کد خبر: ۱۲۲۶۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۲ - ۰۹ دی ۱۳۹۶ - 30 December 2017
پس از یک ماه تنش میان دو عضو مهم ناتو بر سر صدور ویزا، روز پنجشنبه یک‌بار دیگر روند صدور ویزا به حالت عادی بازگشت و خدمات کامل صدور ویزا میان ترکیه و امریکا از سر گرفته شد.
 بانكداري ايراني - روزنامه اعتماد در گزارشی، نوشت: پس از یک ماه تنش میان دو عضو مهم ناتو بر سر صدور ویزا، روز پنجشنبه یک‌بار دیگر روند صدور ویزا به حالت عادی بازگشت و خدمات کامل صدور ویزا میان ترکیه و امریکا از سر گرفته شد.

در ادامه این گزارش آمده است: این اتفاق در حالی رخ داد که کماکان اختلافات در خصوص موضوعات مختلف ادامه دارد. امریکا کماکان از گروه‌های کرد سوری که ترکیه آنها را تروریستی می‌نامد، حمایت می‌کند و هنوز هیچ اقدامی در خصوص استرداد فتح‌الله گولن، روحانی سنی ساکن امریکا انجام نداده است. ترکیه گولن را متهم به برنامه‌ریزی برای انجام کودتا در این کشور کرده است.

وزارت خارجه ایالات متحده در اطلاعیه خود اعلام کرد که خدمات ویزا به سرعت از سر گرفته خواهد شد و دولت ترکیه به ما تضمین‌های سطح بالایی داده است که هیچ یک از کارکنان محلی تحت بازجویی قرار نمی‌گیرند و بازداشت یا دستگیر نخواهند شد و اگر چنین کاری در چارچوب وظایف رسمی باشد بدون اطلاع قبلی به دولت ایالات متحده این کار انجام نمی‌شود. اما ترکیه در بیانیه خود انکار کرد که چنین تعهداتی داده است.

سفارت ترکیه در واشنگتن گفت: ترکیه یک قانون دارد و دولت ما هیچ تضمینی در مورد پرونده‌های قضایی ارایه نداده است. این بیانیه می‌افزاید: این نادرست است که میان دولت‌های ترکیه و امریکا چنین تضمین‌هایی مطرح شده است. گفتنی است سرویس‌های ویزا برای اولین‌بار در ٨ اکتبر توسط ایالات متحده به طور کامل به حالت تعلیق درآمد. این اتفاق زمانی رخ داد که پلیس ترکیه یکی از کارمندان سفارت امریکا در این کشور را به جرم ارتباط با فتح‌الله گولن و جنبش سیاسی‌اش دستگیر کرد. یک کارمند کنسولگری امریکا در شهر آدنای ترکیه نیز در ماه مارس به جرم ارتباط با گروه شبه‌نظامی پ‌ک‌ک توسط پلیس دستگیر شد که هم ترکیه و هم امریکا این گروه را تروریستی می‌داند.

به گفته وزارت خارجه امریکا، ابتدا دولت ترکیه هرگونه دسترسی و مشاوره حقوقی به این افراد را نپذیرفت و ایالات متحده نیز اطلاعات کمی درباره اتهاماتی که علیه کارمندانش مطرح شده بود در اختیار داشت و دولت ترکیه نیز اطلاعات چندانی در اختیار آنها قرار نداد.

بعد از هفته‌ها بحث مداوم ایالات متحده در ٦ نوامبر خدمات مجازی اعطای ویزا را از سرگرفت. ترکیه نیز تقریبا بلافاصله اعلام کرد که این کار را انجام می‌دهد. با این وجود آن زمان نیز مثل روز پنجشنبه ترکیه اعلام کرد که هیچ‌گونه تضمینی به ایالات متحده نداده است. با این وجود وزارت امور خارجه امریکا اعلام کرد که ایالات متحده همچنان نگرانی جدی در مورد پرونده‌های دو کارمند خود دارد اما با ترکیه برای حل و فصل رضایتبخش آن کار خواهد کرد.

گفتنی است، ترکیه از جمله اعضای ناتو به حساب می‌آید که روابط کلیدی با امریکا دارد. ایالات متحده دارای یک پایگاه هوایی حیاتی در خاک ترکیه برای مبارزه با داعش است و در آنجا نیز ٥٠ بمب اتمی را ذخیره کرده است.

با این وجود ترکیه همواره ناراحتی خود را در خصوص پشتیبانی ایالات متحده از گروه‌های کرد برای مبارزه با داعش در عراق و سوریه بیان کرده است. ایالات متحده امریکا، نیروهای دموکراتیک سوریه که اکثر آن را نیروهای کرد تشکیل می‌دهد پشتیبانی تسلیحاتی و نظامی می‌کند و تاکنون نقش عمده‌ای را در شکست داعش در خاک سوریه ایفا کرده‌اند. اما ترکیه با استدلال اینکه کردهای سوریه در ارتباط با کردهای ترکیه هستند آنها را تروریستی می‌نامد اما ایالات متحده کردهای سوری را متمایز از کردهای ترکیه می‌داند و همین موضوع تبدیل به یکی از اختلافات جدی میان ترکیه و امریکا شده است.

با این وجود پس از شکست داعش در خاک سوریه به نظر می‌رسد امریکا قصد دارد رویه جدیدی را در قبال کردهای سوریه اتخاذ کند. در تماس تلفنی که میان اردوغان و ترامپ انجام شد در نهایت تصمیم گرفته شد تا امریکا کمک‌های تسلیحاتی خود را به کردهای سوریه متوقف کند. 

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز پس از این تصمیم عنوان کرد: آقای ترامپ به وضوح اظهار داشت که دستورالعمل مشخصی را ارایه کرده است و دیگر به کردهای سوریه سلاح داده نخواهد شد و این اقدام باید مدت‌ها پیش به پایان می‌رسید. با این وجود هنوز پنتاگون اعلام رسمی درخصوص تغییرات در دستورالعمل حمایت امریکا از کردهای سوریه ارایه نداده است.

اما به نظر می‌رسد بازداشت و تعقیب شهروندان یکدیگر باعث آسیب بیشتر به روابط واشنگتن- آنکارا شده است.

در بیشتر مواقع ترکیه خواهان استرداد فتح‌الله گولن است که مدعی است این فرد در کودتای سال ٢٠١٦ نقش داشته است. از آنجایی که گولن به صورت کاملا قانونی به ایالات متحده مهاجرت کرده، دولت اوباما و در حال حاضر دولت ترامپ درخواست ترکیه برای استرداد را رد کرده است. ایالات متحده معتقد است که ابتدا ترکیه باید مدارک قانع‌کننده‌ای را در مورد دخالت گولن در کودتا ارایه دهد تا نشان دهد گولن در کودتای شکست خورده نقش مهمی را ایفا کرده است. با تمام این مشکلات به نظر می‌رسد که ترکیه و امریکا تصمیم گرفته‌اند حداقل همکاری خود در زمینه ویزا را مجدد از سر بگیرند تا روابط به عنوان دو متحد با اهمیت ادامه پیدا کند.

*منبع: روزنامه اعتماد؛ 1396،10،9
برچسب ها: ناتو ، امریکا ، ترکیه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: