کد خبر: ۱۲۲۵۹۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۶ - ۰۹ دی ۱۳۹۶ - 30 December 2017
ورود معاملات کشف پریمیوم به بورس کالا تا پایان سال، معامله 90 کیلوگرم زعفران در قالب خرید توافقی و عرضه 20 درصد تولید جوجه یک روزه در بورس کالا برای تعادل بازار شب عید از مهمترین رویدادهای تالار نقره ای بود.
 بانكداري ايراني - ورود معاملات کشف پریمیوم به بورس کالا تا پایان سال، معامله 90 کیلوگرم زعفران در قالب خرید توافقی و عرضه 20 درصد تولید جوجه یک روزه در بورس کالا برای تعادل بازار شب عید از مهمترین رویدادهای تالار نقره ای بود.

به گزارش جمعه پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، در هفته گذشته مدیرعامل بورس کالای ایران از ورود معاملات کشف پریمیوم به بورس کالا خبر داد و گفت: احتمال دارد تا پایان امسال معاملات کشف پریمیوم وارد بازار سرمایه می‌شود.

حامد سلطانی‌نژاد توضیح داد: معاملات کشف پریمیوم بر مبنای قراردادهای بلندمدت شکل می‌گیرد و مقدار معینی مابه‌التفاوت نسبت به قیمت مبنا مورد توافق 2 طرف معامله قرار می‌گیرد و متعهد می‌شوند در زمان مشخصی در آینده، کالا را بر اساس قیمت نهایی که عبارت است از قیمت مبنا به‌علاوه مابه‌التفاوت توافق شده، معامله کنند.

وی افزود: در این روش علاوه بر قیمت پایه، یک قیمت پریمیوم کشف و در سررسید قرارداد، قیمت پایه و قیمت پریمیوم احتساب می‌شود. 
به گفته وی، برای ارائه این خدمت جدید در بازار منتظر مصوبه آن هستیم.

* معامله 90 کیلوگرم زعفران در قالب خرید توافقی
مدیر عامل بورس کالای ایران همچنین از معامله 90 کیلوگرم زعفران در قالب خرید توافقی خبر داد و گفت: خرید توافقی زعفران از ابتدای آذرماه در سه رقم پوشال معمولی، پوشال مرغوب و نگین آغاز شد و تا بیست و دوم آذرماه 90 کیلوگرم معامله خرید توافقی صورت گرفت.
وی افزود: زعفران در بورس کالا در بازار معاملات گواهی سپرده کالایی معامله می شود. 
معاملات گواهی سپرده زعفران از بهمن ماه پارسال آغاز شد و 2انبار در مشهد و تربت حیدریه پذیرش شده و در این زمینه فعال است. این معاملات به صورت روزانه در هفت نماد پیوسته انجام می شود.

* معاملات 22 هزار و 132 میلیارد ریالی بازار فیزیکی 
سلطانی نژاد تصریح کرد: امسال در بازار فیزیکی تا هفدهم آذرماه یک میلیون و 930 هزار تن محصول به ارزش 22 هزار و 132 میلیارد ریال در بورس کالا معامله شد. 
نیمی از این معاملات مرتبط با گندم و 32 درصد متعلق به شکر بود که به صورت نقدی معامله شد. 
ذرت، جو، انواع کنجاله‌ها، مرغ منجمد، زعفران، برنج، عدس، روغن خام، تخم‌مرغ، مرغ و جوجه سایر محصولات معاملاتی در این بازار به شمار می روند.

* ارزش 880میلیارد ریالی معاملات سنگ آهن در بورس کالا
تا هفدهم آذرماه میزان کل سنگ‌آهن معامله شده 924 هزار تن به ارزش معاملات بیش از 880 میلیارد ریال بود.
به گفته سلطانی‌نژاد انجام معاملات عمده مرتبط با تامین کالا در زنجیره ارزش فولاد در بورس کالا، به عنوان نمادی از یک بازار شفاف و متمرکز، می‌تواند برطرف‌کننده بسیاری از مشکلات فعلی این بازار باشد. کشف قیمت در شرایط عادلانه و شفاف و با حضور چندین عرضه‌کننده و خریدار در یک بازار متمرکز نیز موجب بازگشت قیمت‌ها به سطح تعادلی خود شده و بازار را متعادل می‌سازد.
همچنین تا هفدهم آذرماه چهار میلیون و 672 هزار تن فولاد به ارزش بیش از 100 هزار میلیارد ریال در قالب نقد، نسیه و سلف معامله شد که حدود 98 درصد آن مربوط به معاملات سلف بود. 
این حجم از معاملات به لحاظ مقدار نسبت به مدت مشابه پارسال حدود هشت درصد کاهش و از نظر ارزش حدود 26 درصد رشد داشت.
تا این تاریخ 894 هزار تن سنگ آهن دانه‌بندی‌شده به ارزش حدود 25 میلیون دلار معامله شد. این ماده خرداد 1390 در رینگ صادراتی بورس کالا پذیرش شد.
معاملات فولاد تاکنون در رینگ صادراتی صورت نگرفته است.

*ورود سیمان به بورس کالا از رقابت منفی تولیدکنندگان می کاهد
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: پیشنهاد این انجمن برای کاهش رقابت منفی تولیدکنندگان داخلی سیمان و شفاف سازی قیمت ها، ورود به بورس کالا و رینگ صادراتی است.
عبدالرضا شیخان پیش بینی کرد در صورت مساعد شدن شرایط، سالیانه تا پنج میلیون تن سیمان از ایران به عراق صادر شود؛ این میزان در زمان رونق صادرات به این کشور سالیانه تا هفت میلیون تن بالغ می شد.

* استفاده از ظرفیت‌های بورس کالا برای تقویت تولیدکنندگان فولاد و سنگ آهن
دبیر انجمن سنگ آهن ایران گفت: بازار داخلی سنگ آهن به دلیل فعال شدن برخی طرح‌های کنستانتره و گندله، شاهد شکل‌گیری تقاضاهای جدیدی بوده و هرچند هنوز مکانیزم قیمت‌گذاری مشخصی شکل نگرفته است اما شاهد فعالیت مداوم بورس کالا در حوزه سنگ آهن هستیم.
علیرضا سیاسی‌راد اضافه کرد: در هشت ماهه امسال، از شدت نوسان قیمت سنگ آهن کاسته شد و شاهد یک ثبات نسبی در این حوزه بودیم؛ به طوری که بجز چند نوسان کوچک، تکانه شدیدی در این حوزه وجود نداشت.
وی تصریح کرد: معادن، شرکت‌ها و کارخانه های فعال در این حوزه دولتی بوده اند و ضوابط مشخصی در حوزه خصوصی شدن شکل نگرفته است. بنابراین پیشنهاد انجمن، استفاده از بورس کالاست تا قیمت‌ها شفاف شده و بتوانیم از ظرفیت‌های این بورس جهت تقویت تولیدکنندگان فولاد و سنگ آهن بهره ببریم.

* تعادل بازار شب عید با عرضه 20 درصد تولید جوجه یک روزه در بورس کالا
دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه گفت: طبق توافق سه جانبه معاونت تولیدات دامی، بورس کالای ایران و این انجمن به عمل آمده و با توجه به شفافیت در شیوه کشف قیمت در بورس و کاهش نوسان فاحش نرخ ها، مقرر شد تولیدکنندگان این کالا دستکم 20 درصد تولید ماهانه خود را به عرضه در این بازار اختصاص دهند.
غلامعلی فارغی افزود: زمان اجرای این اطلاعیه از ابتدای دی ماه است.

* تنظیم بازار و افزایش کیفیت گندم با عرضه در بورس کالا
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) درباره فروش گندم از سال آینده در بورس کالا گفت: با عرضه گندم در بورس کالا می‌توانیم شفاف‌سازی کنیم و چنانچه دولت به آنچه در این طرح آمده است، عمل کند و برنامه اجرا شود شاهد تنظیم بازار فروش گندم و نظمی واحد در بازار گندم خواهیم بود.
مهدی تقوی تاکید کرد این شیوه اجرایی از کشورهای پیشرفته اقتباس شده است و می تواند نقش موثری در تنظیم بازار، شفافیت در خرید و فروش، افزایش سرعت در پرداخت مطالبات به کشاورزان و در نتیجه بهبود کیفیت گندم داشته باشد.

* حکایت دارا و ندار پسته کاران
یک تولیدکننده پسته گفت: معامله پسته در بورس کالا حرکتی مثبت برای ساماندهی بازار سنتی این محصول و کشف قیمت شفاف و واقعی است. 
علی گرامی اضافه کرد: فعالان خرید و فروش و صادرات پسته تاکنون در بازاری سنتی فعال بودند و آشنایی لازم و کافی را با مکانیزم بورس ندارند؛ از این رو، ورود پسته به بورس و پا گرفتن این بازار جدید و نوین هزینه بر و زمان بر است.
وی عنوان کرد: در بورس کالا ابزارهایی همچون گواهی سپرده کالایی یا همان قبض انبار وجود دارد که می تواند پشتوانه ای برای تامین مالی باغداران و پسته کاران باشد، به این ترتیب با حمایت مسوولان و عرضه های گسترده پسته در بورس، این مشکلات قابل رفع بوده و به نفع باغداران است.
به گزارش ایرنا، ارزش معاملات بازار سرمایه (شامل سهام، اوراق و آتی و مشتقه) در بورس تهران، فرابورس ایران، بورس کالا و بورس انرژی از یک هزار و 96 میلیارد ریال در سال 1391 به یک هزار و 902 میلیارد ریال در سال 1395 رسید و رشد 74 درصدی را ثبت کرد. 
شورای عالی بورس برای تحقق اهداف برنامه سوم و چهارم توسعه، به راه‌اندازی و گسترش بورس‌های کالایی در ایران موظف شناخته شد. بر این اساس بورس فلزات در شهریور 1382 (نخستین بورس کالایی در ایران) و بورس کالای کشاورزی در شهریور 1383 فعالیت خود را آغاز کردند.
بر مبنای قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران (مصوب یکم آذر 1384 مجلس شورای اسلامی) و با تصویب شورای عالی بورس، شرکت بورس کالای ایران در آذر 1385 با درهم آمیختن بورس فلزات و بورس کالای کشاورزی تشکیل شد و پس از پذیره‌نویسی و برگزاری مجمع عمومی، از مهر 1386 کار خود را زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار آغاز کرد.
در گام های بعدی، بورس کالا گسترش بیشتری یافت و سایر محصولات و کالاها از جمله محصولات پتروشیمی نیز در بورس کالا عرضه شد.
در بورس کالای ایران قراردادهای هفت گانه آتی، نقدی، سلف، گواهی سپرده کالایی، سلف موازی استاندارد، نسیه و قرارداد اختیار معامله برای محصولات پتروشیمی، فراورده های نفتی، معدنی و کشاورزی انجام می شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: