ـ نیز از اعلام آمادگی مجلس برای همکاری در زمینه پیش‌بینی قوانین لازم در این باره سخن گفت و افزود: مدتی است مجلس شورای اسلامی در خصوص روان‌سازی فعالیت‌های صنعت گردشگری به منظور رونق بخشیدن به آن که در بسیاری از عرصه‌ها مغفول مانده است، طرح تشکیل کمیسیون گردشگری را در دستور کار و برنامه دارد.

او همچنین از پیگیری سه ماده واحده در برنامه ششم توسعه که مرتبط با گردشگری است در کمیسیون مجلس و همچنین تلاش برای اجرا شدن طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه با هدف افزایش ظرفیت‌ها و جایگاه سازمان متولی برای بهبود و ثبات بیشتر این صنعت خبر داد.

علی رفیعی ـ معاون گردشگری استان تهران ـ نیز با اشاره به مقررات فعالیت در فضای مجازی گردشگری در استان تهران به ثبت ۶۲۰ پرونده اشاره کرد و افزود: استان تهران پرمخاطب‌ترین اداره برای ثبت سامانه‌های خدمات آنلاین سفر و دریافت گواهی‌نامه‌ی مرتبط است که اما از بین ۶۲۰ پرونده، ۱۵ متقاضی موفق به دریافت گواهی‌نامه فعالیت آنلاین شده‌اند.

او همچنین با تاکید بر ضرورت رعایت مقررات و حقوق فی‌مابین شرکت‌ها، سامانه‌ها و گردشگری، به حضور برخی شرکت‌های خارجی برای فروش خدمات آنلاین سفر اشاره کرد و گفت: ما هنوز نتوانستیم نظارت کافی در این عرصه داشته باشیم و همکاری این جامعه می‌تواند در بهبود کسب و کار خدمات آنلاین سفر نتایج مطلوب داشته باشد.

حسین‌زاده ـ دبیر جامعه گردشگری الکترونیکی ایران ـ نیز یادآور شد: پس از تلاش دو ساله‌ی جامعه در ابتدای دولت تدبیر، طرح اعطای نشان اطمینان گردشگری در سال ۹۲ به تأیید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رسید و سپس به کلیه ادارات ابلاغ شد، اما پس از تشکیل پرونده بیش از ۶۰ شرکت به دلیل جابه‌جایی معاون گردشگری، این طرح به مدت دو سال متوقف شد، هر چند که دوباره براساس دستورالعمل جدید به جریان افتاده است.

وی بیان کرد: از تفاوت‌های مهم کسب و کار اینترنتی در گردشگری با سایر صنوف این است که سامانه‌های خدمات سفر، انسان را جابه‌جا می‌کنند و باید به نیازهای مختلف او توجه داشته باشند در صورتی که سایر صنوف کالا جابه‌جا می‌کنند، بنابراین ضرورت و حساسیت‌های ویژه‌ای با در نظر گرفتن سلایق و علایق مختلف وجود دارد که در این صنف مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با توجه به استقرار سامانه‌های بزرگ برای همکاری با کارگروه خدمات رزرواسیون آنلاین، افزود: با حضور مستمر موضوعات مالیاتی، دامپینگ، رفتارهای غیرحرفه‌ای، رقابت‌های ناسالم و بسیاری از مسائل احصاء و از طریق دستگاه‌های مختلف پیگیری‌های لازم و اقدامات قانونی برای ساماندهی انجام می‌شود.

در ادامه این نشست، هر یک از مدیران سامانه‌های آنلاین توضیحاتی درباره مشکلات جاری با هتل‌ها، گردشگران و سایر موضوعات به ویژه خسارات ناشی از دامپینگ در فضای کسب و کار ارائه کردند.

خزایی، یکی از مدیران این سامانه‌ها بیان کرد: هزینه‌های قابل توجه این کسب و کار و اشتغال‌زاییِ بیش از ۵۰ نفر در هر سامانه از یک طرف و از طرف دیگر نبود حمایت کافی از طرف دستگاه‌های مرتبط و رعایت نشدن اصول حرفه‌ای فعالیت از سوی سامانه‌های تازه‌کار بخشی از مشکلات است.

وی سپس با ارائه پیشنهادهایی درخواست کرد؛ راهکارهایی در دستور کار فوری جامعه و سازمان‌های مختلف قرار گیرد.

افشاری از دیگر مدیران سامانه‌های بزرگ رزرواسیون بیان کرد: وحدت و همدلی نیاز ضروری امروز سامانه‌ها و نیز تهیه قراردادهای تیپ و هماهنگی در چارچوب‌های کلی قراردادها و همکاری جدید مدیران ارشد سامانه‌های معتبر در نرخ‌گذاری، در جلسات منظم هفتگی تأثیر بسزایی در ایجاد فضای سالم کسب و کار دارد.

در این نشست مدیران حاضر، با امضای صورت جلسه به رعایت موضوعات مورد توافق برای حفظ حقوق همکاران و گردشگران متعهد شدند. تعدادی از این مدیران مسؤولیت گرفتند با بررسی و رصد روزانه کسب و کار اینترنتی، مشکلات پیش آمده را از طریق جامعه گردشگری الکترونیک به سازمان‌های مرتبط منعکس کنند و از این پس در جلسات دو هفته یکبار مدیران سامانه‌ها این موضوعات را بررسی و پیگیری کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: